/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Påkravsskrivelse..
Fra : Winther00
Vist : 956 gange
75 point
Dato : 10-05-13 21:12

Er en påkravsskrivelse på email gældende? Kommunikationen foregår normalt som email..
Med venlig hilsen..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 21:20

JA: men og så fremt.

Jeg plejer altid at betale et par kroner for lidt, og dem får jeg et opkrævningsgebyr på hele 50.- eller inkasso.
Og det er elektronisk = QXL penge sugere.
Men jeg får aldrig renter af overskydende indbetaling.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-13 21:36

En e-mail er således som udgangspunkt juridisk bindende - med mindre man kan bevise, at man ikke selv har afsendt den. Dette vil formodentlig være svært.
Der er ikke sket nogen ændring i retsreglerne på dette område, men nogle afgørelser inden for de seneste år har slået retsstillingen fast også på dette område.
http://www.de.dk/Bladet/Juli+August+2003/E-mail+er+juridisk+bindende.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-05-13 03:17

I nogle mail programmer kun man i opsætningen bede om en bekraftigelse af modtager. Det jeg gør i stedenfor er at jeg altid og sender mailen til mig selv også på den måde håber jeg at kunne bevise hvis det skulle opstå at jeg handlet i god tro og forventet at modtager også har modtaget denne mail som jeg selv har modtaget

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 17-05-13 20:46

katekismus:

Lige netop ved en påkravskrivelse står det at det skal sendes som post og anbefalet, det er jo også et af undtagelserne i dokumentet, men i dette tilfælde er den normale kommunikation altid foregået som mail, derfor er spørgsmålet om mailen så alligevel kan godtages. Mailen er erkendt modtaget.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-05-13 23:34

http://www.paragraph3.dk/pages.asp?id=74

Inkassopåkrav

I henhold til inkassolovens § 10 skal der være udsendt et såkaldt ”inkassopåkrav” til debitor, inden at sagen overdrages til inkasso. Påkravsskrivelsen kan sendes med almindelig post, pr. telefax eller e-mail – det bestemmer I selv.

Jeg forstår desværre ikke helt problematikken ud fra de givne oplysninger.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-05-13 00:01

Jeg kan kun tolke, at email er gældende. http://www.retssal.dk/?page=emne&id=2952&indexid=33

I princippet er der ikke noget til hinder for at afsende bestridelsen via e-mail, hvis dette sker til den af inkassofirmaet angivne adresse. Dog vil man også i sådanne situationer som afsender bære bevisbyrden for, at meddelelsen faktisk er blevet modtaget.

Og du skriver at mailen er erkendt modtaget!

Vestre Landsret har i en kendelse slået fast, at det er lovligt at ophæve et lejemål via en e-mail til lejer. Kendelsen går imod tidligere praksis, hvor det krævede et anbefalet brev.
http://www.advodan.dk/nyheder/2013/3/udlejer-kan-ophaeve-et-lejemaal-paa-e-mail.aspx

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 18-05-13 00:03

Det er påkrav i forhold til lejeloven...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-05-13 00:09

Ja, gik pludselig op for mig, - jeg kunne jo bare have kigget på kategorien

Kan dette bruges http://www.advodan.dk/nyheder/2013/3/udlejer-kan-ophaeve-et-lejemaal-paa-e-mail.aspx

eller ?

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 18-05-13 01:19

[katekismus
Tak for det, den tror jeg kan bruges