/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
norton ghost 14.0 virker ikke
Fra : denevigeuheldige
Vist : 812 gange
100 point
Dato : 09-05-13 20:12

I forlængelse til denne her tråd http://kandu.dk/Spg167292.aspx - er jeg virkelig kommet ud på dyb vand. Katastrofalt taget i betragtning af min norton ghost ikke vil genskabe mine data fra en ekstern harddisk som gemmer ekstreme vigtige data for de sidste 12 år. Den eksterne harddisk er ikke den disk som jeg omtaler i denne her tråd: http://kandu.dk/Spg167292.aspx.
Norton ghost vil simpelthen ikke åbne de FBF filer som ligger i ghost programmet FILE BACKUP DATA.
Programmet tager fint backup af data og når det er selveste windows som skal genskabes er der ingen problemer. Men er der tale om udvalgte mapper - ja så virker det bare ikke.
Håber virkelig der sidder en ekspert i programmet som kan hjælpe med at få løst problemet. Google giver mig ingen idèer til at få løst situationen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-13 20:47

Du siger at den ikke vil åbne, men kan den heller ikke genskabe mapperne.

Har Ghost selv lagt mapperne/filerne på den eksterne harddisk.

Forslag:
Kopier den backup over på et drev på den indbyggede harddisk, og kik derfra.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 06:13

Hvad hedder dit drev, det kunne jo være at du har rodet så godt og grundigt at alt er i uorden
altså fil placeringerne, så Windows ikke kan genkende det.
Får du ingen tekst på de fejlmeldinger
Har du prøvet at gendanne til et andet tidspunkt
Og igen kunne et simpelt program måske have reddet din dag
http://help.comodo.com/topic-82-1-157-1234-comodo-time-machine-%E2%80%93-introduction.html

Har du købt programmet, så henvend dig til sælger, de må have en eller anden form for garanti for at deres programmer virker, evetuelt send filerne til dem.
Har du OPDATERET programmet er det måske derfor (du skriver filerne er 12 år gamle - hvornår havde du dem sidst i brug), selv har jeg ældre Acronis filer der ikke kan åbnes af deres sidst nye, men hvor jeg skal bruge et program der ligger mange år tilbage i tiden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 06:29

Forresten kan jeg slet ikke forstå at du bruger det program til backup af enkelte filer/ mapper, en almindelig fil - flytning have sikkert været hurtigere og nemmere.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-05-13 10:40

mig selv > Du kan være 100% sikker på at fremadrettet bliver det den fysiske kopi der bliver benyttet. Der er ikke ændret på hverken disk/drev navne eller andet så filerne burde kunne genkendes. De ligger i nortons mapper programmet genkender dem åbenbart bare ikke.
eyvind > Lige præcis dit forslag har jeg afprøvet uden resultat. Det er filer som er 0-12 år gamle og de sidste blev oprettet for få uger siden.
Jeg vender tilbage men kører hårdt på nu får at få en ny windows køreklar med alt hvad dertil hører. Er dog snart færdig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 10:54

Prøv en ÆLDRE udgave af Ghost, den du har nu er vist ikke særlig gammel.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-05-13 11:14

mig selv > Jeg vil prøve det men alle ghost kopierne er oprettet inden for det sidste 1½ år. Har tidligere haft acronis som jeg ikke var tilfreds med derfor blev det norton. Jeg har lige lavet backupaf de nye mapper som jeg har installeret og her finder norton genoprettelses filerne uden problemer. Kan det mon være fordi der evt. ikke er blevet lavet recovery points af de drev hvorpå problem filerne ligger på?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 11:39

Kan ikke sige det, man skulle jo tro at et program der har lavet filerne også kunne pakke dem ud.
Men det kunne også være bad sectors? hvis du har nogle af dem, der ødelægger en udpakning, eller arkivet er bare gået i udu? det kan bare undre mig at du ikke får en tekst melding når du prøver at åbne filerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-13 14:05

Når der laves backup af en partition på en harddisk, kan denne partition lægges tilbage eller samme sted på en anden harddisk.

Når der bruges file backup, er det muligt at filerne/mapperne skal lægges tilbage til samme sted hvor de blev hentet. Windows bliver hurtigt forvirret når der laves om på partitionerne og drevbogstaver - så hvis du vil lægge filerne ind/tilbage til Windows og Ghost ikke kan finde stedet hvor de lå - vil den brokke sig eller bare lade være.

Men hvad det egentlig er du er i gang med, kan jeg ikke rigtig forstå.

Da du lavede filbackup (som jeg aldrig selv gør) hvor lagde Ghost så filerne i forhold til Windows.
Altså hvad var der af partitioner.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:29

Noget er helt galt, du har jo også problemer med en anden disk du ikke kan bruge, så mon ikke det hele hænger sammen i en masse system fejl.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:37

Har du prøvet bare at åbne kommandopromt og skrive C: (enter) chkdsk og se hvad den kommer frem med, du kan også sætte /R eller /F i forbindelse med chkdsk/f/r det tager som regel en jernalder, men den scanner grundigt for mangler osv

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-05-13 18:05

chkdsk er kørt men uden bemærkninger. Jamen Eywind det jeg er i gang med burde max tage 15 minutter.
Sagen er kort: Jeg benytter en windows 7 home. Alle mine vigtige data, altså filer og mapper, ligger på en extern WD harddisk (3 tigabyte). Masser af private mapper, outlook pst. fil, norton ghost backup filer osv.osv. Alt ligger på denne WD som gemmes væk hver dag efter brug hvis der skulle forekomme indbrud og min pc bliver stjålet. Tyven stikker kun af med en pc uden vigtig indhold. Men de vigtige dataer, ja dem har jeg gemt væk på min extern WD harddisk. Snusfornuftigt sikkerhedspolitik af data synes jeg. For nu at sikre disse data yderlige - har jeg så lavet en sikkerhedskopi med norton ghost programmet og disse backupfiler bliver lagt på en extern seagate harddisk 2.
Jeg stod i situationen at skulle lave en restore af windows p.g.a. forskellige årsager. Denne restore forløb fint og windows var genetableret som ny med alle de indstillinger, programmer og hvad ved jeg der måtte være inkluderet.
Efter denne restore ville jeg så ind på min WD og hente nogle ting og så tog problemerne fat. Jeg fandt ud af at disken nu pludselig skulle initialiseres. Det er det ene store problem. Nå det kunne jo ikke gå helt galt da jeg jo havde sikkerhedskopierne på min anden ekstern HD 2 (tager løbende backup). Så jeg sætter norton ghost til at hente disse filer men nu var katastrofen en realitet. Programmet kan ikke finde sine egne backupfiler bortset fra de filer der bliver brugt til restore af operativ systemet men ikke filerne som er gemt i seperate mapper.
Jeg står her og nu og kan ikke få fat i mapperne som indeholder billeder, private dokumenter, outlook-pst.filen, browserhistorik, browserhistorie osv osv.
Det skal siges at går jeg ind i disse backupmapper kan jeg se alle filerne ligge - ghost kan bare ikke.
Jeg kan måske finde et firma som kan genskabe dem, men hvem er lige interesseret i at lægge hele sit privat liv frem for andre? Det er i hvertfald absolut sidste løsning. Nu kæmper jeg indtil videre med alternative muligheder - hvis de da findes.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-05-13 18:08

mig selv > chkdsk er til orientering blevet gennemført af norton ghost programmet selv da det har indbygget en sådan funktion.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-13 20:04

1. Hvor mange partitioner havde du og hvilke drevbogstaver havde de.
2. Hvor mange partitioner har du nu og hvilke drevbogstaver havde de.

3. Lægger Ghost selv backup på dit eksterne drev
4. Har du flyttet backup efter du har lavet backup
5. Fra hvilken partition/drev lavede Ghost backup
6. Bruger du Ghost inde fra Windows
7. Bruger du Ghost direkte fra en CD
8. De filer/mapper som du lavede backup af..................hvor lå de inden backup
9. Kan du se dine filer/mapper fra Windows stifinder ude på eksterne harddisk
10. Kan ghost se dine filer/mapper ude på eksterne harddisk
11. Hvilke filtyper ligger der på eksterne harddisk (altså dem du vil have ind)

Det var lige et par spørgsmål, som måske kan give en ide om dit problem.
Så hvis du gider svare med henvisning til linjenumrene er det til at overse.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-05-13 09:07

Citat
Har tidligere haft acronis som jeg ikke var tilfreds med derfor blev det norton.

Tja for mig var det lige omvendt, Ghost kunne netop tit melde Backup ok, men restore var ikke muligt, og generalt er Norton software serien gået ned af bakken siden Symantec overtog.

Nå prøv med Ghost Explorer, og kopier Ghost Image filerne over på lokal harddisk først, så ved du filerne er fuldt læsbare. (problemet med USB disks er de er endnu mere følsomme overfor afslutning/nedlukning da Windows/hardware generalt ikke håndtere ret godt (for meget ligger i memory uden at komme på disk i langtid, og man har ikke nogen klar indikation om hvornår man bare kan unplugge disken)

Før jeg stoppe med at bruge Ghost, har jeg flere gange reddet data tilbage Ghost Image via netop Ghost Explorer.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 13-05-13 11:14

Eywind og JegErHer > super tak for jeres forslag. Jeg tager naturligvis fat i dine spørgsmål men indtil videre afventer jeg svar fra symantecs support afdeling så må vi se hvad sker. Jeg håber de svarer hurtigt derover for jeg er virkelig panisk i øjeblikket. Her lige et par billeder af hvad jeg ser inde i mapperne hvor backup filerne ligger i ghost (gælder for alle mapperne der er lavet ghost kopi af).

a) http://peecee.dk/upload/view/410897/full
b) http://peecee.dk/upload/view/410898/full
c) http://peecee.dk/upload/view/410899/full

Filerne er der jo - men ghost kan bare ikke genkende dem.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 13-05-13 11:43

JegErHer > Kan dette ghost explore program stadigvæk købes? og er det nem at benytte?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-13 12:14

Kig lige her:
http://community.norton.com/t5/Other-Norton-Products/Is-Norton-Ghost-Explorer-still-available/td-p/77109

Rul ned til et svar fra "pore_vinod"

Hvor denne download adresse er (hos symantec)
ftp://ftp.symantec.com/public/english_us_canada/pr?oducts/ghost/utilities/GHO_Explorer.exe

Jeg har ikke selv være der og kigge.

Det ser ud til at gamle og nye Ghost filer ikke har samme "efternavn"
Hvilken udgave har du brugt til at lave backup.???????????????????????????????

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 13-05-13 22:24

Jeg har benyttet 14.0 versionen.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 13-05-13 22:33

Har nu prøver linket og ghost explore programmet - desværre uden resultat.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-05-13 17:02

Hvis de billeder du viser er normalt for v.14 så er det så forskelligt fra de "gamle" versioner , at jeg intet kender til dem.
For mig ser det mere ud som mapper & filer som er genskabt efter et sletning hvor programmet ikke kun finde navnene, hvorfor den "bare" giver et nummer.

Ifølge denne site skal filerne typen være v2i

http://www.whatsabyte.com/P1/ghost_restore.htm

Så jeg tror din disk med backup er gået korrupt, hvorfor Norton ikke genkender sine filer

http://www.corrupteddatarecovery.com/Repair/Ghost-Disk-Drive-Image-%28Symantec-Corporation%29-File-Repair-V2I-Data-Conversion.asp

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 19-05-13 20:48

JegErHer > Ja det er filtyperne v2i og det er dem den ikke genkender. DFilerne som jeg kan se ligge i mapperne fremkommer først når jeg ændre filtypevisningen til at være "vis alle filtyper". Lader jeg filtypevisningen blive i den oprindelige v21 bliver der ikke vist noget :(
Jeg søger videre.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-05-13 19:06

Citat
fbf files are created by Norton Save & Restore. According to a Norton tech, you can only restore Save & Restore backups using Save & Restore. Norton Ghost or Norton 360 will not restore such backups because they use different file formats.

http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_open_.fbf_file_extension_from_Norton_ghost_14.0_backup

Ser ikke ud til at Norton Ghost 14 kan restore fra fbf filer som du har, men "Norton Save & Restore" skulle kunne, så hent til Trial version og prøv med denne

http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/Norton-Save-and-Restore.shtml

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-05-13 19:20

https://community.norton.com/t5/Other-Norton-Products/Can-t-restore-fbf-files/td-p/153007
Citat
Thanks all. I was able to update by uninstalling ghost and installing Save & Restore. Save & Restore has an automatic update function when it is installed. Then I was able to do the import of backup locations and successfully restored my lost files. I am very grateful to have my computer more or less back to the way it was, but I have to say, I was disappointed in ghost and will start looking for another solution. There was very little support on their website and I would not have been able to get any of what I did done without the help of this board. Thanks again.

Hvis du ikke er så god til engelsk må du sige til, men ovenstående siger også fjern Ghost og installere "Save & Restore"

PS. om Norton
http://www.pcworld.dk/art/8846/nortons-backup-hitter-ikke

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 11-06-13 11:55

JegErHer: Jeg har nu afinstalleret norton ghost 14.0 og vil forsøge som sidste udvej med dit forslag her. Lykkes dette ikke opgiver jeg simpelthen og dropper fremadrettet alt fra Symantec.
Foreløbig tak.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 11-06-13 12:34

Desværre er programmet slet ikke kompatibelt med windows 7. Windows blokeret i hvert fald for installationen :(

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-13 22:26

Ghost arbejder åbentbart med 2 formatter, her er vejledning til Ghost 15 som måske også virker i Ghost 14

https://community.norton.com/t5/Other-Norton-Products/Norton-Ghost-15-quot-FILE-RESTORE-quot-Panic-mode-is-setting-in/td-p/210467

Citat
After hours of frustration this is all I had to do:

1) Load Ghost and go to the HOME screen.

2) Click on RECOVER MY FILES.

3) In the RECOVER MY FILES screen click on the FILE dropdown at the top

4) Under FILE click on (it was SO simple even a caveman could have done it ) IMPORT BACKUP DESTINATION.

5) Point that selection screen at the folder where all the "fbfFiles_???" folders are located

And BINGO! It imports and indexes all the files and folders.

This ordeal killed my Saturday night but at least it got resolved. Hopefully this explanation will help someone with a similar problem.

The bottom line (for me at least) is to ALWAYS use image backups and not file backups because individual files can be recovered from an image as well and with much less hassle.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 02-07-13 20:02

Jeg opgiver her og henligger dataerne indtil videre. I fortjener alle point for en flot indsats i forsøget på at hjælpe mig men jeg kan jo kun give til èn af jer så hvem synes I ærligt skal have?

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 17-07-13 10:59

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-07-13 23:08

surt at v.15 vejledningen ikke hjælp dig