/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bremse
Fra : lt35turbo
Vist : 371 gange
20 point
Dato : 19-05-13 18:14

er ved at lave min gamle lt 35 diesel klar til syn.
så ville give bremserne den store tur så har skiftet hovedcylinder,hjulcylinder,bakker,klodser alle rør og slanger og renoverede caliber.
efter jeg har luftet ud går pedalen ca halvt ned og virker hård nok den kan også bremse men pumper jeg på pedalen går den højere op og synker langsomt til halvt igen.
jeg har både haft en til at sidde i bilen og lave tryk med pedalen og sat tryk på beholderen og prøvet at suge det ud og der kommer ikke mere luft har snart kørt 10 liter bremsevæske igennem.
der er ikke noget der ser utæt ud og den bruger heller ikke bremsevæske.
så håber på nogen gode ideer.
hilsen
michael

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-05-13 18:41

Der vil altid være en smule vandring når bakkerne presses ud til tromlerne. Hvis bakkerne er justeret ud så tromlerne lige nøjagtigt kan dreje frit burde pedalen være fast. Hvis den synker under tryk er der to muligheder: Luft eller utæthed.
Har sådan en LT evt. en lastafhængig begrænserventil på bagtøjet ? Der kan være noget med, at den enten skal have rumpen godt i vejret eller armen skal presses så ventilen åbner.

Kommentar
Fra : lt35turbo

Dato : 19-05-13 19:02

ja der sidder en lastventil på rammen med en fjeder ned til bagtøjet.
og jeg har prøvet at lukke den og åbne den og når den er lukket kommer der ingen bremsevæske ud.
har også prøvet at sætte en svejsetang på slangerne en af gangen for måske at kunne finde hvad hjul der måske er utæt men intet hjælper.
så tænkte lidt det måske kunne være en af de nye dele måske den nye hovedcylinder.
men den burde jo virke når den er helt ny.
jeg ved man kan ødelægge en gammel hovedcylinder ved at træde den for langt ned men ved ikke om man kan ødelægge en ny på samme måde ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-13 19:19

Jeg kender kun de gamle hovedcylindre, og der kunne pakningerne vendes forkert (Volvo 545/210)
Du sikrer dig vel også at beholderen til hovedcylinderen ikke løber tom og dermed pumper luft ind.
Bakkerne der skal stilles helt ud.............er der talt om.

Kommentar
Fra : lt35turbo

Dato : 19-05-13 19:29

ja der er væske nok i hele tiden og bakkerne er lagt helt til.
men måske jeg skal prøve at skille hovedcylinderen ad og se om det sidder som på den gamle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-13 19:32

Ja det er måske en ide - men jeg ved jo ikke om de kan vende forkert i din hovedcylinder.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-05-13 20:24

jeg har tit haft samme problem / spekulationer,

når du ikke (samtidig) også har skiftet skiver og tromler
eller i det mindste fået dem afdrejet / slebet
så går der et stykke tid inden de ligger helt plan (bakker mod tromler)
(klodser mod skiver)

hvis du førstørrer (zoomer ind på) overfladen på en tromle / skive's anlægsflade
vil du se en overflade der ligner et vaskebrædt / 'pløjemark' .. 'sixpack'
indtil bakker og klodser er tilslidt / tilkørt ... så de passer ned i fugerne
- og altså berører HELE bremsefladen,.. også ned i fugerne -

kan du ikke regne med noget,... !

kør en rigtig lang tur, og brems med mellemrum,.. stille og roligt,
pas på de ikke bliver overvarme og skæve,

når bremserne er slidt til på alle hjul,
vil pedalen højest sandsynligt, føles langt bedre,... måske perfekt,.... !

prøv det,... inden du ærger dig mere end højest nødvendigt,...

Citat
måske jeg skal prøve at skille hovedcylinderen ad og se om det sidder som på den gamle.

det vil da være dumt,
hvis det er en ny / renoveret / ombytning du har sat på,.. burde "pakninger" (stemplernes tætningsringe) sidde korrekt,
DEM vender fabrikken normalt ikke forkert.

ps,... når du udlufter de bagerste bremser (M/aflastningsventil) er det bedst bilen står som når den kører på vejen,
altså på alle 4 hjul (ikke løfte bagenden) .. helst stå i en 'grav' hvis muligt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-13 23:02

Du kan, hvis du ikke har gjort det ,lufte bremsene når den står på hjulene,pga. den lasstafhengige ventil.
alimak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-13 11:05

Inden du starter motoren, så træd på bremsepedalen, og hold den nede med et alm. tryk. Start nu motoren og bremsepedalen skal nu bevæge sig ca. halvt ned yderligere. Gør den det, er bremsesystemet i orden, men kør da hen på en bremsestand. det er billigere en et omsyn!