/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lenovo U510 / windows 8 Boot problem
Fra : Eyvind
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 20-05-13 16:29

Hej
Jeg ville lige lave en backup af C: partitionen med Acronis
(jeg ved godt at det kan win 8 selv, men jeg vil gerne lave det med Acronis)

Lenovo har en specialknap til opstartsvalg med mulihed for bootvalg.

Når jeg så peger og starter CD/DVD drevet roterer Acronis CD, men den starter ikke op på CD men ruller ind med win 8 i stedet for. Jeg har ikke computeren her lige nu, og kan derfor ikke gå i bios for at lave ændringer.

Hvad er det som gør at den ikke vil starte på den CD

Ps. Jeg har prøvet med flere boot CD som heller ikke vil.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-13 21:04

Det kunne godt tyde på at din Windows 8 er installeret med UEFI-bios og er det tilfældet så kan du ikke boot fra legacy devices. Der er 2 mulige løsninger, den ene er at du lader Windows klare dit backup behov, den anden er at du lavet en UEFI-boot dvd med acronis på.

For mere hjælp så prøv og kig på denne google søgning:
https://www.google.dk/search?source=ig&rlz=&q=how+to+make+a+acronis+uefi+boot+dvd&oq=how+to+make+a+acronis+uefi+boot+dvd&gs_l=igoogle.3...2801.22873.0.23034.43.19.0.23.4.0.135.1751.15j4.19.0...0.0...1ac.1.12.igoogle.G16zhUFM3gM

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-13 21:49

Ja - det må nok være sådan noget, for jeg får jo lov til at vælge CD/DVD.
Jeg må prøve at kigge på den Acronis / uefi.

Ps. Det er ikke min computer men naboens helt nye Lenovo, som jeg vil lave en sikkerheds backup på.
Den har jo selv en recovery partition.........................men hvis nu harddisken går i stykker eller en eller anden får slettet den.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-13 10:23

Bruger Windows eget backup tool.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-13 11:37

Citat
(jeg ved godt at det kan win 8 selv, men jeg vil gerne lave det med Acronis)
lad være med at hænge fast i gamle dages software, brænd en System og reparationsdisk til at starte computeren med og lav en image fil med det indbyggede værktøj i Windows 7 og 8
Acronis og andre programmer var fra dengang styresystemerne ikke havde indbyggede muligheder, du bruger heller ikke Acronis eller andre mystiske programmer til image filer på Linux computere vel?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-13 16:32

Kan den imagefil trækkes ud på en ekstern harddisk og bruges derfra.
Jeg har ikke prøvet win 7 og 8 backup..........................måske jeg skulle prøve at finde ud af at gøre det en dag.

Ja jeg bruger Acronis til at lave Linux backup, fordi jeg ikke kan finde ud af at lave en backup med linuxværktøjet som ligger på Parted Magic.............................og jeg har spurgt en masse linuxfolk, de siger bare at det er nemt nok.
Problemet for mig er at definere stien til hvor den backup skal ligge.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-13 17:02

Med Windows backup bliver du spurgt om hvor du vil gemme din backup, DVD, eksternt device eller netværkslokation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-13 19:11

Hvor er så den backup henne -
Hvor starter jeg

Og lad nu være med at sige................................det er nemt nok.

Ps. Jeg prøver da altid at forklare dem jeg hjælpe, hvad de skal gøre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-13 01:53

Det er nemt nok
Sæt den eksterne harddisk i usb stikket
Gå til kontrolpanel og videre til System og sikkerhed > Filhistorik > Windows 7 genoprettelse > Opret en systemafbildning
Så bliver du spurgt hvor du vil gemme sikkerhedskopien
1 på en harddisk
2 på en eller flere CD/DVDer
3 på en netværksplacering
Harddisk er forvalgt men du kan flytte prikken hvis du vil bruge en af de andre muligheder
Efter lidt tid med søgning har computeren fundet de tilgængelige harddiske, den eksterne harddisk er forvalgt selv om min computer har 2 indbyggede harddiske med lavere drev bogstav, klik på Næste og vælg hvor meget du vil have med på afbildningen, jeg har sikkerheds kopier af alle filer på flere harddiske i flere computere så jeg opretter kun en afbildning af C drevet, klik på Næste igen
Der går nogen tid med at oprette afbildningen og bagefter bliver du opfordret til at brænde en System reparationsdisk på en CD, denne CD skal bruges til at starte computeren når du vil køre afbildningen ind over et ødelagt styresystem, jeg har læst at afbildningen skal kunne bruges at gendanne systemet på en ny harddisk hvis det harddisken som er brudt sammen, det har jeg ikke afprøvet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-05-13 10:03

Vil lige indskyde, at den udgave jeg engang havde (Win8) kunne man ikke lave en backup på, da den funktion overhovedet ikke var tilstede. så blive ikke forbavset, hvis du ikke kan finde den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-13 20:11

Tak OVN ind til videre.................den vil jeg prøve en af dagene, for vi er nemlig travlt optaget af, at male køkkenet og lidt nye gardiner, lamper og glasblæsning af kogestænkpladen. osv

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-13 19:15

Tak for svaret webnoob. Ja - det må være sådan det hænger sammen, og så bruge win 8's egen backup.