/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bål tilladelse
Fra : svendgiversen
Vist : 780 gange
70 point
Dato : 19-05-13 19:29

Jeg ved at man skal søge om tilladelse til at tænde bål, men er der ikke en bagatel grænse,
især St. Hans aften?

Der hvor jeg boede før havde vi naboer fælles bål og hyggede os, men sådan er det ikke her,
og det vil jeg gerne lave om på...

Min nykonstruerede Fjord Heksen er kun en halv meter høj, og den bliver placeret i et mini bål,
her nede på stranden, helt uden brandfare.

Hvis jeg alligevel skal søge om at tænde bål, hvor henvender jeg mig så??

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 19-05-13 19:43

Teknisk afdeling i din kommune - men et bål på en sandstrand kræver ingen tilladelse - du skal bare huske at efterslukke da nøgen hud har det skidt med gløder i sand!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 80 point
Dato : 19-05-13 19:44

Du skal rette henvendelse til kommunen

http://www.uu-sonderborg.dk/sitecore/content/Sonderborg/NaturOgMiljoe/Affald/Baal%20og%20afbraending.aspx

Vil I afholde at Sankt Hans arrangementer på offentlige arealer skal I anmelde det til Veje og Trafik på veje_og_trafik@sonderborg.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-05-13 19:51

Citat
men et bål på en sandstrand kræver ingen tilladelse - du skal bare huske at efterslukke da nøgen hud har det skidt med gløder i sand!

Hvor står det ???

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 19-05-13 20:57
Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-05-13 21:11

Bekendtgørelsen forbyder ikke bål på de ubevoksede strandbredder generelt, men bål kan være forbudt i medfør af brandlovgivning m.v. og der kan gælde lokale brandvedtægter.

Ergo er det ikke korrekt at skrive

men et bål på en sandstrand kræver ingen tilladelse

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-05-13 22:45

Du skal have tilladelse hos politiet!! Go' Sct Hans

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-13 01:03
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-13 01:09

På strande må man i princippet godt tænde bål, men i praksis kan der være en lokal regel der forbyder åben ild.
Man må gerne tænde bål på stranden, men ikke i bevoksede, klitfredede arealer. Lokale brandvedtægter samt andre love og regler kan dog forbyde det på den pågældende lokalitet.
http://www.danmarksstrandguide.dk/Go-tur.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-13 02:13

Uha, avisklippet er fra 2004, så se venligst bort fra dette.

Der er kommet nye regler, og du må gerne tænde et lille bål.

http://dinby.dk/augustenborg/saadan-laver-du-et-lovligt-baal-til-sankt-hans-aften

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-13 02:16
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-13 17:02

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-13 17:44

Fjord Heksen bliver måske brændt af!