/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Sølv fisk i stor privat bogsamling.
Fra : boyelauritzen
Vist : 858 gange
100 point
Dato : 05-05-13 20:12

Hvad er den bedste måde at få standset sølv fiske angreb i stor bogsamling.
Vi har en 300 liters kumme fryser, og kunne fylde bøger i fryser - med gift? - i små portioner?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-13 20:28

Sølvfisk kan endda fordøje papir. Angreb på papirprodukter sker dog sædvanligvis kun i lokaler med høj luftfugtighed, og angiveligt er deres mål her i højere grad de mug- og skimmelarter, der trives i det fugtige papir, frem for cellulosen i sig selv.

Optræder sølvfisk i stort antal, er det et symptom på fugtproblemer i selve boligen, f.eks. på grund af opstigende fugt, utætte rør eller dårlig udluftning. I det tilfælde bruger du bedst din tid og dine kræfter på at løse eventuelle bygningstekniske problemer eller lufte hyppigere ud end på at bekæmpe sølvfiskene. De vender alligevel tilbage, når giften er væk eller dampet af.

http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/soelvfisk/

Jeg tror, du har et fugtproblem, der hvor du opbevarer dine bøger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-05-13 20:49

Som ans skriver, sølvfisk kan lide fugt

Fra http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/soelvkrae.htm

"Bekæmpelse

Sølvkræ optræder normalt kun i større antal, hvor lokaliteterne er lovlig fugtige, og de kan kun gøre alvorlig skade på papirer og bøger, der opbevares for fugtigt. Ved stærkere angreb bør man derfor foruden den direkte bekæmpelse undersøge, hvad fugtigheden skyldes, og hvad der kan gøres for at afhjælpe den. Ved rengøring er det bedre at støvsuge end at vaske af, idet dyrene som nævnt foretrækker fugtige omgivelser. Grundig og hyppig støvsugning af revner og sprækker kan være med til at nedbringe antallet af sølvkræ."

At lægge bøgerne i fryseren vil selvf. slå dem (i bøgerne) ihjel, og afhjælpe problemerne på kort sigt, men hvis der stadig er fugtigt kommer de sikkert igen.

Jeg ville nok starte med at fryse bøgerne ned, i tætte plastposer/affaldssække, først tage bøgerne ud af poserne efter grundig rengøring, og prøve at finde ud af hvorfor der er fugtigt hvor bøgerne står.

Udover bogspisningen kan fugten give andre gener, ikke mindst skimmelsvamp, så se også væggene bag bogreolerne!

Jeg ville meget nødig bruge gift indendørs

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-05-13 22:40

tørt, tørt, tørt!

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-05-13 07:10

Tak for svar.

Tør, Tør, Tør.

Ja, de ramte bogreoler står i et udbygning (gammel karlekammer værelse, stald, mm). Og jeg ved udmærke godt de står lidt for fugtigt!

Jeg vil øge luftgennemstrømningen med mekanisk ventilator.

Tak Vagn for link: www.dpil.dk/dpil2005/HTML/soelvkrae.htm
Og ja jeg jeg vil øge luft gennemstrømningen gennem rum,

NB: Ved nogen om æg dør af frost?
Vil lidt kondenseret vand/is blandt bøger i poser ikke ødelægge bøger, hvis man lader dem stå i poserne, når de har forladt fryseren?
Holder bøgers lim til frost?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-13 09:45

Du slutter med tre gode spm, mine forsøg på svar er næppe ligeså gode!

Mange insektæg er frosttolerante, men når sølvfisken lever i naturen sydpå, og stort set kun indendørs her, kunne det måske skyldes at deres æg ikke kan klare vinterkulden? I hvert fald har jeg læst mig til, at kræene ikke yngler ved under 4 grader C, og dør ved over 37 grader, så måske var en blid varmebehandling bedre end fryseren?

Her er lidt mere præcise data om temperatur/luftfugtighed, så du kan måle om dine bøger kan undgå at blive spist.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-13 09:46
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-13 09:55

Læg bøgerne i fryseren i åbne poser. Så kan fugten fortsætte med at dunste af. Og så luk poserne, inden du løfter dem ud til optøning. Ellers får du dem fyldt med kondensvand. Kolde ting i varm luft bliver altid duggede. Sæt en affugter op hos bøgerne og begræns luftfornyelsen, ellers prøver du at affugte hele Verden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-05-13 17:24

Jeg kan ikke finde meget om nedfrysning af bøger

Jeg ville sende en mail eller besøge et museum eller et bevaringscenter i området, hvor du bor, og spørge dem til råds. Jeg ville ikke umiddelbart turde fryse en hel bogsamling.
ex. http://www.bcnord.dk/dk/nyheder/drachmanns_hus_restaureres.htm

http://www.konsv.dk/konserveringscentret-i-vejle/udviklingsprojekter/frysedesinficering/

http://natmus.dk/salg-og-ydelser/konservering-og-restaurering/praeventiv-konservering/

Du kan da starte med at "prøve fryse" en ubetydelig billig bog!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-13 18:15

Bøgerne skal selvfølgelig i tætte poser ud af fryseren, så der ikke kommer fugt ind til de kolde bøger.

Der er i øvrigt den anden mulighed: Varme. Hvis din el-ovn kan stilles på en temperatur mellem 40 og 50 grader - og overholde det!, så kan du tørre bøger deri med en blyant eller lignende sat i klemme i ovnlågen, så dunsten kommer ud. Det fungerer fortræffeligt til svampe og krydderurter men tager ret lang tid (en nat). det går ikke med en gasovn, idet der dannes en masse vanddamp ved gassens forbrænding.
Jeg har ikke erfaring med varmeskabe i den retning.