/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
førtidspensions ansøgnings rettigheder
Fra : Nul7
Vist : 1196 gange
100 point
Dato : 06-05-13 17:22

Hej, jeg har en nær slægtning (ca.58) år som jeg forsøger at hjælpe til at at opnå førtidsp. Kort fortalt:
Hun har gået til psykolog af ca. 2 x 10 behandlingstimer. Hun lider af ´Traumatisk stress´ som ikke i sin tid er blevet behandlet, psykologen har bedt hende om at søge førtp. og vil godt støtte hende, -det samme har hendes huslæge. Vi kender godt den traditionelle fremgangsmåde også de nye regler.
Vi har kontakte pr. tlf. en socialrådgiver, som lovede at ville kontakte os når hun have indhentet nogle oplysninger bl. hos lægen og psykologen samt diverse hospitaler.(Hun bad ikke om tilladelse). efter ca. et måned forsøgte vi at få kontakt med vedkommende det lykkes og vi fik aftalt et møde, der for så vidt gik godt nok, hun nedskrev en masse relevante oplysninger, her måtte vi igen minde hende om fuldmagt til lægejournalerne.
Nu er der gået ca. et måned igen, hverken psykologen eller lægen er blevet kontaktet, de venter på at høre fra hende.
Her spørgsmålet: Hvad kan vi gøre? Hvad har vi krav på? Kan I henvise til nogle § om ret og pligt fra begge partnere? Kort og godt, det drejer sin om hvodan får vi pensions ansøgningen igang.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-05-13 17:28
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-05-13 17:29

Inden der kan søges førtidspension, skal din slægtning først i arbejdsprøvning, og utallige lægeundersøgelser og psyk.behandlinger.

Jeg synes du skal oprette dig her http://www.k10.dk/ og stille det samme spørgsmål, de er meget inde i reglerne, og kan også hjælpe med yderligere spørgsmål og svar - og der kommer mange

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-05-13 19:45

Citat
Hvad kan vi gøre? Hvad har vi krav på?

Præcis det samme som alle andre,

men vær forberedt på laang leveringstid,.. 1 år. (12 - 14 mdr.) er 'Hurtigt' i den forbindelse,

jeg havde en veninde / kæreste som havde nogenlunde samme 'problemer' som din slægtning,
dvs. fra barn (ca 12 år)
det tog næste 2 år inden kommunen / dengang Amtet mente at hun 'nok alligevel var berettiget'
til ft. pension.

Citat
Hun har gået til psykolog af ca. 2 x 10 behandlingstimer. Hun lider af ´Traumatisk stress´

.. det gør omtrent 50% af befolkningen,.... får man i hvert fald indtryk af.
så,... Tålmodighed er nødvendig.

men,.. det står enhver frit for at anke,... vi lever trods alt i et demokrati,
i hvert fald teoretisk.
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/socialmedicin/socialmedicin/klager/klager-i-det-sociale-system/

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 06-05-13 20:01

Her spørgsmålet: Hvad kan vi gøre? Hvad har vi krav på? Kan I henvise til nogle § om ret og pligt fra begge partnere? Kort og godt, det drejer sin om hvodan får vi pensions ansøgningen igang.

Det vil sige, hvor, og hvem kan man evt. klage til, hvis socialrådgiveren sylter en?

Til Norsted, den hjemmeside dyrker vi lidt, tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-13 21:59

Jeg ved altså ikke helt hvad I forventer.
Der er mennesker der har ventet i både 10 og 15 år på at få deres pensionssager igennem.

Men jeg kan garantere dig for så meget, som at der ikke er nogen som helst, der får tilkendt en førtidspension blot fordi de har været til 2 x 10 psykologsamtaler.
Der skal meget mere vurdering til, før det er fastslået at en person ikke er i stand til på nogen måde, at blive selvforsørgende

I øvrigt har lægen overhovedet ingen som helst indflydelse på, om en person er berettiget til pension, og endnu mindre har en psykolog.

Det afhænger udelukkende af kommunens rehabiliteringsteam, at bestemme forløbet frem til en vurdering af, hvor vidt en person kan få pension.

Og med den nye reform der trådte i kraft 1/1 2013, betyder det, at en person skal være særdeles meget uarbejdsdygtig for ikke at blive sat i flerårige ressourceforløb.

Enhver har dog mulighed for, selv at søge pension, nemlig ved at at bede kommunen om at få behandlet sin ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Og det vil sige, at når der er indhentet hvad der findes af oplysninger om personenes helbredsmæssige tilstand, så foreligges sagen for rehabiliteringsteamet.
men der er ikke mange der får tilkendt pension på den måde.

Citat
Det vil sige, hvor, og hvem kan man evt. klage til, hvis socialrådgiveren sylter en

Henvend dig til jobcenteret i din kommune, det er der sagsbehandlerne til den slags sager hører under og de skal give dig vejledning i hvortil du skal sende en klage over sagsbehandleren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-13 23:04

Citat
Det afhænger udelukkende af kommunens rehabiliteringsteam, at bestemme forløbet frem til en vurdering af, hvor vidt en person kan få pension.

Rehabiliteringsteamet=lægekonsulenter, som ikke nødvendigvis behøver at være læger!!!!!

Trin et, ret henvendelse til sagsbehandleren i kommunen, og følg så slages gang, men ret henvendelse en gang i mellem, de venter kun på at sygdommen har varet et år, så din bekendte kommer på kontanthjælp, (kan i nogle tilfælde forlænges, men det er lige kommet frem, at flere kommunen belønner deres personale for at få folk ud af sygedagpengene og over på kontanthjælp)... det er sgu ikke nemt at være syg i dagens Danmark, men hvis din bekendte melder sig ind på K10 så får hun al den støtte og vejledning som behøves, ikke at det er sikkert hun for pension, men så har hun ikke været passiv i forløbet. Pøj pøj

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-13 04:32

Citat
Og med den nye reform der trådte i kraft 1/1 2013, betyder det, at en person skal være særdeles meget uarbejdsdygtig for ikke at blive sat i flerårige ressourceforløb.

Under 40, op til flere ressurceforløb.

Over 40, i princippet kun et ressurceforløb, men det kan de trække ud i årevis.

Og kommunerne sluger ikke eksperters udtalelser om folks manglende arbejdsevne selv om der er flere ind over.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-05-13 07:00

Som Nordsted1 har været inde på, så bør du henvende dig på K10.dk , de er meget mere inde i disse ting.

Men noget af det første de nok vil fortælle dig er, at det er hverken psykolog eller læge, der bestemmer hvorvidt man er berettiget til en førtidspension.

Men som skrevet, gå ind på K10.dk , så vil du få at vide hvad i kan/skal gøre.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 07-05-13 10:48

Det er lige før på nogle svar, at jeg må sige undskyld at vi spurgte.
Vedkommende er født i 1955, brug evt. lommeregner. Har ikke være tilknyttet arbejdsmarket bortset fra, at hun har haft en 3 timers genrørring om ugen de sidste mange år og nu fyrret på grund af den såkaldte krise.. (15). Det er bl.a. familie tragedier, sygdom og død der har slået hende totalt ud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-05-13 11:02

Du skal såmænd ikke undskylde noget.

Men på http://www.k10.dk/ vil du få en meget bedre hjælp og vejledning, end du kan få her på kandu.

K10 er fyldt med mennesker, som selv har kæmpet med systemet, og på den hårde måde har lært, at sætte sig ind i love og §'er.

Jeg er selv aktiv på K10, og ved også en del om det, at søge om førtidspension, men jeg vil helst svare dig inde på K10, hvor jeg nemt kan finde de love og §'er, som i kan få brug for, og hvor der er andre der kan svare på ting, som jeg ikke selv er stiv i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-13 11:28

Citat
Det er lige før på nogle svar, at jeg må sige undskyld at vi spurgte.
Vedkommende er født i 1955, brug evt. lommeregner. Har ikke være tilknyttet arbejdsmarket bortset fra, at hun har haft en 3 timers genrørring om ugen de sidste mange år og nu fyrret på grund af den såkaldte krise.. (15). Det er bl.a. familie tragedier, sygdom og død der har slået hende totalt ud.

Det forstås, men vi skriver blot realiteterne.
Jeg kender dog en stærkt psykisk nedbrudt person hvor sagsbehandleren omgående indledte sagen om førtidspension, hvor der så var forløb og arbejdsprøvninger gennem et år, og så blev det bevilget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-13 23:31

I kan få uvildig og gratis juridisk hjælp og vejledning i sociale spørgsmål hér:
http://www.sr-bistand.dk/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-05-13 11:12

Det er med skam, at man kan konstatere, at "den typer stress" ikke har store chancer for at give førtidspension. Vores søn har været igennem hele turen gennem et par år og med afslag til følge - uagtet at "eksperterne" har sagt god for det.

(Arbejdsskade med bl.a. en pistol i nakken, samt flere trusler på livet. Selv når familien er samlet, hvor der bare er mere en 5-6 mennesker må han melde fra. Arbejdsprøvningen, hvor det foregig med 2x40 km i bus, måtte opgives pga, angsten fra de øvrige passagerer).

Som i ved, skal der spares på danske medborgere "i nød" hvorimod, millionerne ruller til U-landene!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-13 11:15

Citat
Det er med skam, at man kan konstatere, at "den typer stress" ikke har store chancer for at give førtidspension. Vores søn har været igennem hele turen gennem et par år og med afslag til følge - uagtet at "eksperterne" har sagt god for det.

(Arbejdsskade med bl.a. en pistol i nakken, samt flere trusler på livet. Selv når familien er samlet, hvor der bare er mere en 5-6 mennesker må han melde fra. Arbejdsprøvningen, hvor det foregig med 2x40 km i bus, måtte opgives pga, angsten fra de øvrige passagerer).

Som i ved, skal der spares på danske medborgere "i nød" hvorimod, millionerne ruller til U-landene!

Jeg håber, at i har udnyttet alle klagemuligheder.

Måske vil i også have gavn af K10.dk

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-05-13 10:32

Tak for alle jeres gode svar, I fortjener allesammen at modtage pointerne, men jeg tror næppe at det er det, det kommer an på.
Jeg må vælge, selv om det bliver svært.

v.h.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 10-05-13 10:33

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-05-13 10:49

Jeg håber, at i går ind på K10 og beskriver sagen dér, så i kan få den rette hjælp.