/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Gaffeltruck eller gaffelstabler?
Fra : sirenita
Vist : 3636 gange
100 point
Dato : 26-05-13 21:26

Jeg vidste ikke hvor jeg skulle skrive dette spoergsmaal, saa nu er det endt her!

Hvad er forskellen paa en gaffeltruck og en gaffelstabler?
Google images giver samme resultat...

Truckcertifikat:
Certifikat A giver ret til at føre gaffelstabler
Certifikat B giver ret til at føre gaffeltruck og gaffelstabler.

Takker!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-13 21:43

Jeg mener at det er det samme køretøj, bare med engelsk og tysk betegnelse?

Og jeg forstår ikke at der skulle være forskel på godkendelserne til at måtte køre med det,
måske en køre teknisk/sproglig misforståelse??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-05-13 22:21

Gaffelstabler er typisk en lille eldreven type du står bag på.
http://da.wikipedia.org/wiki/Gaffeltruck
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Arladude

Dato : 26-05-13 22:22

Hej

En gaffelstabler kan kun køre på fast underlag . Den kan kun løfte en palle på den lange led , fordi forhjulene " sidder i spidsen af gaflerne" En gaffeltruck kan også køre på grusunderlag.Gafflern sidder foran de trækkende hul og den styrre med det bagerste hjul. Der findes også en reachtruck som er en kombi af en stabler og alm. truck

Arladude

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-05-13 22:42

Kravet om truckcertifikat gælder ikke for trucks og gaffelstablere:
der kun kan løfte gaflerne 1 meter i højden (f.eks. blokeret via nøgleboks) som under kørslen er styret af skinner eller lignende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-13 23:53

Citat
En gaffelstabler kan kun køre på fast underlag . Den kan kun løfte en palle på den lange led , fordi forhjulene " sidder i spidsen af gaflerne" En gaffeltruck kan også køre på grusunderlag.Gafflern sidder foran de trækkende hul og den styrre med det bagerste hjul. Der findes også en reachtruck som er en kombi af en stabler og alm. truck

Skal man afreagere og lave pindebrænde skal man blot køre gaflerne ind på den korte led

Jeg hader når en lastvogn eller container der kun kan losses bagud har en tværgående palle med laaange tunge ting, så er man nødt til at smadre lortet ud alligevel og stille den på en anden palle, og håbe på at stålbånd ikke har viklet sig ind i forhjulene

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-13 00:27
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-13 00:40
Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 27-05-13 10:29

Gaffelstabler står eller går man bagved og den kan ikke løfte ret højt, er altid elektrisk.
Gaffeltruck sidder man på og kan køre på el, benzin eller gas.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-05-13 11:32

Her er foto af eb gaffelstabler:
http://www.toyota-forklifts.dk/Da/Products/powered-stackers/Pages/Default.aspx?gclid=CJudiIb8tbcCFRMPtAodSDQAnw

og her er foto af gaffeltruck:
http://www.toyota-forklifts.dk/Da/Products/electric-counterbalanced-trucks/Pages/Default.aspx

Den store forskel ligger i, at en stabler er til små hurtige - og lettere - arbejdsopgaver, evt. med snæver plads, og altid elektrisk.

En truck, er til større krævende - og tunge - opgaver. Kører på el, eller gas eller diesel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-05-13 15:00

I mangel af bedre kan man tømme pallerne og bruge en stige.

Min første lagerchef nægtede pure at have pallereoler i sin nærhed, så alt var manuelt

Vi startede med at ombygge ugen efter at han var fyret

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-13 18:15

Her ser I rigtige Gabel/Gaffel Stabler:

http://de.wikipedia.org/wiki/Gabelstapler

Ligner de ikke til forveksling Gaffel Trucks?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-13 19:54

Jeg nægter at tro at det er ordene truck og stabler der alene giver forskellen,
hvis det er rigtigt er vor certifikat system forældet dansk, vi arbejder jo nu globalt og er med i EU.

Hvis to udenlanske arbejdere kom til Danmark, den ene med tysk Stabler Certifikat,
og den anden med engelsk truck certifikat, måtte den tyske så ikke køre med Gelände Trucks?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-05-13 20:28

Citat
Jeg nægter at tro at det er ordene truck og stabler der alene giver forskellen,

Der kan være en yderligere forskel på de to som ikke er nævnt her, på nogle stablere har motoren kun løftefunktionen, kørsel er med rugbrødsmotor.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 28-05-13 17:48

Citat
http://de.wikipedia.org/wiki/Gabelstapler

Citat
Jeg nægter at tro at det er ordene truck og stabler der alene giver forskellen,
hvis det er rigtigt er vor certifikat system forældet dansk, vi arbejder jo nu globalt og er med i EU

Den side du referer til er da også højt og tydeligt TRUCKs der er på billederne.

Som der er forskel på en cykel og en knallert er der selvfølgelig også forskel på en stabler og en truck.

Du kan jo se forskellen på alkas links.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-13 18:07

Nej, det kan godt være der er nogen i det lille Danmark der tror at en gaffel stabler
er en lille el dreven truck som man går bag ved, men ser man globalt på det er en gabel stabler
og en gaffel truck det samme, og der skal andre for betegnelser til for at fortælle hvilken type det er.

Eksempelvis på tysk er en gaffel truck der kan køre uden for en Gelände Gabel Stabler...

På engelsk har man en reach truck, som vi vist kalder giraffen, og sådan er der i snævre kredse slang

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-13 19:42

Og så se da her:

http://www.forklift.de/de/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-13 20:00

Eller her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Forklift_truck

Den lille el drevne som man bugserer er under "Material Handling", men stadig en gaffel truck...