/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
CD-rom, hvorfor kan jeg ikke slette ?
Fra : Gucci1704
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 23-05-13 10:26

Hejsa.

Jeg hygger med at lave CD ére, med musik jeg spiller på keyboard.
Men...har en del CD-rommere jeg gerne vil slette indholdet på,- men programmet afviser og skriver : CD-rom ikke slet-bar...Nogen, der har en smart ide´? Eller kender en måde det kan gøres på ?

Mvh

Gucci

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-05-13 10:37

Når du har skrevet til en almindelig CD, så kan det IKKE slettes medmindre det er en RW (Read/Write), og de er noget dyrere, så det er korrekt med den melding, du får.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-05-13 11:02

Hvis du vil undgå andre får fingre i indholdet så rids dem godt med en skarp genstand, og smid dem i skraldespanden. NoK ikke særlig miljøvenlig, jeg ved faktisk ikke om de skal aflevers på miljøstationen, da de jo indeholder en lille mængde sølv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 20:23

Citat
med en skarp genstand

Det brændbare lag, sidder altså hvor der aldrig er ridser, = bag malingen på skiven, (så begynd der)
plasten beskytter bare den øverste/ inderste del af den skrivbare del.
At der så kommer ridser, som er uundgåeligt og forstyrrer den egentlige læsning af ''data'' og kan let fjernes med divers hjælpe-midler, som får laseren til at SE BEDRE gennem tågen af ridser, men får ikke data til at forsvinde, men kan gendannes særdeles hurtigt, af pro ditto fagfolk, med de rette afpudsning fiduser.
Mine ryger i brændeovn eller får syre, så der ikke er mere (mærkat tilbage på skiven).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-13 21:00

Hvis du brænder en ikke genskrivbar CD og sige nej til at lukke den, så kan det slettes og du kan skrive på resten af skiven.

eks.
Skriv på 200 MB ud af 650 .................slet og skriv på de sidste 400 mb (de 50 MB forsvinder også)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-05-13 21:17

Eyvind det passer hvad du skriver, næsten. Hvis du vil brænde i flere omgange på en almindelig CD/DVD, skal der i brænderprogrammet vælges multi CD. Det brændte slettes IKKE, informationen om hvor på skiven oplysningerne ligger fjernes bare fra "Indholdsfortegnelsen ""

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-13 21:37

Det er længe siden, jeg har brændt på denne måde, men jeg husker det som, at slette eller som du siger multi CD. Men det er også længe siden - så længe at en CD kostede over 5 kr. stk og det var meget dyrt at købe en RW.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-05-13 00:33

Jeg bruger ind imellem RW skiver til at 'flytte' optagelser fra min hd-optager og til en anden afspiller. Jeg Købte en kasse med 10 stk. for ca. 1 års tid siden for en 'hund'. men jeg kan også huske da almindelige brændbare CDr kostede en 5-10 kr.