/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Quetiapin "Actavis" 200mg filmovertrukne
Fra : axelbjarne
Vist : 816 gange
500 point
Dato : 24-05-13 09:38

Må man køre bil, hvis man tager en sådan tablet på 100 mg.....altså efter 8 timer.

En gang i mellem tager jeg sådan en halv på 100 mg.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 10:37

Bivirkninger fra bevægeapparatet er set ved korttidsbehandling af depression.
Søvnighed forekommer oftest i løbet af de første 2 uger og forsvinder som regel, hvis man fortsætter behandlingen.
I sjældne tilfælde forekommer såkaldt malignt neuroleptikasyndrom - en alvorlig tilstand med feber, bevidsthedssløring og flere af de ovennævnte bivirkninger. Denne tilstand kræver øjeblikkelig lægehjælp.
Ufrivillige bevægelser forekommer oftest ved langtidsbehandling. Disse vil normalt svinde efter ophør med midlet, hos enkelte er de dog vedvarende.
Ved behandling med midler mod psykoser, er set særlige forstyrrelser af hjerterytmen (QTc-forlængelse), som i enkelte tilfælde kan føre til pludselig død.

Særlige advarsler
Midlet skal anvendes med forsigtighed til ældre, ved tidligere krampeanfald, ved sygdom i hjernen, ved dårligt fungerende lever, ved hjerte- og kredsløbslidelser samt hvis man tidligere har haft selvmordstanker.
Hvis man har sukkersyge eller risiko for at udvikle sukkersyge, skal man løbende til kontrol hos lægen. Bmi og taljemål bør følges under behandlingen pga. risikoen for vægtøgning.
Større mængder grapefrugtjuice kan øge virkningen af midlet. Alkohol forstærker midlets sløvende virkning.
Der er set større dødelighed end normalt, når man behandler ældre med demens med antipsykotika.
Blodpropper kan ses ved behandling med antipsykotika. Man skal være ekstra opmærksom, hvis man har forhøjet risiko for at få blodpropper.
Antipsykotika kan påvirke kroppens evne til at regulere temperaturen, man skal derfor være forsigtig, hvis man fx udsættes for stærk varmepåvirkning eller dyrker kraftig motion.
Antipsykotika kan i nogle tilfælde øge mængden af hormonet prolaktin, som har betydning for udviklingen af brystkræft. Hvis man er i behandling for brystkræft, skal midlet anvendes med forsigtighed.
Ved ophør af behandling skal dosis nedsættes gradvis over 1-2 uger, idet der ved pludseligt ophør kan ses bl.a. søvnløshed, opkastning og svimmelhed.
Hvis man får symptomer på forstyrrelser af hjerterytmen (fx hjertebanken, svimmelhed, besvimelsesanfald), skal man kontakte lægen.
Depression: I starten af behandlingen, kan der forekomme øget risiko for selvmordsforsøg og selvmordstanker. Hos unge under 25 år kan der generelt være en øget risiko for selvmordsforsøg.

Brug af anden medicin
Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, du tager.
Midlet må ikke bruges, hvis man samtidig bruger visse typer lægemidler, heriblandt visse midler mod HIV (proteasehæmmere), visse antibiotika (clarithromycin og erythromycin) samt visse midler mod svamp.
Quetiapin "Actavis" kan nedsætte virkningen af levodopa (middel mod Parkinsons sygdom). Epilepsimidler (carbamazepin og phenytoin) nedsætter virkningen af Quetiapin "Actavis".
Forsigtighed ved brug af andre lægemidler der kan forstyrre hjerterytmen (fx metadon, visse antibiotika, visse midler mod depression samt visse midler mod hjerterytmeforstyrrelser).

Graviditet
Bør ikke anvendes pga. manglende viden. » Der er forskel mellem anbefalingerne i medicin.dk og indlægssedlen.

Amning
Kan om nødvendigt anvendes. » Der er forskel mellem anbefalingerne i medicin.dk og indlægssedlen.

Bloddonor
Må ikke tappes. 3 måneders karantæne efter endt behandling.

Virkning
Virker ved at ændre aktiviteten af flere signalstoffer i hjernen, så overførslen af nerveimpulser i hjernen hæmmes. Midlet har således en beroligende og antipsykotisk virkning uden at virke helbredende.
Den antipsykotiske virkning kan først forventes efter behandling i 1-2 uger, undertiden 1-2 måneder. Virkningen kan vare flere uger, efter at behandlingen er ophørt.

Lægemiddelformer
Tabletter. 1 tablet (filmovertrukken) indeholder 25 mg, 100 mg, 200 mg eller 300 mg quetiapin (som fumarat).

Hjælpestoffer
Farve:
Jernoxider og -hydroxider (E172): filmovertrukne tabletter 25 mg, filmovertrukne tabletter 100 mg
Titandioxid (E171): filmovertrukne tabletter 25 mg, filmovertrukne tabletter 100 mg, filmovertrukne tabletter 200 mg, filmovertrukne tabletter 300 mg
Andre:
Lactose: filmovertrukne tabletter 25 mg, filmovertrukne tabletter 100 mg, filmovertrukne tabletter 200 mg, filmovertrukne tabletter 300 mg

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 10:38

Det er altid en god ting at forespørge på Apoteket om medicin!Indsæt din tekst her

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 12:19

Bivirkninger
Meget almindelige (over 10%)
Vægtøgning.
Mundtørhed.
Blodmangel.
Hovedpine, søvnighed, svimmelhed.
Almindelige (1-10%)
Kraftesløshed, øget appetit, temperaturstigning.
Fordøjelsesbesvær, opkastning, forstoppelse.
Blodtryksfald - især hvis man rejser sig hurtigt op, væskeophobning i fx arme og ben, snue, åndenød, hjertebanken.
Mangel på hvide blodlegemer (giver tendens til infektion).
Abnorme drømme, selvmordstanker, irritabilitet, besvimelsesanfald, bivirkninger fra bevægeapparatet.
Sløret syn.[/B

[B]Det kan nok ikke anbefales du kører bil iflg. bivirkningslisten!

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-05-13 13:29

Hvor lang tid vil det være i kroppen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-13 16:26

Citat
4.4   Særlige advarsler og forsigtighedsregler vedrørende brugen
Da quetiapin har flere indikationer, bør sikkerhedsprofilen overvejes med hensyn til den enkelte patients diagnose og den dosis, der administreres.

Herfra - øv nu driller det direkte link (Worddokument) men øverste link her fra Google

http://www.google.dk/#gs_rn=14&gs_ri=psy-ab&pq=quetiapin%20actavis%2Bhvor%20l%C3%A6nge%20i%20kroppen%20efter%20indtagelsen&cp=23&gs_id=2q&xhr=t&q=Quetiapin+Actavis%2Bk%C3%B8re&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=Quetiapin+Actavis%2Bk%C3%B8re+&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&fp=c879693bead19bdc&biw=1600&bih=775

Ud fra det, vil det kun være din læge der kan fortælle dig hvor længe virkningen er i kroppen. Rigtig god bedring

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 24-05-13 16:36

Efter 8 timer ville jeg mene, at det er ok, at køre bil, men det er vel forskelligt fra person til person.
Da du heldigvis er sparsom med tabletterne, og det kun er engang imellem du snupper en halv, tror jeg, at du kan mærke, om det er noget møj at køre bil eller ej!
Jeg har fundet lidt forskelligt på nettet.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/praksisinformation/almen-praksis/hovedstaden/patientforloeb/forloebsbeskrivelser-icpc/a-alment-og-uspecificeret/koerekort-og-afhaeninghedsskabende-medicin/

Hvis du får anden trafikfarlig medicin og indtager den efter lægens anvisninger, må du som hovedregel gerne køre bil. Dog kun hvis du er i stand til at køre på fuldt betryggende måde. Påvirker medicinen din evne til at køre, skal du lade bilen stå. Du kan spørge lægen eller på apoteket, hvis du er i tvivl.
At køre på fuldt betryggende måde
Du må ikke være så træt, syg eller påvirket, at det har indflydelse på kørslen. Det gælder også, selvom du har taget medicin på recept.
http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Alkohol/Medicin-og-narkotika/Regler-for-medicin-i-trafikken.aspx

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/generelt/tilstande-og-sygdomme/retsmedicin/bilkoersel-og-medikamenter/

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 17:16

Det er altid en god ting at forespørge på Apoteket om medicin!

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-05-13 08:43

Nu har jeg talt med en læge, og det er forsvarligt at køre bil....piller gives også til folk med tankemylder der ikke kan falde i søvn.....af sig selv.

mvh.
axelbjarne

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-05-13 08:45

Tak for svaret katekismus.