/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dobbelte terassedøre gaber på midten.
Fra : kai-d
Vist : 527 gange
300 point
Dato : 19-05-13 16:28

Mystikken breder sig.
Vi har en udestue med et sæt dobbelte terassedører som går sammen på midten.
Det var som om den ene dør var sunket lidt så den fik 3 dørskiver på hængslerne det virkede og dørene går rigtigt som de skal. Men så står jeg og kigger på dem ude fra og der er helt til højre og helt til venstre ca. 5mm. ved hængslingslerne (spillerum) det ser godt nok ud men på midten er der 1,5 cm. spillerum og det ser meget mystisk ud også vedr. evt. indbrud ikke godt.
Spørgsmålet er nu om jeg kan rette hængslerne helt i højre og venstre side på de to døre med en hængselretter er det nok noget der hedder, så spillerummet på midten bliver akseptabelt.
Så alle afstande bliver ens hele vejen rundt og på midten.
Hvor stort spillerum er akseptabelt på terassedøre 8-9 mm. er det ok .
Med venlig hilsen og på forhånd tak.
Kai.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-13 16:41

Acceptabel luft mellem ramme og karm er 5 mm. i hængsel siden og 4 mm. i lukke siden, det er hvor jeg arbejder at vi har de krav, 1-2 mm. mere luft har sikkert ikke den store forskel men ser dumt ud.
Vi kalder værktøjet til at bøje hængsler for en hængselvrider og jeg jeg tror navnet er kendt i byggemarkeder over hele landet

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 310 point
Dato : 19-05-13 16:44

Citat
Hvor stort spillerum er akseptabelt på terassedøre 8-9 mm. er det ok
nej det er ikke ok, gummitætningslisten på rammen kan ikke tætne mod karmen hvis der er så stort et gab, er du sikker på at der ikke har været en træliste i midten som er faldet af?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-13 17:17

Det kunne tyde på, at de kiler, der holder dørkarmen på plads i huset, er skredet. Prøv om du kan løsne gerigterne og kigge ind imellem hus og karm. Ret op med gode kiler og dæk til igen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-05-13 20:00

du skal rette karmen. den slags kan ikke ettes i hængslerne. af med begge døre og sæt nogle nye karmskruer i og sørg for, at begge sider er helt i lod. ellers får du det aldrig til at ligne noget.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 20-05-13 15:18

Tak for svaret o.v.n..
Også mange tak til øvrige.
Mvh. Kai.