/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Dårlig lyd.
Fra : prio
Vist : 632 gange
200 point
Dato : 22-05-13 15:35

Det har irriteret mig i årevis med den dårlige lyd ved samtaler i mobiltelefon, efter jeg har droppet min fastnettelefon.

Det vigtigste for mig med mobiltelefoni er så absolut at samtale-lyden er i orden, og det undrer mig egentlig, at mobilproducenterne ikke gør mere ud af den.

Eller tror de, at alle nøjes med at SMS'e?

Nu har jeg anskaffet mig en ny mobil (Huawei 300), hvor lyden er bedre, men jeg har tænkt på, om det også kunne have betydning for lyden under samtaler, hvilket net man benytter???

Jeg benytter p.t. Fullrate - altså TDC's net - mon et skift til fx "3"'s net ville give en bedre lyd? - eller har det ikke noget med det at gøre?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-05-13 15:43

Det har garanteret ikke særlig meget med nettet at gøre (ikke vores moderne net ihvertfald) - det må jo absolut være mikrofonerne i telefonen der er afgørende...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-05-13 16:07

Det har meget lidt med netværket at gøre, at skifte gør ikke ret meget forskel. Hvis du virkelig vil have meget bedre lyd, bliver du nødt til at bruge en eller anden form for eksternt headset.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-05-13 16:11

køb et godt headset. så er du ude over alle dine problemer. og så kan du jo også snakke når du kører bil.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 22-05-13 16:12

Citat
Det vigtigste for mig med mobiltelefoni er så absolut at samtale-lyden er i orden

Det samme her.
Jeg læser anmeldelser, når jeg skal købe ny telefon, og mange af dem går virkelig i detaljer, men ofrer højst et par ord på, hvordan telefonen er at snakke i.
Nogle gange bliver lyden ved samtaler overhovedet ikke nævnt.
Mærkeligt.

Jeg har læst, at Nokias telefoner stadig har den bedste lyd, LG skulle også være godt med.
Ellers er det vel sådan, at jo flere penge man ofrer på en mobiltelefon, jo bedre er kvaliteten generelt på alle måder, altså også på lyden.

Hvilket mobilnet, man benytter, tror jeg ikke har betydning.

Den bedste (og dyreste) løsning er vel at genanskaffe en fastnettelefon?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-05-13 17:04

Citat
Hvis du virkelig vil have meget bedre lyd, bliver du nødt til at bruge en eller anden form for eksternt headset.

OK, det havde jeg ikke tænkt på - måske mere i forbindelse med at lytte til musik.

Jeg kan da godt se, at brug af et headset fjerner meget af udenoms-støjen - men det er så vel det?

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 200 point
Dato : 22-05-13 17:12

Højttaleren i headset er/kan være meget bedre end den i telefonen, og højttaleren kan placeres bedre i forhold til øret. Det giver meget bedre lyd, ikke blot fjernelse af baggrundstøj.
Mikrofonen i mobiler plejer at være ok, men igen kan placering af mikrofonen blive bedre med et headset.

Et af problemerne med mange smartphones er at højtaleren ikke kan snakke ret højt og at den er placeret på en stor plan flade. Det gør at den ikke kan komme tæt på øret, og det er ret svært at finde den helt rigtige placering i forhold til øret, at holde telefonen rigtigt.

Du behøver ikke at bruge lukkede hovedtelefoner, der er en del modeller som denne:
http://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/headset-og-hojttalere/JABRAWAVECORD/jabra-wave-corded-headset

Det er ret individuelt hvad der fungerer for en. Hvis du vil ofre mere på sagen, så er der også muligheden for at bruge en bluetooth model.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-05-13 17:20

Der er også denne type headset, hvis ikke man kan lide at få proppen ind i øret:
http://www.mytrendyphone.dk/shop/noisehush-nx70-stereo-74265p.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-05-13 19:37

Du er ikke den eneste, der synes lyden er dårlig
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-er-lyden-darlig-i-mobilen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-13 20:37

Ja - lyden er dårlig i mobiltelefonerne.
Endnu værre er det når folk med smartfon / Ifone åbner for håndfri (højtaler forstækning) fordi telefonen i sit forsøg på at undgå selvsving, hakker ordene i stykker.
Det kan tydeligt høres i radioen når der telefon-interview, hvor det noget hult hakkede ord.

Bare de dog kunne lave en ordentlig lyd i stedet for alle de smarte finesser.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 23-05-13 00:34

Citat
Bare de dog kunne lave en ordentlig lyd i stedet for alle de smarte finesser.

Ja, ikke?
En moderne mobiltelefon kan tusinde smarte ting, som de fleste aldrig har brug for.
Men give en ordentlig lyd i en samtale, kan den ikke.

Det må være, fordi kunderne hellere vil have meget billige telefoner og abonnementer, end de vil have god samtale-lydkvalitet, som der også står i katekismus' link til "Videnskab".

I "Videnskab" står desuden, interessant nok, at netudbyderne komprimerer samtalen for at spare på båndbredden, hvilket forringer lyden.
Desuden nævnes det, at da der jo skal 2 til en samtale, er det jo ikke nok, at et enkelt net eller en enkelt telefon forbedres.

Men en dag, når vi er mættet med fine detaljer og dyre telefoner, begynder vi måske at forlange samtale-lydkvalitet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-05-13 09:09

Men når jeg taler i almindelig trådført telefon via TDC (ægte) fastnet.................så er lyden rimelig god, selv til de fleste mobile telefoner.

Når jeg via Skype snakker med trådløst headset til en anden Skypebruger - er det som at være der selv.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 23-05-13 09:37

Det kan også have nogen betydning hvor dyr/billig en tlf: man har købt.
alan57

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-05-13 12:03

Tror vi skal forsøge at holde tingene adskilt.

Selvfølgelig er lyden der sendes og modtages over en mobil komprimeret, ellers ville det være alt for dyrt. Alle mobiler udnytter de samme algoritmer, så der er ikke forskel på komprimeringen, uanset om det er en billig eller dyr mobil. Der udvikles stadig bedre komprimeringsalgoritmer, men i sidste ende er det et spørgsmål om hvor meget data man vil betale for. Den del kan man som bruger intet gøre ved. Man komprimerer også musik (mp3) det er der ikke ret mange der brokker sig over.

Den anden del er selve den akustiske del af telefonen. Her er der enorm forskel, og hvis ikke ens mobil/smartphone har god nok lyd, kan man forbedre det med et eksternt headset. Et af de store problemer her er at højttaleren intet må fylde, og god lyd fylder. Det handler ikke så meget om at man hellere vil udvikle avancerede features som "ingen" bruger, det handler ganske enkelt om det fysiske begrænsninger i telefonen.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 23-05-13 15:42

Der er forskel på om det er en billig eller dyre mobil, jeg købte en meget billig mobil i Bilka og jeg skulle meget ofte spørge hvad de sagde og senere købte jeg en mobil i den dyre ende og her havde jeg ikke svært ved at forstå hvad der blev sagt, grunden til at mobiler er billige eller dyre er at i de billige bruges dårlige ting netop fordi de dårlige ting er billiger og dermed bliver mobilen også billigere
alan57

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 24-05-13 11:42

Tak for svaret fun2.

Jeg kan godt høre, at lyden bliver væsentligt bedre med headset - selv de "billige" medfølgende, som jeg ikke før har brugt.

Det må jeg så prøve at vænne mig til.