/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Lærerfaglig analyse
Fra : mielaerke
Vist : 2678 gange
20 point
Dato : 24-05-13 13:49

Hej.
Jeg sidder med min eksamens opgave, og skal lave en lærerfaglig analyse. Men jeg ved ikke hvad en lærerfaglig analyse er? - hvem kan hjælpe mig!?!?

I behøver ikke sende alverdens links, da jeg har kigget på nettet!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-05-13 14:04

Stjålet fra nettet:
"Med betegnelsen lærerfaglig analyse menes her lærerens analyse, fortolkning og karakteristik af teksten som indgår i hendes faglige forberedelse af undervisningen med henblik på valg af tekst og faglige aktiviteter."

DVS. lærerens faglige analyse af "das ding", i citatet ovenfor "teksten". Faglighed betyder "objektiv, saglig, begrundet", dvs. ikke lærerens personlige mening. Det kan f.eks. være en analyse af hvor godt en given tekst passer til et givet klassetrin, hvilke emner den berører, om den kan bruges til nogle af de obligatoriske emner klassen skal igennem. OSV.

Tror jeg nok, men jeg er er ikke lærerstuderende.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 17:28

Undskyld mig hvad studerer du?

- Hvis du har fået en eksamensopgave du ikke forstår, så må du kattenrivemig da ikke have hørt ordentlig efter i timen...

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 20 point
Dato : 24-05-13 21:24

Jeg går næsten ud fra, at du læser til lærer?
Inden man vælger tekster ud til danskundervisning, så beslutter man hvilken analysemodel, man ønsker at benytte. Altså, hvad er det, man ønsker at lære eleverne?

Tekster kan analyseres med forskellige analysemodeller:

http://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=328

Så den lærerfaglige analyse handler om at analysere, hvad man vil lærer eleverne, hvilken tekst man vælger og hvilken metode eleverne skal benytte.

Se et eksempel på en sådan analyse her, så forstår du måske bedre: http://martinandersennexoo.wikispaces.com/Lærerfaglig+analyse

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-05-13 21:27

Hvis du f.eks. vælger en bog, så vælger du måske kun at lade eleverne læse et uddrag af denne. Hvorfor vælger du det bestemte uddrag i stedet for et andet? Hvilken teknik ønsker du at lære dine elever, og hvad ønsker du at de skal få ud af teksten? Skal de lære noget om sprogbrug, om samfundet ell. lign....

Godkendelse af svar
Fra : mielaerke

Dato : 26-05-13 10:57

Tak for svaret pifo! Det var dejligt med en god beskrivelse

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-05-13 12:30

Velbekomme - held og lykke med studiet