/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
For mange æg!!!
Fra : frieda
Vist : 906 gange
200 point
Dato : 21-05-13 17:55

Jeg glemte at fortælle min dejlige æggemand, at jeg ikke skulle have æg, og han satte en masse udenfor min dør.
Så nu"drukner" jeg i æg.

Ja, vi fik æggekage i går, men hvad kan jeg ellers finde på?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-05-13 18:01

æggekage bagt i ovn

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-13 18:01

Kan ikke lige navnet, men masser af æggehvider piske med lige del sukker - bages ved svag varme
Eller lav nogle flødeboller.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-13 18:02

Mareng´s.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-05-13 18:23

Der er jo rigtig mange dejlige opskrifter med æg, hjemmelavet is er jo lækkert, spaghetti carbonara har jeg netop besluttet mig for at lave til aftensmad, pleskner, verdens nemmeste småkage (æg piskes til æggesnaps med deres egen vægt sukker, samme vægt mel og korn fra en stang vanille (eller vanillesukker) røres i, sættes i klatter på bagepapir, drysses med lidt alm sukker, 6 min v 225 grader i forvarmet ovn), moussaka, hollandaisesovs, legere supper, Quiche Lorraine og andre tærter bare for at nævne nogle få.

Hvis du går amok i marengs, kan du lave gule kys, som de hedder hos os, af blommerne

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=24588&sognavn=gule%20klap

Hvis det ikke rækker, kan du jo fryse æggene og bruge dem senere

http://www.arla.dk/Arla-Forum/Spoergsmaal-svar/Mad-og-opskrifter/Hvordan-fryser-man-ag/

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-05-13 18:25

Lav en æggekastekonkurrence med børnebørnene.

Deltag i samtlige kagedyster ved samtlige byfester på egnen.

Gem dem til næste valgkamp (eller Justin Bieber koncert).

Forsøg på at komme i Guinness Rekordbog ved at parkere en lastbil på 4 æg.

Udrug dem, smugl de daggamle kyllinger ind i biografen under "Croods", slip dem løs, optag det, læg videoen op på youtube.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-05-13 18:32

En pund til pund kage. 1 pund mel, 1 pund smør, 1 pund æg og lidt bagepulver

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-05-13 18:45

En god salat med "smilende æg".

Salat, asparges, cherrytomater, salatløg, revne gulerødder hertil kyllingebryst stegt og skåret i mindre stykker. Dressing af citron, olie og sat og peber.

Og ovenpå de kvarte kogte æg, kogt 6 min.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-05-13 18:45
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-05-13 18:48
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-05-13 18:48

Sikke en masse gode forslag.

der skal vist uddeles flere point.

Jeg vil gerne se endnu flere fantastiske forslag til "kål på æggene", så jeg lukker ikke endnu.

Fun2

Jeg klukkede højt, da jeg læste din indslag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-05-13 18:54

@katekismus
der var jeg "ægge" hurtig nok :)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-05-13 18:54
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-05-13 19:18
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-05-13 20:56

Du kan også gå "Old School", konservere æggene i vandglas (altså ikke glas med vand i), natriumsilikat (Na2Si3O7).

9 dele kogt afkølet vand, 1 del vandglas i en spand, æggene, så friske som muligt, men det er dine vel, ned i spanden, op og tørre af sig selv, lufttæt forseglet æggeskal, holdbarhed 6 måneder i en kold kælder eller et køleskab.

Jeg må tilstå, jeg har aldrig haft æg nok til at prøve, æg i køleskab holder længe nok til mig, ofte flere uger efter "mindst holdbar" datoen. Jeg kan ikke huske nogensinde at måtte smide et æg ud fordi det lugtede grimt, men efter udløbsdatoen bruger jeg dem kun kogt/stegt/bagt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-05-13 21:56

Min erfaring er, at hvis først jeg begynder, at bage nogle gode kager, så forsvinder æggene hurtigt, og det er jo altid rart med gode hjemmebagte kager i fryseren.

Derudover, så er det mit indtryk, at det er friske æg fra landet af, der er tale om.
Og de kan jo holde sig længe.

I weekenden bagte jeg en stor chokoladekage til os selv, en mindre til min mor (som hun skulle bruge til sin fødselsdag).
I går bagte jeg banankage med chokolade i (2 aluforme), som min søn skal have med på skoleudflugt næste weekend, og så bagte jeg (selvfølgelig) lige en ekstra til os selv, alle 3 ligger nu i fryseren.

Og så 4 æg til bolledejen = 48 grovboller med valnødder i.

I alt blev der brugt 22 æg.

Og så 4 æg til bolledejen = 48 grovboller med valnødder i.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-05-13 22:55
Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 22-05-13 07:46

Vandbakkelser Den rå dej kan også fryses evt. i små klatter, så er det let, næste gang der kommer gæster.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-13 07:48

Citat
Jeg må tilstå, jeg har aldrig haft æg nok til at prøve, æg i køleskab holder længe nok til mig, ofte flere uger efter "mindst holdbar" datoen. Jeg kan ikke huske nogensinde at måtte smide et æg ud fordi det lugtede grimt, men efter udløbsdatoen bruger jeg dem kun kogt/stegt/bagt.

Ja, man undrer sig over holdbarheden.

Men æg er jo fra naturens hånd designet til at kunne holde sig så længe de kun er blomme og hvide, de ligger jo under rugende forældre ved en temperaturer vi ved er ultimativ for udvikling af bakterier.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-05-13 08:52

Da jeg boede i Egedesminde i Grønland kom det sidste skib med æg i midten af december og det første skib kom i midten af maj. Næsten 5 mdr. uden friske forsyninger fra Danmark. Da der var gået 4 mdr. var de sidste æg spist. De kunne bruges, men en lille ram hørm stod ud af æggene, når man åbnede dem til at bage kage med. Så en 4 mdr. tid kan man i hvert fald gemme dem under god opbevaring.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-13 11:02

Citat
Da jeg boede i Egedesminde i Grønland kom det sidste skib med æg i midten af december og det første skib kom i midten af maj. Næsten 5 mdr. uden friske forsyninger fra Danmark. Da der var gået 4 mdr. var de sidste æg spist. De kunne bruges, men en lille ram hørm stod ud af æggene, når man åbnede dem til at bage kage med. Så en 4 mdr. tid kan man i hvert fald gemme dem under god opbevaring.

Så er det at man skal slå æggene ud enkeltvis i en skål først, sker det direkte kan man blive nødt til at kassere en skål dej eller frikadellefars

Skold æggene i spilkogende vand i et par sekunder og vask fingrene inden videre forarbejdning, det er i skallen at uartighederne gemmer sig

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-05-13 11:18

Jeg har ladet mig fortælle, af en, som har sejlet som skibskok for mange år siden, at de jævnligt (husker ikke lige om det var en gang om ugen, eller hvordan) vendte æggene, for at de bedre kunne holde sig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-05-13 12:25
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-05-13 06:50
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-05-13 06:50
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-05-13 07:10

Is?
eller Råcreme? Mums til friske jordbær