/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varme fra garage til hus nedgravet rør
Fra : jorgni01
Vist : 619 gange
40 point
Dato : 05-05-13 08:25

Hej , skal have ført rør fra fyret i garage til huset , 25 m. - syntes præisoleret rør er helt vanvittig dyre i forhold til en gang skum i et plastrør. -- der må være en anden måde at gøre det på , nogen der har erfaring med et sådan projekt.
Jørgen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-13 11:17

Isolering af rør i jord er ikke for amatører.

Det handler især om at holde røt og isolering tørt. Der skal være en udvendig solid kappe, som svejses sammen, og det indvendige rør skal kunne tåle din aktuelle temperatur og tryk i mange år. Røret skal også være tæt for iltdiffusion.

Under disse forhold er præisolerede rør en nem løsning til en rimelig pris. Du kan ikke selv lave noget som duer billigere.
Bedst er det ak undgå samlinger uinder jorden, hvis du ikke har det rette grej og uddanelse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-05-13 21:27

det du sparer ved selv at lave isoleringen, kommer du til at betale mange gange i varmetab i rørene. det er altså ikke bare lige at lave den slags rør.
og det er sikkert heller ikke lovligt.
der skal epoxycertifikat til for at arbejde med skum, og du kommer til at bruge ligeså meget på materialer som de færdige rør koster.
en gang imellem må man altså bare bide i det sure æble og betale hvad det koster.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-13 22:06

Pexrør som godt må transportere centralvarmevand, når de er difusionssikrede.
De findes i det der hedder rør-i-rør med lukket isolering omkring.
Rør-i-rør kan endda udskiftes hvis de er lagt fornuftigt.

Kommentar
Fra : jorgni01

Dato : 06-05-13 19:02

ok tak , men nu ville jeg jo ikke lige lave et rør med skum i ,. men leder efter andre muligheder ,. feks. et godkendt pexrør og så måske pakke det ind i rørskåle og derefter lave en kasse af støbebats ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-13 19:55

Wirsb - eller som de hedder i dag.
De ved alt om pexrør
http://www.uponor.dk/