/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Brugt motor KM dokumentation
Fra : Sveda
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 08-06-03 23:42

jeg har lige fået udskiftet motor i min bil,mekanikeren har sagt at han som dokumentation vil skrive KM motoren har kørt på fakturaen, er det proceduren, jeg har fået fortalt at man normalt får et certifikat fra ophugeren, hvordan kan jeg vide at det i det hele taget er monteret en anden motor.
Problemet startede med at der kom en tik lyd i motoren når den blev varm, og at den begyndte at bruge olie.
Værkstedet sagde at det var motorens hovedlejer, motoren er tilsyneladende skiftet ( det tog 3 uger) problemet er også væk, da jeg fik bilen tilbage var der også skiftet 2 dæk uden det var aftalt.
Nå det var et sydespring.
Spørgsmålet var altså, hvad får man normalt som dokumentation for kørte KM på en brugt motor.

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 110 point
Dato : 09-06-03 00:10

der er ikke umiddelbart nogle regler for det, men hos de større huggere giver de som regel en km garanti..men husk din faktura er også dit garantibevis, hvis det senere viser sig at værkstedet har snydt dig, holder den faktura i retten, ydermere skal du sørge for at han også giver dig garanti på det udførte arbejde.

De 2 dæk, skal du ikke betale for, det må du jo betragte som en gave fra værkstedet, medmindre han skrifteligt kan bevise at du har takket ja, til udskiftningen.

så svaret må være, at normalt, hvis du får en helt ny motor direkte fra producenten, er der fra dem bevis på km, og eller hvis den er brugt, kan enten huggeren eller værkstedet udstede et kmbevis til dig...

Kommentar
Fra : geu

Dato : 09-06-03 10:21

Det er rigtig hvad Melander skriver ang. km garenti. Der plejer at følge en seddel med fra huggeren om km, og hvornår den er taget ud af bilen. Har du fået afvide hvor langt den skulle have kørt?. Men det med at han skrifteligt skal kunne bevise at du har bede om 2 nye dæk, er ikke rigtig. En muntlig aftaler er lige så bindene, men meget svære at bevise. Så hvis du ikke har bestilt 2 nye dæk skal han selv betale, eller sætter 2 andre på. (Dine gamle dæk)

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-06-03 19:48

motoren skulle have kørt 54000 km, jeg har i mellemtiden fået monteret 2 nye dæk , ved et dækfirma og afleveret de 2
dæk til mekanikeren. han påstår jo at min kone har bestilt de 2 dæk.
Tak for svaret melander, jeg må jo tage ved lære og lave en skriftlig aftale næste gang.
Normalt skal man jo stole på folk, men det er bare det at hele forløbet har været yderst mærkværdigt,det tog 3 uger
at få motoren i , efter en uge fik jeg fortalt at motoren var monteret og der kun manglede lidt småjusteringer.
Ugen efter fik jeg så at vide at moteren ikke passede og at han havde bestilt en anden, det lyder mærkelig specielt
efter at jeg oprindelig fik at vide at det var svært at finde en motor til denne model, ( hunday accent årgang 1990)

Godkendelse af svar
Fra : Sveda

Dato : 09-06-03 19:49

Tak for svaret Melander.