/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udvande myregift op af hussokkel
Fra : mostmighty
Vist : 565 gange
30 point
Dato : 07-05-13 07:34

Jeg har myre-huller i jorden op ad soklen på mit hus.

Vil det kunne være skadeligt for soklen at hælde noget myregift i vand ned i de huller langs soklen? Eller har I bedre ideer?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-05-13 07:49

Når "mine" myrer ved/i soklen bliver for irriterende, typisk når de skal til at sværme, hvor mange af dem flyver ind i huset, får de nogle kedler kogende vand, det hjælper, indtil næste gang.

Læg mærke til fuglene, når myrerne sværmer, alle mulige, selv måger, kredser rundt og æder myrerne. Det er som regel det der får mig til at tænde elkedlen!

Myrer vil have det tørt i boet, så de er glade for at bo under tagudhænget, under fliser mv.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 40 point
Dato : 07-05-13 08:29

Du kan roligt vande med myregift langs din sokkel, det skader ikke soklen. Brug kun giften som beskrevet i indlægssedlen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-13 08:43

Kogende vand er det hurtigste og det billigste.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-05-13 09:03

Pas på med myre gift, det æder soklen!
Specielt hvis der står ukrudt i nærheden - ved næste regnskyl styreter huset sammen...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-13 09:21

Sikke noget sludder

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-13 09:29

I gamle dage hængte man hestetyve og brøndforgiftere, jeg ved ikke hvad strafferammen er nu om stunder.
Hvis myrerne ikke invaderer dit hus eller bider dig, så lad dem dog i fred.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 09-05-13 14:52

Pbp: problemet er netop at her i vinters havde myrerne fundet ud af at de kunne komme ind i huset når de begyndte at fryse om vinteren. Og der var der netop myrehuller forskellige steder kun omkring hus og på terrasse. Så tænkte at hvis jeg løbende slog bestanden ned denne sommer, så ville problemet blive mindre næste vinter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-13 10:25

Hvis du kan få fat i noget borax, så bland 5 gram og lidt kogende vand med 100 gram sukker. Stil blandingen, så myrerne men ikke hunde, katte og småbørn kan nå den. Så vil de selv slæbe siruppen ned i boet og dele ud af den. tre dage efter er huset myrefrit. Brændeskuret til mit feriested var invaderet for to dage siden; nu er der enkelte strejfere tilbage.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-13 10:34

Var lige ude og kigge: ingen der bevægede sig, og det var nogen store røde fyre på 10-14 mm.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 14-05-13 19:51

Tak for svaret bentjuul.