/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Samfundets ansvar versus krav
Fra : lgs
Vist : 1082 gange
300 point
Dato : 25-05-13 20:36

I anledning af en rapport om hjemløsesituationen i dagens Danmark contra det man forventede efter x-antal mio. kr. indsats havde begge de 2 store tv-stationer til illustration heraf hver deres repræsentanter for de mennesker, der gemmer sig bag tallene, for et kamera og en mikrofon.
Ikke uventet fik vi hvert sted et partsindlæg, der skildrede helvedet uden fast bolig med alt hvad deraf følger. Absolut ingen misundelsesværdig tilværelse, ingen tvivl herom!!
MEN - og der rejser sig hos mig adskillige MEN´er.
Boligløs bliver man jo ikke sådan uden videre - ikke én men sandsynligvis flere grunde ligger bag.
F.eks. kan/vil/evner man ikke at indordne sig et vist minimum af husorden, at reservere nok af kontanthjælpen til husleje o.s.v.
Er man misbruger - tja, advarsler derimod har det i årtier ikke skortet på. Så ønsker man samfundets hjælp, må det være påtvunget hjælp til selvhjælp.
Er man psykisk syg, må samfundet have ikke blot pligt til, men også ret til at udstrække en ikke blot mild , men også fast hånd.
Jeg har bevidst fravalgt det direkte ord TVANG, men med al den debat om samfundets midler og især påståede tiltagende mangel på samme, da må det kunne siges åbent, at der med hjælp kan følge tvang.
Og med sideblik til anden debat herinde om tilfældet Sverige ligger det for mig lige for at overføre behovet for brug af ordet tvang også dertil - det er ikke nok at gøre selvhjulpenhed til en "smuk" hensigtserklæring, hvis samfundets hjælp forventes/kræves.
Sådan er det jo- eller burde det være.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-05-13 22:20

På Boligportal.dk er der lige nu 80 lejemål på værelser + 1V lejligheder til en maxpris på 3000 kr i Storkøbenhavn..........enkelte værelser på helt ned til 8 kvm udlejes til kr 3000

Og langt de fleste vil ikke udløse boligsikring.

Da unge ledige under 30 går ned på SU-løn vil der komme yderligere pres på disse "billige" boliger, og derved er der intet andet end herberger eller gaden til de hjemløse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-13 22:39

Hvem er samfundet, det er jo os, en af de værste ytringer er: "Det er samfundets skyld".

I langt de fleste tilfælde er man selv den skyldige,
selvfølgelig med undtagelser, de få der ikke kan klare sig selv,

men de fleste, der bare kræver ind fra samfundet, altså os, kan godt selv...

Drop de der siger de ikke er arbejdsløse men arbejdsfri, altså ikke flere dovne Roberts,
men selvfølgelig skal sociale syge og nødlidende hjælpes...

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 25-05-13 22:45

Citat
derved er der intet andet end herberger eller gaden til de hjemløse.

Det er ikke mangel på boliger eller for lave ydelser, der gør folk hjemløse.

Der findes såmænd millionærer blandt hjemløse
- og alle danskere kan få et sted at bo, hvis man ikke ligefrem forventer at få tilbudt en billig lejlighed midt i storbyen.

Men i øvrigt er mange af de hjemløse i storbyerne udenlandske hjemløse, som synes, at vilkårene her er bedre end i hjemlandet.

Hvis man er hjemløs gennem længere tid, er det fordi man ikke fungerer i egen bolig.
Det kan være pga problemer med misbrug - psykiske og sociale problemer.

Man må lave flere alternative boligtilbud, men hjemløsheden kan man nok aldrig afskaffe, for mange kan kun holde den livsstil ud.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 25-05-13 23:24

Min hensigt med mit oplæg er at efterlyse andres holdninger til forholdet mellem RET OG PLIGT. I USA/CA eksemplificeret med "Three Strikes and You're Out". På et eller andet tidspunkt er der konsensus om, at kasserne og forståelsen/empatien er så misbrugt, at kursen må lægges om. Hvad så?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-13 06:22

Jeg tror vi ville få en del færre hjemløse på offentlig forsørgelse, hvis man fra kommunens side kunne betale deres husleje, og de kun fik udbetalt resten af den offentlige forsørgelse, så de ikke kunne solde huslejen op. Uden en fast bolig må det blive endnu vanskeligere at komme på ret køl igen.

Ikke at enhver på støtten skulle underlægges det formynderi, men det ville være nyttigt for dem der har vist, at de ikke kan administrere pengene selv.

Mærkeligt nok er det et forslag fra LA, der jo ellers går ind for at folk selv skal tage ansvar for deres liv

Generelt mener jeg, at vores sociale system skal fungere som et sikkerhedsnet, ikke som en hængekøje!

Det virker som om Dk er lidt på vej væk fra hængekøjekulturen, selv om det havde været meget nemmere at bevæge sig den vej da der var højkonjunktur med masser af ledige job, end nu hvor der er arbejdsløshed.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-05-13 12:00

Citat
Det er ikke mangel på boliger eller for lave ydelser, der gør folk hjemløse.

Unge under 30 år kan få kontanthjælp på SU-niveau, men problemet er, at studerende på SU kan arbejde ved siden af, og på den måde forøge deres indtægt, det kan kh-modtagere ikke, for hvis de tjener et par bas-ører, så bliver det modregnet i kh'en.
Så reelt er de unge under 30 år på kh dårligere stillet end studerende på SU.

Så jo, de lave ydelser er en medvirkende årsag til de mange hjemløse.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-05-13 12:24

Citat
Så jo, de lave ydelser er en medvirkende årsag til de mange hjemløse.

Et nogenlunde velfungerende menneske vælger ikke at bo på gaden, selvom ydelsen er lav - og ikke alle på SU har erhvervsarbejde ved siden af, men har egen bolig alligevel.

Meningen med den lavere ydelse er jo også, at få de unge til enten at uddanne sig eller at tage et arbejde.

Men for misbrugere og/eller mennesker med svære psykiske problemer er det ikke så nemt at tale om ret og pligt - de mennesker har ikke overskddet til at yde noget til samfundet.

Som vagnr skriver, ville det være godt, hvis det offentlige kunne få lov til at sikre huslejen, det kunne man i hvert fald for en del år siden.

Det største problem er manglen på boligtilbud til mennesker, der ikke kan indrette sig i den almindelige boligmasse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-13 12:45

Citat
Som vagnr skriver, ville det være godt, hvis det offentlige kunne få lov til at sikre huslejen, det kunne man i hvert fald for en del år siden.

Det gør man i Norge.

Herhjemme tog man et tiltag fra 1. januar, den husleje der bliver betalt over betalingsservisce bliver nu trukket den 1. istedetfor d. 6, men de kan jo stadig nå at tømme kontoen den sidste i måneden når overførselsindkomsterne går ind.

Der skal virkelig meget til før folk bliver sat under økonomisk administration for hver øre, og hvem skulle iøvrigt gøre det, bankerne rører jo ikke en finger uden at de får penge for det.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-05-13 13:31

Hør nu her lgs, at bruge USA's model med tre gange så er det ud nå vi taler om hjemløse er vandvid for det første er det ikke kriminel at være hjemløs, desuden er man faktisk ikke vild med ideen derover fordi den giver kun endnu flere problemer fordi samfundet skal betale for at folk sidder inde resten af deres liv.
De tåber der virkeligt går ind for denne lov har ikke tænkt det igennem fordi denne lov er ligesom dødsstraf latterligt den virker ikke i praksis og der er for mange mennesker der rammes som ikke skulle rammes, det er så dejligt nem at lave sådan en lov men næsten ikke til at ændre igen, fordi det er nemmer at få folk til at stemme for stramninger end for det modsatte.
Det er sku sørgelig at det danske samfund er blevet så glad for forbud og hårde straffe, er vi blevet så bange for andre mennesker at vi skal bruge disse ting?
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-13 14:20

Jeg går ud fra, at langt de fleste på kontanthjælp også får boligsikring.

Boligsikringsdelen kunne klares ved, at Udbetaling Danmark, der står for det nu, betaler pengene til udlejer, og kommunen, der vist stadig står for udbetaling af KH, kunne på samme måde sende pengene til udlejer.

Jeg så for nogle år siden i TV, at et plejehjem havde ladet en mangeårig hjemløs, der nu havde brug for lidt pleje, bo i et skur el så'n på deres grund, så han stadig kunne være for sig selv, og alligevel blive passet på. Det syntes jeg var flot, og rigtigt.

I USA er der mange fattige, der bor i trailer parks, det var måske en idé for nogle hjemløse her, men det umuliggør vores mange regler, ikke mindst planloven.

I et tætbefolket land som Danmark er det måske ikke dårligt at have regler der forhindrer uhæmmet byggeri langs kysterne, reklamer på vejene, at sommerhusområderne bliver til slum osv., men det kan også bremse for nogle muligheder.

Og så er jeg helt enig med alan57, "three strikes and you're out" er det rene vanvid!

I USA er 0,74% af befolkningen i fængsel (en del af det skyldes nok meget længere straffe "over there", herunder tre-i-eneren) i Dk er det 0,059%, så pr indbygger er der 12,5 gange flere fængslede i USA i forhold til her, og fem gange så mange som i verden som gennemsnit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-05-13 16:01

Citat
Som vagnr skriver, ville det være godt, hvis det offentlige kunne få lov til at sikre huslejen, det kunne man i hvert fald for en del år siden.

Tjaa, så har de da godt nok tag over hovedet, men det kan jo nemt blive på bekostning af mad, el, medicin m.m.

Citat
men de kan jo stadig nå at tømme kontoen den sidste i måneden når overførselsindkomsterne går ind.

Jeg går ud fra, at kontanthjælp stadigvæk først bliver udbetalt d. 1 i måneden.
Men pension bliver udbetalt den sidste hverdag i måneden.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 26-05-13 16:41

Citat
Jeg går ud fra, at langt de fleste på kontanthjælp også får boligsikring.

Nu skal man jo have selvstændigt køkken for at kunne søge om boligsikring.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-13 16:58

Citat
Nu skal man jo have selvstændigt køkken for at kunne søge om boligsikring.

Ja, det fik jeg også læst mig frem til, men jeg gik ud fra, at de fleste har mere normale boligforhold inden de ryger på kontanthjælp.

At skulle klare sig for 5753 kr før skat + evt boligsikring, lyder ikke ligefrem som en dans på roser. Det kunne nemt friste til at supplere med sort arbejde/socialbedrageri/kriminalitet, og så er man snarere kommet dybere ned i sumpen end på vej op

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-13 17:37

Citat
Nu skal man jo have selvstændigt køkken for at kunne søge om boligsikring.

Jeps, det er jeg nu ikke sur over idet min rene husleje lyder på 1900, KH modtagere der ikke er forsørgere får 15% i boligsikring, så det er et ubetydeligt "tab" her.
Nogle kan få mere, men så stilles der skrappere krav til deres økonomi.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-05-13 20:25

Citat
KH modtagere der ikke er forsørgere får 15% i boligsikring, så det er et ubetydeligt "tab" her.
Nogle kan få mere, men så stilles der skrappere krav til deres økonomi.

Beregningen af boligsikring afhænger af både boligens størrelse og husstandsindkomsten.

Hvis der er hjemmeboende børn tælles deres indkomst også med, hvis børnene er under 18 sker det dog først når indtægten er over et eller andet beløb, jeg ikke lige husker.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-05-13 13:28

Jeg er enig med vagnr, fordi vi SKAL hjælpe folk der uforsvarligt kommer til at leve på gaden, fordi de ikke får en chance for at forbedre deres forhold, da de ikke har nogen muglighed for at få et arbejde eller noget andet, men vi SKAL sku ikke gå og hjælpe folk der kommer udefra osv: det er danske statsborger jeg her taler for, jeg regnede aldrig med at vi i Danmark ville synke så dybt at vi ville få så mange hjemløse danskere jeg syntes ikke at vi kan være det bekendt for en masse danskere giver jo penge til ulande hvor der er for mange børn i forvejen.
Nu er der 7 milli: mennesker på jorden, en jord der efter bla: min mening kun kan bære ca: 3-4 milli: mennesket hugger mere og mere jord fra dyrene og de vil snart KUN kunne ses i ZOO osv: mens vi mennesker bliver ved med at øge vores antal på jorden, det er der desværre mange grunde til og en af dem er religion, bla: Katolsk der forbyder at bruge beskyttelse mod gravitet, det er vanvittigt.
Det danske samfund skal hjælpe sådanne mennesker, tænk på hvis det var ens eget familiemedlem det gik ud over hvad ville vi så mene der skulle gøres?
og tro ikke at det aldrig ville kunne ske, det er ikke altid kun naboen det sker for, selvom vi tror det.
alan57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-05-13 13:34

Citat
Det danske samfund skal hjælpe sådanne mennesker, tænk på hvis det var ens eget familiemedlem det gik ud over hvad ville vi så mene der skulle gøres?
og tro ikke at det aldrig ville kunne ske, det er ikke altid kun naboen det sker for, selvom vi tror det.
alan57

Dér har du fat i en vigtig pointe.

Mange mennesker glemmer, at også de selv kan blive ramt af sygdom, ulykke m.m.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-05-13 14:53

Citat
Beregningen af boligsikring afhænger af både boligens størrelse og husstandsindkomsten.

Hvis der er hjemmeboende børn tælles deres indkomst også med, hvis børnene er under 18 sker det dog først når indtægten er over et eller andet beløb, jeg ikke lige husker.

Derfor jeg skrev enlige forsørgere.

Med skrappere krav mener jeg en speciel paragraf nr ?? i særlige tilfælde, jeg kender en enlig rask og helt redelig KH modtager der betaler noget mere end jeg i husleje, han får mere end de 15 %, men han skal så hver 3. måned på et møde gøre rede for de udgifter han har, også selv om der ikke er ændringer......det i sig selv er ikke rart.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-05-13 20:19

Citat
Med skrappere krav mener jeg en speciel paragraf nr ?? i særlige tilfælde, jeg kender en enlig rask og helt redelig KH modtager der betaler noget mere end jeg i husleje, han får mere end de 15 %, men han skal så hver 3. måned på et møde gøre rede for de udgifter han har, også selv om der ikke er ændringer......det i sig selv er ikke rart.

Umiddelbart kunne det lyde som det, der kaldes en §34.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 27-05-13 20:28

=>alan57
først en lidt sen beklagelse af henvisning til "Three Strikes and You're Out" i mit tidl. indlæg, det var trukket lidt for hårdt op.
Når det er sagt, så synes jeg dit seneste indlæg 13:28 emmer af en antagelse af, at hjemløshed kun kan være en tilstand påført én udefra, at man er helt og holdent uden egen skyld deri. Det er denne skyden ansvaret fra sig for egen skæbne, man i alt for mange tilfælde ser. OG, som du taler også jeg her kun om vore "egne" borgere.
Er det ikke også noget i den retning Karen Hækkerup er inde på, når hun ENDELIG ENDELIG siger det rent ud, som masser af os i årevis har tænkt: Man (i dette tilfælde vore "gæster") har et ansvar over for samfundet - undladelse af at påtage sig dette ansvar medfører sanktioner (det må man da håbe).

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 300 point
Dato : 28-05-13 07:00

Tak for svaret lgs , det er i orden, men jeg tænker ikke på at de er uden skyld selv men der kan ske ting for os mennesker vi ikke selv er herre over.
Jeg har set folk gå ned pga: ting der er ganske alm: dødsfald i familien og det behøver ikke engang at være den nærmeste, men bare en der betyder lidt for en.
Vi mennesker er så forskellige og vi tager ting mere eller mindre hårdt, her er det ikke nogens skyld.
Det vi i det Danske samfund kunne gøre, var at hvis der skete noget sådan kunne man få det sted hvor man fik sine penge fra, fik dem til at trække huslejen fra deres konto inden de blev smidt ud på gaden.
Det koster samfundet meget mere at skulle samle folk op når det er sket end denne måde.
Du vil aldrig høre mig sige at det er sku samfundet skyld, men en person der ryger helt ud af alt må for min skyld godt sige det selvom det ikke er sandt, det røre mig ikke, for han/hun kan godt føle at det er det.
Det der bekymre mig er at der kommer flere og flere desuden bliver de yngre og yngre og når disse kommer ud på gaden og bo er der desværre ikke langt til at blive misbruger af det ene eller det andet.
Der er bla: kommet en masse der misbruger det medicin der bliver udskrevet til rigtig mange der får denne pussige sygdom der hedder bla: DAMP og andre bogstaver, efter min mening udskriver mange læger alt for meget af denne form for speed, måske fordi de der laver disse piller gør alt for at sælge mere og mere og det koster sku samfundet rigtigt mange penge.
Ja jeg håber også at Karen Hækkerup ENDELIG ENDELIG laver noget rigtigt, men det er nok kun nogle få kr der bliver trukket i straf, vi har jo allerede hørt ex perter sige at det ikke virker, men så er det sku fordi der bliver trukket alt for lidt, det skal være store beløb og de skal forstå at det menes alvorligt ellers kan det være lige meget.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-13 07:46

Citat
Der er bla: kommet en masse der misbruger det medicin der bliver udskrevet til rigtig mange der får denne pussige sygdom der hedder bla: DAMP og andre bogstaver, efter min mening udskriver mange læger alt for meget af denne form for speed, måske fordi de der laver disse piller gør alt for at sælge mere og mere og det koster sku samfundet rigtigt mange penge.

Det er Ritalin og lignende som de deler ud ligesom det var slik.

Børn skal have fyret noget krudt af, bliver vilde nogle gange eller bare lidt på tværs, det gjorde Du og jeg sgu også dengang, var det særlig slemt fik vi en på hovedet.

I dag trækker de sgu ungen til læge der efter en enkelt samtale "konstaterer" AHDH og udskriver Ritalin, som efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger kun burde bevilges af psykologer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-05-13 07:56

Nogle børn har krudt i røven, andre børn har ADHD, det er to vidt forskellige ting, som man nok ikke forstår hvis man ikke har haft det tæt på.

Et barn med ADHD har ikke kun "krudt i røven", der følger mange andre ting med.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-05-13 09:09

Troldepige, så er det sku sjovt at disse sygdomme ikke var kendt før der kom medicin frem som man ikke viste hvad man skulle bruge det til, idag får så mange denne Amfetamin at unge misbruger sidder og skyder dem i bla: lysken halsen og andre steder fordi deres vener hurtigt ødelægges af denne medicin.
En af grundene til at så mange drengebørn får denne medicin er at der er for få mænd i børnehaver og skoler, drenge skal ikke være meget urolig før det kommer op at det måske kan være disse sygdomme.
Jeg er sku taknemlig over at sygdommen ikke var der da jeg var dreng, men der var der jo også flere mænd der var lære vi er blevet for bløde idag.
Vi må da håbe at der ikke sker noget alvorligt med samfundet for hvor mange unge drenge ville kunne klare sig og lave et ly/tørt sted at bo samt at skaffe mad osv: indtil der kom hjælp?
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-13 09:26

Citat
Et barn med ADHD har ikke kun "krudt i røven", der følger mange andre ting med.

Og netop derfor skal praktiserende læger bare ikke udskrive medicin.

Retfærdigvis har nogle praktiserende psykologisk sans og dermed kompetancen, det hjælper også hvis de kender familien fra jævne konsultationer gennem flere år.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-05-13 14:14

lige netop LuffeA, jeg vil måske endda gå så vidt til at sige at Psykiatere var de eneste der måtte udskrive bla: Ritalin, fordi det flyder med det alle vegne.
Noget andet er at jeg har ikke svært ved at se en planlagt vej af medicin, fra dem der laver det.
Jeg kan huske at der på et tidspunkt kom nogle nervepiller der hed Valium som var gode til nogle mennesker efter et stykke tid udløb eneretten til at lave pillerne og der kom flere af dem bare med andre navne bla: Stesolid og Diazepam, dermed blev der udskrevet lidt flere af de to sidste fordi det var danske fabrikker der lavede dem, men stadigvæk hjalp de mange min mor var en af dem.
I 1970-1980ne blev de nu også givet til narkomaner som de også hjalp meget fordi de kunne berolige og forhindre krampe anfald, dvs: at nogen fik ondt i røven og så sker der det der altid sker politikerne er ved at falde over hinanden for at forbyde dem, men det kunne de så ikke fordi der var nogle folk der fik det bedre af dem, derfor lavede de det næst værste nemlig at gøre sådan at de nu kun kunne fås på narkorecepter og salget faldt da også en del, men nu var de guld værd hos de kriminelle prisen gik fra 2 kr ti 10-15-20 kr pr stk genialt mere kriminalitet og hvem stod klar i kulissen medicinalfabrikkerne, de havde nu et andet mærke klart som var dårligere end Stesolid, men lige så lette at blive afhængig af de hed bla: Seripax osv: og skulle det ske igen at politikerne vågner op når der bliver skrevet om pillerne i aviserne tro mig så har medicinalfabrikkerne andre klar til angreb.
alan57

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 28-05-13 14:24

Citat
Vi mennesker er så forskellige og vi tager ting mere eller mindre hårdt, her er det ikke nogens skyld.

alan57, det var fint og rigtigt udtrykt.

Problemet med vores velfærdssamfund, er, at vi er gået amok.
Vi har på papiret ville redde alle fra al modgang, men det kræver så finmasket et sikkerhedsnet, at det er uladsiggørligt.

I dag er det meget tilfældigt, hvem der får hjælp af samfundet.

Kommunerne skal jo spare, så det er efterhånden kun de mennesker med overskud og evmer til at sætte sig grundigt ind i tingene - de med stort netværk og de, der kan true/råbe højt - der får hjælpen.

De, der ikke har noget netværk, ikke kender til deres rettigheder og ikke tør bede om hjælp - eventuelt skammer sig over deres situation - det er ofte de mennesker, der har mest brug for hjælpen - men de får den ikke, for de kræver den ikke.

Pengene bliver brugt op af de højtråbende overskudsmennesker.

Sagsbehandlere skulle ikke have så megen magt og ret til at "skønne" i én uendelighed.
Det har de ikke evner og uddannelse til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-13 16:27

Citat
Sagsbehandlere skulle ikke have så megen magt og ret til at "skønne" i én uendelighed.
Det har de ikke evner og uddannelse til.

20% af de sagsbehandlere der har med syge at gøre i systemet har slet ingen socialrådgiveruddannelse, men er blot kontorfolk.

Men hvad skal de også bruge uddannelse til også når alt hvad de gør bliver overvåget af deres chefer og ministeriet ?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-05-13 17:31

ebg_888, jeg er enig det skal ikke være dem der råber højest der skal have hjælp først og mest, men dem der har brug for det og her skal der være bedre uddannede personale som kan gribe ind og hjælpe til hvor de kan bruges bedst og hjælpe flest på den rigtige måde, samtidigt Skal der være en 0 tolerance over for folk der ikke kan opføre sig som man skal der er folk der truer de ansatte og folk med indvandre baggrund/ flygtninge der truer med at beskylde de ansatte for racisme.
alan57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-05-13 18:47

Citat
Troldepige, så er det sku sjovt at disse sygdomme ikke var kendt før der kom medicin frem som man ikke viste hvad man skulle bruge det til,

Ja, og lige så sjovt er det s'gu, at cancer ikke eksisterede før behandling mod dette kom frem.

Helt ærligt, inden man "opfandt" canceren døde folk jo bare af det, uden at vide hvad de var døde af.

Og selvom man ikke dør af ADHD, så forholder det sig lige sådan, selvfølgelig fandtes det også før medicinen mod det kom frem.

Jeg gik i skole fra 1970 til 1980, og efter jeg fandt ud af hvad ADHD betyder har jeg ofte tænkt på en bestemt dreng, som jeg gik i klasse med.

Han var uopmærksom i timerne, kunne ikke sidde stille, var altid med i forreste række når der skulle laves numre, rodede sig altid ud i noget, som førte til en skideballe.

Lærererne holdt ham i stram snor, også de mandlige. Forældrene holdt ham i endnu strammere snor.
Alt sammen velsagtens i et forsøg på, at få drengen til, at "opføre sig ordentligt".

Og sådan en dreng tror jeg der har været i de fleste skoleklasser, også før benævnelser som DAMP og ADHD "blev opfundet".

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-05-13 18:50

Citat
Og netop derfor skal praktiserende læger bare ikke udskrive medicin.

Retfærdigvis har nogle praktiserende psykologisk sans og dermed kompetancen, det hjælper også hvis de kender familien fra jævne konsultationer gennem flere år.

Det kan vi godt blive enige om.

Der findes flere "ting", som er mere eller mindre i familie med ADHD, og mig bekendt kan det være svært for selv psykologer, at skelne dem fra hinanden.

Så det burde være en selvfølge, at et barn, som er mistænkt for, at have en opmærksomhedsforstyrrelse skal omkring en psykolog.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-05-13 18:59

ebg_888 skrev:
Citat
Problemet med vores velfærdssamfund, er, at vi er gået amok.
Vi har på papiret ville redde alle fra al modgang, men det kræver så finmasket et sikkerhedsnet, at det er uladsiggørligt.

I dag er det meget tilfældigt, hvem der får hjælp af samfundet.

Kommunerne skal jo spare, så det er efterhånden kun de mennesker med overskud og evmer til at sætte sig grundigt ind i tingene - de med stort netværk og de, der kan true/råbe højt - der får hjælpen.

De, der ikke har noget netværk, ikke kender til deres rettigheder og ikke tør bede om hjælp - eventuelt skammer sig over deres situation - det er ofte de mennesker, der har mest brug for hjælpen - men de får den ikke, for de kræver den ikke.

Pengene bliver brugt op af de højtråbende overskudsmennesker.

Sagsbehandlere skulle ikke have så megen magt og ret til at "skønne" i én uendelighed.
Det har de ikke evner og uddannelse til.

Her rammer du virkelig hovedet på sømmet.

K10.dk er lavet, netop for, at prøve, at nå ud til de mennesker, som ikke kender lovgivningen, og som har behov for hjælp.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-05-13 19:43

Citat
Ja, og lige så sjovt er det s'gu, at cancer ikke eksisterede før behandling mod dette kom frem

Nix, cancer var kendt for næsten 2500 år siden, gode gamle Hippokrat, mere eller mindre opfinderen af lægevidenskaben (på dansk mest kendt for en hybenkradser), kendte sygdommen, men det var længe inden der fandtes medicin, kemo mv.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_cancer

Men når et eller andet amerikansk firma fx tager patent på fx kræftgenet brca1 (Angelina Jolies og min vivs, samt millioner af andre) og kræver helt urimelige priser for at teste netop det gen, så spænder jeg hanen på min genpistol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:39

lgs ->
Jeg vil lige minde dig om; at midler afsat af staten/politikerne til at hjælpe hjemløse bestemt IKKE går til at berige de hjemløse. Disse 'milde' pengegaver går alene til div. aktører, der som levebrød beskæftiger sig med 'problemet' hjemløse.
Gå efter bolden ..ikke efter 'manden'
Med andre ord: Træd ikke på de som ligger ned !
*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:42

Ps. lgs ->
Hér er en parallel:

Ville du forlange af kræftramte børn, at de skulle yde 'noget' til gengæld for deres behandling..
..betalt af 'samfundet'?
Det er de færreste hjemløse som er det... 'selvforskyldt' !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-05-13 08:13

vagnr, jeg forstår heller ikke denne mærkelige sammenligning mellem cancer og Bla: DAMP den ene sygdom er kendt gennem rigtig mange år (jeg anede ikke at cancer var kendt så langt tilbage) og er ikke kommet til offentligheden før ca: 1980ne.
Jeg bliver sur når man udskriver medicin til sygdomme der bryder alt sund fornuft, at der ikke er flere som stopper op og lige tænker, her er sku et eller andet galt.
alan57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-05-13 08:37

Citat
Nix, cancer var kendt for næsten 2500 år siden, gode gamle Hippokrat, mere eller mindre opfinderen af lægevidenskaben (på dansk mest kendt for en hybenkradser), kendte sygdommen, men det var længe inden der fandtes medicin, kemo mv.

Beklager meget, det vidste jeg faktisk ikke.

Men jeg er sikker på, at du forstår hvad jeg mener.

En sygdom kan jo have eksisteret i mange år, før man finder ud af, at der er tale om en sygdom/forstyrrelse ell.l.
Og først når man finder ud af, at der er tale om en sygdom/forstyrrelse ell.l. kan man begynde, at finde en kur mod det.

Jeg har en stor pige, som fra ca. 4 års alderen var ved at drive mig til vanvid.
Hun var utroligt konfliktsøgende, så snart den ene konflikt var klaret, så havde hun gang i en ny.

Da hun gik i 1. klasse var hun gennem en psykologisk undersøgelse, og psykologen udtalte, at hun havde ikke en opmærksomhedsforstyrrelse, men det var der hendes problem lå.

En teori var, at problemerne opstod p.g.a. en (åbenbart for stor) forskel i et par intelligenser, som alle lå over 100.

Mange ting smutter for hende, hun er afhængig af, at alle aftaler o.l. bliver skrevet ned, så hun kan huske det.
Hun kan kun huske få beskeder af gangen.
Hun "mangler et filter", alt bliver taget ind, hun lægger mærke til selv den mindste lille detalje.
Hun har svært ved at forstå det uskrevne sprog.

Et eksempel:
Hvis jeg står ved mit køkkenbord og arbejder (vores køkken er ret smalt), og en anden kommer ud i køkkenet, så kan jeg godt fornemme hvis denne person vil forbi, og så trækker jeg lige bagdelen til mig, så personen kan komme forbi.

Men hvis min datter står ved køkkenbordet, og jeg gerne vil bag om hende, så arbejder hun blot videre, indtil jeg siger til hende, at jeg gerne vil forbi, og beder hende om, at trække bagdelen til sig.

Så nej, ADHD handler ikke blot om, at ungerne har lidt ekstra krudt i bagdelen, der følger meget mere med.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-13 09:04

Jeg har en idé om, at mange af de forskellige personlighedsforstyrrelser mv., der knap var kendt da jeg var knægt for ca 50 år siden, skyldes at samfundets/omgivelsernes krav er blevet langt større, mere firkantede osv., og at daginstitutioner/skoler er blevet så "feminiserede", at drengene (som er overrepræsenteret i mange af diagnoserne) simpelthen ikke føler sig hjemme der.

Da jeg var dreng var der en række "underlige" folk, de venlige kaldte dem sinker, men de fleste af dem havde et simpelt arbejde, en gik til hånde på rammelistefabrikken, han fejede gården, fortovet og spåner, passede fyret (med spåner mv), han havde et godt liv, fik jeg indtryk af når jeg snakkede med ham.

Jeg tror han havde det bedre end de fleste på offentlig forsørgelse i dag!

Men job som han havde findes jo stort set ikke i dag, selv om jeg har set at Ikea har nogle ansat til at fylde hylder op mv, de har et skilt hvor der står noget i retning af "spørg ikke mig, men min kollega".

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-05-13 10:44

Citat
Jeg har en idé om, at mange af de forskellige personlighedsforstyrrelser mv., der knap var kendt da jeg var knægt for ca 50 år siden, skyldes at samfundets/omgivelsernes krav er blevet langt større, mere firkantede osv., og at daginstitutioner/skoler er blevet så "feminiserede", at drengene (som er overrepræsenteret i mange af diagnoserne) simpelthen ikke føler sig hjemme der.

Da jeg var dreng var der en række "underlige" folk, de venlige kaldte dem sinker, men de fleste af dem havde et simpelt arbejde, en gik til hånde på rammelistefabrikken, han fejede gården, fortovet og spåner, passede fyret (med spåner mv), han havde et godt liv, fik jeg indtryk af når jeg snakkede med ham.

Der har sikkert også været en masse mennesker, som var knap så "underlige", men som alligevel har haft svært ved, at passe ind.

Jeg er sikker på, at ADHD'ere altid har været der, men eftersom man dengang ikke har været bevidst om hvad problemet reelt var, så er de bare blevet betragtet som utilpassede, ballademagere ell.l.

Men der er nok ingen tvivl om, at de er blevet mere "synlige", idet der nu stilles større krav til alle.

Lige nu sidder jeg og tænker, at mange af dem, som "gik på landevejen" måske har haft en opmærksomhedsforstyrrelse, så de ikke rigtigt har "passet ind" nogen steder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-13 12:43

Citat
Da jeg var dreng var der en række "underlige" folk, de venlige kaldte dem sinker, men de fleste af dem havde et simpelt arbejde, en gik til hånde på rammelistefabrikken, han fejede gården, fortovet og spåner, passede fyret (med spåner mv), han havde et godt liv, fik jeg indtryk af når jeg snakkede med ham.

Jeg tror han havde det bedre end de fleste på offentlig forsørgelse i dag!

Ja, dejlige mennesker, nogle en smule gnavne, og andre temmelig tørstige, men de skabte sjældent problemer.

I dag bliver de udsat for vedvarende overformynderi fra jobcentret hvis de ikke har jobbet som fuldtids, der skal laves handlingsplaner m.m. og arbejdsgiverne og folk selv har ikke den mindste smule indflydelse når det offentlige er inde i billedet med den mindste smule støtte i form af penge.
De skal jo på flexjob så der er orden i tingene, men også det er en lang krævende proces

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-05-13 14:07

Citat
I dag bliver de udsat for vedvarende overformynderi fra jobcentret hvis de ikke har jobbet som fuldtids, der skal laves handlingsplaner m.m. og arbejdsgiverne og folk selv har ikke den mindste smule indflydelse når det offentlige er inde i billedet med den mindste smule støtte i form af penge.
De skal jo på flexjob så der er orden i tingene, men også det er en lang krævende proces

Sådan er det jo for alle, som ønsker/har behov for, at være på overførselsindkomst.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-13 14:56

Citat
Sådan er det jo for alle, som ønsker/har behov for, at være på overførselsindkomst.

Ja, men der var engang plads til dem på arbejdsmarkedet, nok ikke til fede lønninger, men med "æren og værdigheden" i behold.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-13 19:15

Hallooooo.... er der slet ingen i denne tråd der har læst om f.eks. 'nyttejob' ???

..eller, som man tyidligere i Danmark kaldte det; under massearbejdsløsheden i 30'ernes Tyskland:

Tvangsarbejde!
Det er jo ikke nu om dage et spørgsmål om, at finde 'noget' til dem der gerne vil og kan arbejde for deres understøttelse/kontanthjælp, men et spørgsmål for kommunerne om kassetænkning. Alene med det formål, at flytte den økonomiske belastning ved svage kontanthjælpsmodtagere, hjemløse, sindslidende osv. FRA kommunekassen ..og TIL statskassen.
Same Shit ! ..for alle os andre ..end de berørte svage grupper som kommer til at 'bøde' ved, at når de ikke kan opfylde kravene fra statsapparatet bliver frataget deres eksistensgrundlag.
Kun pisk ...ingen gulerod
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 29-05-13 23:34

http://www.bt.dk/danmark/manden-i-groeften-er-doed
Det er sådan noget, jeg mener med alternative boliger, for eksempel.

Kommunen har givet en hjemløs en skurvogn med gasovn, da han ikke vil modtage andre tilbud, efter mange år under åben himmel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 05:50

Citat
Det er jo ikke nu om dage et spørgsmål om, at finde 'noget' til dem der gerne vil og kan arbejde for deres understøttelse/kontanthjælp, men et spørgsmål for kommunerne om kassetænkning. Alene med det formål, at flytte den økonomiske belastning ved svage kontanthjælpsmodtagere, hjemløse, sindslidende osv. FRA kommunekassen ..og TIL statskassen.
Same Shit ! ..for alle os andre ..end de berørte svage grupper som kommer til at 'bøde' ved, at når de ikke kan opfylde kravene fra statsapparatet bliver frataget deres eksistensgrundlag.

En forsmag på hvad der kommer til at ske af overgreb som følge af de nye love så vi jo i sidste uge.
Odense kommune ville sende en retarderet 18-årig pige med en adfærd som en 4-årig på noget der lignede almindelig uddannelse, hun havde været arbejdsprøvet i en butik, men hun kunne selvklart ikke bruges til noget som helst.
Behandlere, læger m.m protesterede kraftigt men kommunen var komplet ligeglad.

Sagen kørte på Ekstrabladet et par dage, og så trådte socialudvalget ekstraordinært sammen og besluttede at hun skulle have førtidspension omgående.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-05-13 06:00

Ja, vi er desværre ved at nå derhen, at det er vigtigere at kende en journalist, der vil køre ens sag i medierne, end at tage sagen op overfor en politiker.

I hvert fald er det helt utroligt, så ofte myndighederne i sidste øjeblik ændrer afgørelse, med parolen "Der er dukket nye oplysninger op", når en sag begynder at stinke i medierne.

Fra demokrati og ligebehandling til medie/okrati

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 09:03

Citat
Ja, vi er desværre ved at nå derhen, at det er vigtigere at kende en journalist, der vil køre ens sag i medierne, end at tage sagen op overfor en politiker.

Vi kan jo starte med folks egen sagsbehandler hvor man støder mod en mur bare ved det mindste pip.

Jeg har fået et firmabetalt perfekt jobsøgningskursus og 3 af kommunens discountkurser.
Ved et senere møde blev jeg spurgt om jeg ville have hjælp til jobsøgning, hvilket de jo er blevet pålagt at spørge om.
Jeg svarede at jeg hellere ville i aktivering da flere kurser af den ringe slags ville være totalt spild af tid.
Hun sagde ikke mere, men et par dage efter kunne jeg læse i mødereferatet på Jobnet at jeg havde nægtet at modtage hjælp

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-05-13 19:40

Jeg talte med en ældre herre i dag. Vi kom til at snakke om det, at modtage bistandshjælp før Eva Gredals socialreform i 1975.

Er der nogen der kan bekræfte nedenstående?

Omtalte ældre herre modtog bistandshjælp i 1971 - dengang hed det socialhjælp (?)
Han fik som enlig 125 kr. pr. uge. Dog ikke i kontanter, men på en rekvisition, som han kunne købe kød/kolonialvarer på - altså en omveksling til varer - og her kommer det sjove - der kunne ikke "købes" øl, spiritus eller tobaksvarer på rekvisitionen.

Er det korrekt ? Eller forekom det kun i visse kommuner?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 20:46

Citat
Er der nogen der kan bekræfte nedenstående?

Det er korrekt

Nummeret med øl istedetfor blev dog flittigt omgået idet købmanden blot skrev kolonialvarer på den håndskrevne regning til kommunen, men udleverede øl og snaps istedetfor.
Det burde ikke kunne lade sig gøre i dag da stort set alle butikker kører med stregkoder og varerne står udspeciferet på bonen.

Børnefamilier fik så rekvisitioner til tøjindkøb ved skoleårets start, og til støvler når vinteren satte ind, hvilket medførte at mange fattiges børn var mere velklædt end lavtlønnedes børn, også dengang var der nogen der mente at folk nassede for meget når børnene kunne få nyt tøj, men det var jo godt at mange forældre prioterede børnene, farmand kunne jo efter ovenstående princip hente tøj til sig selv.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-05-13 20:54

Tak for det LuffeA.
Virkelig god og brugbar fortælling - som er arkiveret.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-05-13 21:10

Socialhjælp, anno dazumal, minder meget om det amerikanske Food stamp system, som de stadig har, kun mad, ingen sprut (eller tobak)

http://en.wikipedia.org/wiki/Supplemental_Nutrition_Assistance_Program

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 21:17

Selv tak

Vi havde det heller ikke for godt, mor måtte på Mødrehjælpen for at skaffe bare det nødvendigste til min storesøster (f. 1951), men de havde begge fast arbejde, og mad stod øverst på budgettet.

Jeg gik næsten kun i brugt og omsyet tøj fra ældre fætre og onkler, set i bakspejlet var det nok klogt idet jeg flængede alt tøj max en uge efter at jeg havde fået det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 21:26

Citat
Socialhjælp, anno dazumal, minder meget om det amerikanske Food stamp system, som de stadig har, kun mad, ingen sprut (eller tobak)

Overthere har de også udlevering af fødevarer fra overskudslagre, såkaldte "datovarer" og hele paller med dåsemad der har fået nogle buler.

Først sidste år gav vores fødevareministerium tilladelse at datovarer måtte gives væk eller sælges billigt, jeg køber sgu meget 5-10 kroners brød i Spar og Rema, de har også sommetider pålæg der bare skal ud af butikken i løbet af en halv dag, eller blive kasseret.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-05-13 22:12

Er du sikker på det?

For et par uger siden så jeg en dejlig camembert i den lokale brugs, lige udløbet, regnede med at kunne score den gratis (for mig SKAL de fleste oste først spises længe efter sidste salgdato), det sagde de de ikke måtte, så jeg fik en plade chokolade i stedet, gab!!!

Fødevarestyrelsen skriver også stadig det er forbudt, i Danmark, i de andre EU-lande har de åbenbart en mere robust tarmflora

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Foedevarekontrollen/Fakta_om_ommaerkning/Sider/Fakta_om_ommaerkning.aspx

Jeg kender et ungt menneske, en skralder, han lever fint, godt og gratis af forretningernes udsmid, dykker i containerne efter lukketid, hans "kostbudget" går vist kun til øl mv., der sjældent når at blive for gammelt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 22:39

Citat
for mig SKAL de fleste oste først spises længe efter sidste salgdato

Du ved nok at køber Du en brie, camenbert eller hvidskimmel der er "lidt for frisk" skal den bare ligge natten over i stuetemperatur for at få smag.
Oste kan få den livsfarlige Listeria, men det er ikke alle typer, de faste får den sjældent, ellers kunne vi ikke nyde en gammelost.
Nok derfor at butikken vil kassere den.

Jeg mente at der var helt åbnet i og med der har været et stærkt pres grundet alt for stort madspild.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 31-05-13 10:23

Tak for svaret alan57.