/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Modem+router
Fra : sonjor
Vist : 881 gange
500 point
Dato : 14-05-13 16:32

Hej
Jeg har skiftet fra Fullrate til Stofa m.h.t. bredbånd. Stofa medleverede en router, men det kniber at det trådløse kan række ud i min havestue og på terassen (sommer nu?)Jeg har 20/3 mbit.
Hvad kan jeg gøre for at udhjælpe dette problem. Jeg er blevet rådet til at købe en router med 2 antenner. Hvis jeg gør det, skal den så forbindes til modemet? og hvis- mon det så er noget jeg selv kan finde ud af uden at skulle tilkalde dyre teknikere?
Er nogen routere bedre end andre, nogen anbefalinger??
Det var mange spørgsmål he-he
mvh
Sonja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-13 16:56

Din nye modem/router - har den et stik så du kan forbinde med kabel.

Hvis den har det, så kan du købe en router og forbinde med kabel til din nye router.
Den nye router kan så stå lige ved siden af den første eller længere væk med kabel.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 14-05-13 17:11

@Eyvind
Tak og Ja modem'et har stik til netværkskabel. Jeg formoder det er samme slags kabel som til kablet netværk. Inden jeg accepterer svaret, var der lige spørgsmålet om, hvilket mærke der kan anvendes.
mvh Sonja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-13 17:29

Ja det er det stik jeg mener.
Jeg bruger forskellige mærker - D-link (mest) og TP-Link - Hawking

Du kan da bare vente med, at afslutte dette spørgsmål, til du har fået det til at køre.
Din nye router til forlængelsen har måske 5 netvæksstik og der skal et af de 4 (LAN) bruges til at forbinde til den første router.

Internet..........modem/route-LAN(DHCP)...........LAN-ny router(ej DHCP) - - - - - trådløs computer

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-13 19:33

Der er ingen grund til at have 2 routere på sådan et lille netværk for at få trådløst net på terrassen. Er der ikke porte nok i routeren til at et kabel så køb en switch, træk et kabel og tilslut et access point.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-13 20:14

Ja webnoob - det er måske også nemmere, og kan være billigere.
Jeg kender ikke så meget til rene access point, så hvis du vil hjælpe videre, og nok helst skære det ud i pap, så det er let at forstå.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 17-05-13 15:55

@Eyvind
Puha, nu må jeg vist have mere hjælp. Jeg kørte til Elgiganten forleden og fortalte dem om mit problem. De udstyrede mig så med en Jensen Router 600 mbit, men det hjalp overhovedet ikke mere end min gl. extender gjorde. Altså igen i dag til Elgiganten og en "klogere" mand blev tilkaldt. Nu fik jeg så byttet til 2 stk Powerline 200,(til stikkontakter) samt en Jensen router 300 mbit. Den ene af de 2 Powerline skulle sættes i en stikkontakt tæt ved modem'et (Stofa) og forbindes med et netværkskabel til et af de gule stik i modem'et.
Den anden sættes i en stikkontakt i den anden ende af huset og forbindes med den nye router.
Skal netværkskablet fra Powerline 2 også sættes i et af de gule eller skal det mon i det blå internet stik?. Der er 3 kontrollamper på Powerline, og de 2 lyser fint grønt, men den 3. lyser rødt, på dem begge 2, så noget må der være galt.
Mon det var til at forstå ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-13 19:52

Tja - det er jo "rart" når en klog mand som webnoob, slynger noget ud uden at følge det op.
Elgiganten har da vist fået solgt dig rigeligt med grej.

Internet...modem/router>LAN.....internet/powerline.......................powerline/LAN......

Enten .........WAN/Jensen(med DHCP)----------------trådløs computer

Eller.............Lan/Jensen(uden DHCP)----------------trådløs computer

Når der er tændt for DHCP på en router er det denne router som tildeler lokal IP adresser til computere på denne routers netværk.

Når der ikke tændes for DHCP er det den foregående router som tildeler lokal IP adresser

Start med at tilslutte til modem/routerens LAN udgang og konstater at der forbindelse
sæt så powerline internet stikket til til routerens LAN - og den anden powerlines LAN til din computer, og se om der er forbindelse.

Lad høre hvor langt du når.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 500 point
Dato : 17-05-13 21:14

det der powerline har jeg ikke meget fidus til....

men du skal huske at de skal være på samme sikrings gruppe ellers dur det ikke...

jeg ville nok hellere have valgt et acces point af den lidt dyre slags, (omkring 2000,-) fordi der er mere power i (rækkevidde) end i de billige til 200 ,-- 500,-

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 18-05-13 09:09

@dk. Jeg ved alt for lidt om access points men har i hvert fald ikke 2000,- mere, der står internet på.
@Eyvind. Tak for din fine forklaring, men DHCP???. Bare I ville svare på det jeg spørger om, nemlig hvilke stik kablerne skal sættes i !!
Jeg kan sige, at "forstærkningen" i havestuen virker perfekt, bortset fra, at jeg manuelt skal skifte mellem de to, når jeg f.eks. går fra den ene ende af huset til den anden med min smartphone. Dette skulle foregå automatisk, fik jeg at vide. Det andet problem er, at en af kontrollamperne på begge Powerline'erne lyser rødt, nemlig den der hedder"Performance Indicator". Det må sige, at noget er galt. Desværre kan man jo ikke ringe til Elgiganten, og jeg har 35 km til Esbjerg, hvor grejet er købt og ombyttet.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 18-05-13 11:05

Har du husket at placere routeren bedst muligt og vælge bedste kanal?
Læs evt mere her:
http://www.pcworld.dk/art/9178/9-tips-til-dit-traadloese-netvaerk
Mvh
Janus

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 18-05-13 11:08

Åh altså, det er ikke det, der er problemet !! se venligst mit seneste indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-13 12:41

Jeg kender heller ikke den powerline.

Citat
Jeg kan sige, at "forstærkningen" i havestuen virker perfekt, bortset fra, at jeg manuelt skal skifte mellem de to, når jeg f.eks. går fra den ene ende af huset til den anden med min smartphone. Dette skulle foregå automatisk, fik jeg at vide.

Det kan netop være "DHCP" indstillingen som gør at du skal skifte hver gang.

Internettet er et meget stort netværk som man kan forbinde sig til og det kaldes WAN.

En router er et lille lokalt netværk som man kan forbinde sig til og det kaldes LAN

Det lille lokale netværk forbinder sig til det store netværk - altså internettet.

For ikke at alle i det lille lokale netværk skal "snakke i munden på hinanden" holder routeren styr på de forskellige computeres adgang til routeren og dermed netværket, tildeler routeren en lokal adresse > Lokal IP til computerne og det kaldes DHCP.

Kobles der nu endnu en router til router 1, så har router 2 nu sit eget lille netværk med adgang til internettet gennem router 1

Kobles der nu endnu en router til router 1, og router 2 ikke er sat til at styre DHCP, vil router 2 være en del af router 1 netværk.

Jeg kender ikke en powerline 200 og den virkemåde udover at det er en netværksbro.
Så jeg har lidt svært ved at svare.....................og må gætte mig til dit problem.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 18-05-13 13:31

@Eyvind
Tak for din grundige gennemgang af definitionerne på div. begreber. Mon jeg bør prøve at nulstille alt og begynde forfra, eller skal jeg mon bare acceptere tingenes tilstand?
mvh Sonja

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 18-05-13 20:49

Ups !! Jeg læste lige alle svar igennem igen, og faldt over dk's bemærkning om, at de 2 Powerline's skulle være i samme sikringsgruppe. Det troede jeg også de var, men prøvede så at flytte det hele ind på et andet værelse, og Vips nu virker alt og ingen røde lamper mere. Den nye router virker nu faktisk i hele huset og også på terassen, så nu er kun min + min mands stationære på det originale modem.
Eyvind, tak for alle dine forsøg på at hjælpe, men retfærdigvis må det være "dk" der får pointene, da det var det med sikringsgruppen, der gjorde udslaget.

Hilsen Sonja

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 18-05-13 20:52

Tak for svaret dk. Du kan godt revidere dit syn lidt på Powerlines. .De duer i hvert fald her.

Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-13 21:10

Fint - bare du får det til at virke.