/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvordan fungerer en Boligforening
Fra : EA_HS
Vist : 703 gange
150 point
Dato : 16-05-13 00:25

Hvilke rettigheder har jeg som lejer i en Boligforening, (leje,... IKKE eje / andel)
vedr. ansøgning om lejlighed / anden lejlighed,.. ?

i de fleste er der et nummersystem hvor laveste nummer,
normalt har førsteret,

men kan jeg som ansøger forlange,
at se nummeret på den der evt. får tildelt en lejlighed (før,. eller istedet for mig),... ?
for at kontrollere at der ikke er snyd med i 'spillet',.. som jo ikke er helt ukendt,
altså ganske enkelt,.. sikre mig at alt går efter reglerne.

hvem den egentlige ejer er,.. er lidt kringlet at gennemskue,

uddrag fra boligforeningens info og formål

Citat
Boligforeningen har til formål at administrere, vedligeholde og modernisere støttet boligbyggeri,
til gavn for beboerne og fremtidige lejere.

Boligforeningen er en almen boligorganisation, hvor beboerne er øverste myndighed
og har via et meget nært beboerdemokrati, stor indflydelse på, hvordan man ønsker at leve og bo,
hvordan omgivelser skal fungere og se ud,
medindflydelse på økonomi og budgetter samt mulighed for at være en del af bestyrelsen
eller vælge de personer, man mener, skal varetage ens interesser.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-05-13 02:09

Ventelistesystemet i almene boligorganisationer er måske ikke så enkelt, som det burde være. Derfor bliver 3B’s kundeservice tit kontaktet af ansøgere, der ikke kan forstå, at de endnu ikke er blevet tilbudt en bolig, eller at de er "rykket længere ned på ventelisten", siden de sidst undersøgte det.

Reglerne om udlejning af almene boliger er indviklede, men systemet er fastlagt efter loven for, at ventelisterne skal være så retfærdige som muligt – både for de, der allerede bor i boligforeningen, og for de, der kommer udefra. http://www.3b.dk/boligsoegende/venteliste/ventelistesystem/

http://www.boligkontoret.dk/selskab/?Sel=727&PageID=22
http://www.boligbutikken-for-ht.dk/søg-bolig/fleksibel-udlejning.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-05-13 02:52

Citat
Ventelistesystemet i almene boligorganisationer er måske ikke så enkelt, som det burde være. Derfor bliver 3B’s kundeservice tit kontaktet af ansøgere, der ikke kan,.................................................................. osv.

Helt enig,... der er mange undtagelser og specielle hensyn,
fx. en % del til indvandrere, syge / handicappede osv. osv.....

men er mest interesseret i

Citat
kan jeg som ansøger forlange,
at se nummeret på den der evt. får tildelt en lejlighed (før,. eller istedet for mig),... ?

Citat
for at kontrollere at der ikke er snyd med i 'spillet',.. som jo ikke er helt ukendt,
altså ganske enkelt,.. sikre mig at alt går efter reglerne.

gerne et link til et regelement / lov
vedr. ansøger / lejer's mulighed for at kontrollere 'snyd, fup, og fiduser'
så 'kontordamen / sekretærens' datter M/K ikke 'tilfældigvis' kommer længere frem i køen,..
end hvad medl. nr. tillader.
-- altså,.. at reglerne overholdes,.. ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-13 07:41

Citat
kan jeg som ansøger forlange,
at se nummeret på den der evt. får tildelt en lejlighed (før,. eller istedet for mig),... ?
for at kontrollere at der ikke er snyd med i 'spillet',.. som jo ikke er helt ukendt,
altså ganske enkelt,.. sikre mig at alt går efter reglerne.

Eftersom reglerne er som de er (katekismus har lagt nogle links), så vil du ikke kunne bruge det til noget som helst.

Udover det, som katekismus har linket til, så har kommunen anvisningsret til min. hver 4. bolig der bliver ledig i almennyttigt boligbyggeri.
Dette vil sige, at min. hver 4. bolig der bliver ledig kan kommunen råde over, og anvise til mennesker, som er i akut bolignød, og som står på kommunens venteliste til dette formål (husker ikke lige det korrekte navn på dette).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-13 09:30

De fleste almnnyttige boliger er ejet af kommuner og organisationer i fællesskab, men er også selvfinanceret så det er yderst sjældent at kommunerne blander sig i driften.

Ventelisterne har undergået nogle ændringer de sidste 5 år, man skal nu betale 100-200 kr om året for at stå på en venteliste, dette gjorde de for at rydde op i bunkerne af ansøgere der var blevet skrevet op for 20 år siden og det ikke var aktuelt mere for dem at være søgende.

Jeg søgte hos Fyns Almennytige for 4 år siden, havde jeg sagt nej til første tilbud var jeg røget ud af listen, det samme gjaldt de andre selskaber jeg søgte hos.

Det fremgik også af det første tilbud jeg fik at det samtidig var sendt til 2 andre, det har de også lov til at gøre, derved sparer de tid og kvaler.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-13 09:43

Citat
Jeg søgte hos Fyns Almennytige for 4 år siden, havde jeg sagt nej til første tilbud var jeg røget ud af listen, det samme gjaldt de andre selskaber jeg søgte hos.

Det fremgik også af det første tilbud jeg fik at det samtidig var sendt til 2 andre, det har de også lov til at gøre, derved sparer de tid og kvaler.

Jeg bor til leje i Boligselskabet Sjælland (Bosj.dk)
Jeg takkede nej til flere lejligheder før jeg fik den jeg bor i nu, uden problemer, men oplyste om årsagen.

Det er helt normalt, at tilbuddet sendes til flere på en gang, her sendes det til maks. 25 af gangen, det afhænger af hvilken bolig der er tale om.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-05-13 19:43

Hvilke rettigheder har jeg som medlem, beboer, lejer,. og ansøger,. i en Boligforening, (leje,... IKKE eje / andel)
vedr. ansøgning om ledig lejemål,..
her tænker jeg også på rettigheder når der søges om hobby / kælderrum, og garage,

altså kan jeg,.. med rimelighed,.. forlange at se nummeret (evt. navn)
på den person der får tildelt retten til det ledige lejemål,... ?

nogen der har erfaring på området,.. ?

jeg ved godt der kan være en masse forbehold og undtagelser når der søges lejlighed,

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-13 20:12

Citat
altså kan jeg,.. med rimelighed,.. forlange at se nummeret (evt. navn)
på den person der får tildelt retten til det ledige lejemål,... ?

nogen der har erfaring på området,.. ?

Jeg har boet alment hele mit liv, og har haft en del med beboerdemokrati at gøre.

Jeg er rimeligt sikker på, at du ikke har ret til dette.

Derudover, så tror jeg ikke, at der findes ventelister med numre, netop fordi det er en variabel størrelse.

Men hvorfor sender du ikke en mail til dit boligselskab med en forespørgsel om dette?

Hvis de siger nej kan du jo bede om henvisning til relevant lov og §

Og så kan du tjekke denne lov via internettet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-05-13 20:50

Citat
Derudover, så tror jeg ikke, at der findes ventelister med numre, netop fordi det er en variabel størrelse.

det gør det så i den forening hvor jeg bor,.. laveste nummer har fordel

Citat
Stk. 2. Medlemmerne får numre efter den rækkefølge, de er indmeldt. Bolig organisationen fører en fortegnelse over medlemmerne og deres medlemsnumre.

jeg har et temmelig lavt nummer da jeg har boet der 32 år,

Citat
Men hvorfor sender du ikke en mail til dit boligselskab med en forespørgsel om dette?

det har jeg skam gjort,.. men får nogle underlige kortfattede svar,
som jeg opfatter som om 'noget' ikke er helt som det burde være,..
- derfor mit spørgsmål her på kandu.dk

Citat
Hvis de siger nej kan du jo bede om henvisning til relevant lov og §

nu har jeg ikke gået dem helt på 'klingen' endnu,
ville gerne have noget skriftligt at kunne henvise til,.. så det 'gode' forhold kan bevares,
længst muligt,.. helst meget lang tid,

håbet det er til at forstå,..
altså ønsker at bevare et rimelig godt forhold til bestyrelsen,
omvendt,.. finder mig ikke i at blive 'pisset på' - 'røvrendt' mm.

bestyrelsen / kontorpersonalet er ('kun') ansat til at lave kontorarb,
og varetage beboernes interesser,.. !!!!!!!
og er kun ansat 1,5 år a' gangen,.. med mulighed for genvalg.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-13 21:08

Citat
bestyrelsen / kontorpersonalet er ('kun') ansat til at lave kontorarb,
og varetage beboernes interesser,.. !!!!!!!
og er kun ansat 1,5 år a' gangen,.. med mulighed for genvalg.

Du skriver det som om, at bestyrelse og kontorpersonale er det samme.

Og det er det absolut ikke.

En afdelingsbestyrelse er beboervalgt, og vælges typisk for en 2-årig periode, hvorefter de kan modtage genvalg.
De er ikke ansat.

Kontorpersonalet er derimod ansat af beboerselskabet, til at udføre nogle opgaver, og jeg går ikke ud fra, at de er ansat i en tidsbegrænset periode.

Du kan kontakte LLO (Lejernes LandsOrganisation) eller en advokat med speciale i disse ting, for at få konkret svar på dine spørgsmål.

Citat
jeg har et temmelig lavt nummer da jeg har boet der 32 år,

Dette nummer kan kun bruges som rettesnor.
Når det er dig der "står for tur", så kan du f.eks. risikere, at den bolig du forventede at få, bliver en som kommunen har anvisningsret til.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-05-13 05:40

Citat
Dette nummer kan kun bruges som rettesnor.
Når det er dig der "står for tur", så kan du f.eks. risikere, at den bolig du forventede at få, bliver en som kommunen har anvisningsret til.

du får det til at lyde som om vi befinder os i det gamle Rusland,.. eller et andet diktatur,

her gik man og troede vi lever i et frit demokrati, med en del flere rettigheder,

hvis jeg 'blindt' skal stole på en bestyrelse / kontordamer osv.
og dermed ikke har mulighed for at kontrollere om der 'fifles' med tallene / numrene,
så er 'vi' ved at være langt ude,

det ville nogenlunde svare til at du spiller lotto, eller tips,
uden mulighed for at kontrollere tallene,

blot vente på en mail der fortæller om du har vundet / tabt...

eller betale en EL-regning,.. uden at kunne kontrollere forbruget (antal Kw/h)

eller hvad med at betale en tlf. regning uden at kunne se hvornår / hvem du har ringet til,.. !

JA,.. jeg mener helt seriøst at det skulle være muligt at se hvilket nummer (evt. navn)
der har fået rettigheden til det ledige lejemål,.. i et 'frit' land som Danmark.

hvis der ikke er noget 'skjult',.. burde det ikke være noget problem,
tværtimod,.. så er der - rene linjer - og ingen grund til unødige spekulationer eller sure miner.

i mit tilfælde er der,. for god orden skyld',. 'kun' tale om udlejning af en garage,. !

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-13 07:11

Citat
JA,.. jeg mener helt seriøst at det skulle være muligt at se hvilket nummer (evt. navn)
der har fået rettigheden til det ledige lejemål,.. i et 'frit' land som Danmark.

Man kan jo se det når beboeren er flyttet ind.

Citat
i mit tilfælde er der,. for god orden skyld',. 'kun' tale om udlejning af en garage,. !

Har du ikke mulighed for, at se hvem, der bruger den.

Og når der er tale om garager, så er jeg mere tilbøjelig til, at give dig ret i det med numrene.

Kommunerne har, trods alt, ikke anvisningsret til garager. ;)

Og jeg går heller ikke ud fra, at garager lejes ud i forhold til de boligsociale regler. ;)

Men lur af hvem der benytter garagen, og snak med andre beboere. Min egen erfaring er, at andre beboere gør sig de samme tanker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-13 13:02

EA_HS

Du skriver

jeg har et temmelig lavt nummer da jeg har boet der 32 år

i mit tilfælde er der,. for god orden skyld',. 'kun' tale om udlejning af en garage

Hvis det er dig, der i 32 år har været skrevet op til en garage, så burde du have fået lejemålet for lang tid siden.

Du får jo først et nummer på ventelisten i det øjeblik, du ønsker at stå der, og det uanset hvor mange år du har boet der.
Mange steder er det også sådan, at "ekstra" lejemål følger med lejligheden, hvis den/de nye ønsker at overtage det.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-05-13 14:05

Citat
Hvis det er dig, der i 32 år har været skrevet op til en garage, så burde du have fået lejemålet for lang tid siden.

Ja,.. præcis,. det ville jeg også mene,
desuden har jeg en garage i forvejen,.. det giver,. som ved lejligheder,.. yderlig fordel, (højere prioritet)

tilbage står så,. hvilke muligheder har jeg,.. hvis det viser sig at være snyd med i 'spillet',. ?
findes der noget på skrift,.. fx fra tidligere lign. sager / tilfælde,. ?

altså .. hvis, og hvis,. !

det kan vel også være 'farligt' at beskylde nogen for noget de ikke har gjort,
det gælder om at have orden i papirene.

men,.. min erfaring med snyd, fup og fiduser
er at den foregår så snart der er en mulighed,... selv i et ikke så korrupt land som DK
det starter lige fra små staldørssalg til Stein Bagger - Peter Brixtofte.
det totale omfang er der af gode grunde ingen der har overblik over.

men jo mere 'nålestribet',... des større beløb,.... tilsyneladende....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-13 14:21

Citat
Ja,.. præcis,. det ville jeg også mene,
desuden har jeg en garage i forvejen,.. det giver,. som ved lejligheder,.. yderlig fordel, (højere prioritet)

Vil det sige, at du ønsker, at have 2 garager?
I så fald bør du undersøge, om dette er tilladt i afdelingen.

Eller ønsker du "bare" en garage et andet sted i afdelingen?
I så fald kunne du måske snakke med dem, som har garager der hvor du ønsker, og så finde ud af, om en af dem måske vil bytte.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-05-13 19:25

Citat
Eller ønsker du "bare" en garage et andet sted i afdelingen?

rigtig,. ja
jeg ønsker en med bedre beliggenhed,..

Citat
I så fald kunne du måske snakke med dem, som har garager der hvor du ønsker, og så finde ud af, om en af dem måske vil bytte.

nope,... det er problemet,
de fleste vil have en bedre beliggenhed,. desværre,
og når mange gerne vil have bedre beliggenhed,.. er tendensen til snyd måske (måske)
til stede,

det kan selvfølgelig også være foregået helt efter 'bogen',
men alligevel,
hvis det ikke er,... hvem er det så jeg skal 'slå i hovedet' med paragrafbogen.. ?

er der overhovedet regler på området,,... hvis fx. formandens 'lille Jesper' er kommet foran i køen,................. ved et 'uheld' naturligvis.. ..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-13 19:46

Citat
er der overhovedet regler på området,,... hvis fx. formandens 'lille Jesper' er kommet foran i køen,................. ved et 'uheld' naturligvis.. [Meget forvirret] .. [Blink]

Så tager man det op på det næste afdelingsmøde, i håb om, at andre beboere bakker op om, at dette absolut ikke er ok og, at den nævnte garage (selvfølgelig) skal tildeles den, som er berettiget til den.

Hvis formandens "lille Jesper" f.eks. er flyttet ind i afdelingen 5 år efter, at du blev skrevet op til garagen, så er der jo selvsagt noget galt.

Og dette ville jeg klage over til selskabets direktør/forretningsfører, i en mail, eller i et brev, som afleveres personligt, og mod kvittering for modtagelse.

Lad det foregå på skrift, så du har dokumentationen i orden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-05-13 21:58

Citat
Så tager man det op på det næste afdelingsmøde, i håb om, at andre beboere bakker op om,
at dette absolut ikke er ok og, at den nævnte garage (selvfølgelig) skal tildeles den,
som er berettiget til den.

Mm,.. det kan så tidligst blive om 6 mdr.

det lyder pokkers besværligt og langtrukket,
især når man tænker på at det kunne gøres ganske simpelt ved at skrive / meddele
at medlem nr. .... har d.d. overtaget garage nr. ...

men det ville efterhånden ikke undre mig om du har ret,.

- 'man',.. gør nok ikke noget, medmindre det står på skrift at det skal gøres,

på den anden side,.. vælter det nærmest ind med (for mig) ligegyldige info,
ang. foreningens økonomi / regnskaber,
lige fra viceværtens løn,.. til hvad det kostede at udskifte frk. Petersens lokum.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-13 22:41

Citat
på den anden side,.. vælter det nærmest ind med (for mig) ligegyldige info,
ang. foreningens økonomi / regnskaber,
lige fra viceværtens løn,.. til hvad det kostede at udskifte frk. Petersens lokum.

Eftersom det er regnskabet, der danner grundlag for jeres husleje, så er det vel ikke helt ligegyldigt. ;)

Men jeg kan godt følge dig, de ting der skal laves, de skal jo laves.

Men som jeg skrev før, hvis f.eks. en beboer, som er flyttet ind i afdelingen efter, at du blev skrevet op til garagen, får denne garage, så synes jeg du skal skrive en klage, og adressere den til direktøren.
Men sørg for, at gøre det skriftligt, og forlang et skriftligt svar, så du har dokumentationen i orden.

Du kan også tage kampen om ved, at lade dig vælge ind i afdelingsbestyrelsen eller repræsentantskabet, som er selskabets øverste myndighed.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-05-13 23:43

Citat
Eftersom det er regnskabet, der danner grundlag for jeres husleje,
så er det vel ikke helt ligegyldigt. ;)

joo,.. jaa,.. ca. 90% er udformet / opstillet og skrevet i et sprog
der nærmest kræver advokat uddannelse for at forstå .. fuldstændig / til bunds,
på overfladen ser det såmænd meget pænt og rigtigt ud,

det er sikkert årsag til at det,.. uden vrøvl,.. godkendes år efter år
det ville kræve en enorm indsats at tyde,.
langt mere at finde evt. fejl og mangler,

samtidig bliver det præsenteret, ved at indkalde til møde på en hyggelig restaurant,
hvor der,.. FØRST,.. bliver serveret lækkert smørrebrød, + øl til at skylle ned med,
måske endda få 'en lille skid på',.... herefter kaffe og 'hjemmebag'

oven på den behandling,.. er det de færreste der har lyst til / orker / gider lave vrøvl,
eller 'dykke' dybere ned i detaljer,
størsteparten sidder alligevel og spiller kort, og udveksler minder / historier fra sidste indkøbstur,
og snakker om alt andet end regnskaber...
bortset fra dem der er dybt senile, stokdøve, ikke rigtig kan se,.. eller simpelthen bare sover,

se,.... det er måden at 'købe' / 'bestikke' godtroende beboere i en boligforening,

om jeg kan lokke nogle til at sige nej,.. til den fine ½ årlige frokost / tradition,
og brokke sig overfor dem der har serveret herlighederne, er nok tvivlsomt.

men for god orden skyld ser jeg lige tiden an,.. til den 1. Juni, .. hvor jeg håber at møde den nye lejer,
muligheden for at alt er OK,.. eksistere skam stadig,

min tvivl går / gik mest på i tilfælde af / hvis det IKKE er ok,.. og hvilke muligheder der så er. !

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-05-13 00:07

Citat
det ville kræve en enorm indsats at tyde,.

Så må man jo spørge. ;)

Ja, det kan være svært at forstå den slags regnskaber, men jeg går da ud fra, at en fra jeres boligselskab forklarer hvad hver post handler om o.s.v.

Det kunne lyde som om, det er en lille afdeling du bor i, når de så'n serverer smørrebrød og alting, det har jeg s'gi aldrig oplevet. ;)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-05-13 02:15

Citat
Ja, det kan være svært at forstå den slags regnskaber, men jeg går da ud fra, at en fra jeres boligselskab forklarer hvad hver post handler om o.s.v.

det kunne de sikkert sagtens,.. i hvert fald deres udlægning, !

-- her tænker jeg på IT Factory,.. o.lign. som har formået at 'forklare'
både offentlighed, Politi, Skat, osv. at ALT var i skønneste orden,
så værdien af en sådan undersøgelse ville nok være = 0,. mon ikke,. ?

Citat
Det kunne lyde som om, det er en lille afdeling du bor i, når de så'n serverer smørrebrød og alting, det har jeg s'gi aldrig oplevet. ;)

Næø,.. den består af 7 afdelinger,.. med tilsammen ca 1000 lejemål (lejligheder)
jeg har deltaget i et møde engang,
fordi der var andet på programmet end det sædvanlige regnskab,
der var omkring 50 - 70 beboere mødt op,
det er de samme 'tordenskjolds soldater' der møder op,..
de ved dårlig nok hvad de møder op til,

men jeg gætter på at 'tallene' (regnskabet) 'glider' lettere ned når de bliver 'smurt,..
desuden er det vel også beboerne der selv betaler,..

iflg. dig,. kan jeg forstå at det med udlevering af nummer,
nærmest vil kræve en politi-anmeldelse,

at få + 50% til at stemme på mig i en evt tvist, vedr. tildeling af garageudlejning,
vil nok kræve særdeles gode tale / overtalelsesevner,
muligvis en form for bestikkelse fra min side,
så er vi næsten tilbage ved,.. Enevælden, eller Stavnsbåndet,

vi skriver trods alt 2013,.. og burde efterhånden have overstået den slags hemmelighedskræmmeri.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 150 point
Dato : 19-05-13 10:00

Citat
Næø,.. den består af 7 afdelinger,.. med tilsammen ca 1000 lejemål (lejligheder)

Øøøøh, holder i afdelingsmøde for alle afdelinger samtidig?
For så kan jeg dælme da godt se, at der ikke er tid til, at gå i dybden med de enkelte regnskaber.
Hver afdeling har jo sit eget regnskab.

Indtil sidste sommer boede jeg i en afdeling med 162 lejemål, nu bor jeg i en afdeling med 117 lejemål.
Begge afdelinger hører under Boligselskabet Sjælland.

Her holder hver afdeling sit eget afdelingsmøde, med få undtagelser.
Klos op af den afdeling jeg boede i før lå der en blok med 24 lejemål, som var en afdeling for sig, og de 2 afdelinger har altid holdt fælles afdelingsmøde.

Sådan et møde tog sædvanligvis 2-3 timer. Ingen spisning, blot kaffe med småkager og øl/vand i pausen.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 20-05-13 23:49

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-05-13 06:50

Velbekomme.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 03-01-14 14:21

Indryk 2 annoncer i et medie, hvor du vil bo:

Annonce 1:
100 familier søges til oprettelse af boligforening, osv.osv.

Annonce 2:
Indkaldelse til stiftende generalforsamling i/af boligforeningen.

Så er du fri for "offer-rollen".