/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyt komfur
Fra : Joersoe
Vist : 482 gange
20 point
Dato : 26-05-13 21:59

Hej.

Har fået et nyt elektrisk komfur fra smeg. Det erstatter et gammelt Bloomberg. Det er det samme stik : 5 benet. Problemet er at ovnen virker og 2 de forreste kogeplader. De 2 bagerste kogeplader virker ikke. Nede i mit el skab har jeg 3 sikringer til komfur gruppen. 2 med 16 ampere og en med 10 ampere. Nogen der har nogle gode ideer til mit problem

Mvh

Jørgen sørensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-05-13 22:08

Jeg formoder at det er en kraftgruppe, altså 3 sikringer der afbrydes af den samme afbryder.
Øjensynlig er der på et tidspunkt sprunget en sikring og man har ikke haft en 16 A, så man har isat en 10A sikring.
Der er nok gået en af de 3 sikringer, men melderen (Den farvede ende af sikringen), er ikke hoppet ud.
Isæt 3 nye 16 ampere sikringer og dit problem er øjensynlig løst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ivanskytten

Dato : 26-05-13 22:14

det kan vær en ledning i komfuert der ikke seder vor den skal er hopet ud eller sonden noget

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-05-13 11:26

Manglende "lus" mellem de sorte ledninger?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-05-13 01:12

Hvis komfuret fabriksmæssigt var monteret med stikket på ledningen, kan der næppe mangle lus.

Men den slags stik er normalt ikke fabriksmonteret, så man kan frygte at en fusker har monteret forkert.
Ellers er den mest sandsynlige fejl at din 10 A sikring er brændt af og skal skiftes til enny 16 A.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-05-13 11:52

I dit komfur er der muligvis en termosikring, d.v.s., at hvis komfuret bliver overophedet kobler den strømmen fra vise steder for at pladerne ikke skal tage skade, kobler til igen når den har kølet af.

Grunden til det kan være at f.eks. dine gryder m.m. ikke har så kraftig en bund, prøv at sætte styrken lidt ned.

Jeg taler af erfaring.

Håber det hjælper dig.