/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ups??bremsevæske på køler ??
Fra : jalagi
Vist : 1661 gange
300 point
Dato : 13-05-13 17:50

Hej.
Jeg er kommet til at hælde 1/2 l bremsevæske på køleren,sker der noget ved det??? Har kørt efterfølgende og bilen kørte ok. Bilen er en renault .Skal jeg gøre noget eller hvad? hilsen jalagi
ps ja jeg er kvinde dog ikke blondine ??

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 13-05-13 18:16

UPS burde du have kørekort?
Lad dog være med at rode med noget du ikke kender til.

vic200

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-05-13 18:18

JA! Du skal få aftappet det kølersystem så hurtigt som muligt, skyllet det godt igennem og få påfyldt frisk kølervæske.
Bremsevæske er KUN godt i bremse og koblings systemer, der er beregnede til det.
Har køleren ikke en aftapning må den nederste kølerslange af, så systemet kan blive tømt, - men husk, at gøre det med kold motor. Ellers er risikoen for skoldning mere end stor. Husk også, at få udluftet systemet grundigt efter påfyldning.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 310 point
Dato : 13-05-13 18:25

VIC 200: Har du aldrig lavet en smutter ? Du kan såmænd finde klip på youtube hvor en - efter sigende - mekaniker kører rundt uden bagbremser. Der var din kommentar måske mere på sin plads ?!
Så længe folk afholder sig fra ukorrekte reparationer af bremser, styretøj etc. hvor det kan gå ud over sagesløse, er det ok med mig, at der kan ske fejl.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-05-13 19:28

Jeg ville også udskylle køleren for en sikkerhed skyld, om det kan skade skal jeg gøre mig klog på. Jeg kender en som havde hældt olie i bremsevæskebeholderen, -det blev til en reparation til 10000kr. - så det var meget værre, og det var en mand.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-05-13 19:34

Tror ikke bremsevæske blander sig med kølevæske.Bremsevæske ødelægger gummi og i dit kølesystem er det gummislanger.Så gør som Cortina01 siger.
alimak

Kommentar
Fra : jalagi

Dato : 13-05-13 19:40

Stor tak til Cortina 01.
Har fået tømt køleren og hældt nyt vand og kølevæske på udluftet systemet og kørt en runde.Mange tak for hjælpen Hilsen Jalagi

Til Vic. 200.
Håber aldrig du laver fejl,det er meget nem at håne andre ,det er måske det du er bedst til eller måske du har en dårlig dag ,men tak for at du gav dig tid til en kommentar. hilsen jalagi

Godkendelse af svar
Fra : jalagi

Dato : 13-05-13 19:43

Tak for svaret Cortina01. Hvordan sender jeg dig ekstra point?.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-13 20:24

Jo bremsvæske blander sig fuldstændig med vand. Det e en art alkohol.
Det er vigtigt at den kan opløse vand. elles kunne man risikere ispropper af vand i bremsesystemet.
Da den er så vandsugende skal den netop skiftes med års mellemrum. Gummiet i bremsesystemet tåler væsken men absolut ikke den mindste smule olie.

Det havde været meget farligere at komme olie eller kølervæske i bremsesystenmet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-05-13 22:51

Selv tak.