/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator: Fjerne eller dreje termostat.
Fra : gotskov
Vist : 575 gange
35 point
Dato : 04-05-13 19:01

Hej

Vi har købt ny seng som bliver leveret om 4 uger. Vi skal benytte de nuværende meder og den nye seng har samme mål som vores nuværende. Dog er selv (boks)madrassen højere end den vi har nu.

Problem: Vores soveværelse er MEGET småt. Faktisk så småt, at det på den lange led ikke er mange cm at give af. Sengen står HELT oppe mod radiatoren og kan IKKE rykkes længere væk. Rummet er uden radiator 210x150cm. Vi kan altså ikke stå ud af sengen, uden samtidigt at forlade rummet :(

Problemet er nærmere, at selve madrassen er en tand højere end den vi har nu. Det betyder, at termostaten til radiatoren vil være i vejen. Ellers i bedste fald være i højde med den nye topmadras, og termostaten vil bliver presset/skubbet af bevægelser fra sengen.

Derfor, findes der en dims/skrue, som kan erstatte termostaten, men som fylder mindre? Radiatoren er slukket året rundt og skal derfor ikke nødvendigvis kunne tændes, men kan sagtens være 100% lukket.

Alternativt, vil det være muligt at dreje termostaten 90 grader, så den flugter væggen? Ville dette kunne gøres uden at tømme varmerør for vand? (Vi bor på 2. sal i et 4 etages byggeri).

Er det noget man selv kan gøre eller skal der en prof til. Hvilket prisleje vil sådan en operation ligge i?

Se billed af "dyret" her: http://www.gotskov.dk/div/r.JPG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-13 19:08

Ja til de 90 grader og nej nogle gange kan det lade sig gøre at Blikkenslageren drejer den ud at tømme af og andre gangen er man nød til det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-13 19:23

Jeg ville.................men ikke anbefale til ukyndige....................... løsne omløberen altså den store møtrik og så dreje termostaten nedad og paralelt med væggen.

Opad - så løsnes tætningen, som dog tit kan lade sig gøre uden at der kommer en utæthed.

Nedad - såspændes tætningen, som dog kan sidde så fast at røret deformeres.

En VVS'er er ikke så dyr til denne lille operation, men det kan blive dyrt at prøve selv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-05-13 21:07

Du skal slukke cirk. pumpen, tage vandtrykket af, så trykket når ned på 0
Løsne den store unions omløber, og dreje termostaten den kvarte omg. tilbage.
Da 99 % af alle samlinger er med hørgarn, vil gevindet rimeligt sikkert være tæt bagefter.
Når du drejer termostaten kan røret følge med, men så er det jo bare længere væk at samlingen skrues tilbage.
Hvis du i uheldigste tilfælde skulle få en utæthed i samlingen, efter vandtrykket er sat på igen, så snakker vi om få dråber i timen, og så skal samlingen pakkes om.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-13 21:50

Sav 5cm af mederne?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-05-13 22:22

få vvs-manden til at dreje termostaten. han har et apparat der kan fryse en prop i røret på begge sider af termostaten, og så kan den drejes uden vandspild. det tager kun 5 minutter, så det kan ikke koste en herregård.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-05-13 23:36

Monter sengen uden meder eller sav dem kortere og lav nye hul i dem.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-13 00:10

Få sat en forlænger på værelset. Helst en på begge leder.

I øvrigt er det ulovligt med beboelsesrum under 6 m2.

Kommentar
Fra : Walteren

Dato : 05-05-13 22:40

Radiatorventiler leveres uden termostat, men med en lille kappe, man kan dreje, for at stille ventilen manuelt . Spørg en vvs, er om ikke i kan få en sådan. Han smider dem ud i stor stil, når han sætter radiatorer op. Den fylder meget lidt.

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 06-05-13 08:44

Tak for alle de gode råd.

Jeg overvejede at prøve at gøre det selv, men har taget fat i den lokale VVS'er og forhørt om priser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-13 16:58

Citat
Jeg overvejede at prøve at gøre det selv, men har taget fat i den lokale VVS'er og forhørt om priser.

Rigtig godt træk.................så slipper du måske for at sove i en vandseng.

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 09-05-13 07:49

Har nu fået priser og er overrasket over hvad det vil koste. Han mener der SKAL tappes og at det samlet vil tage 2-3 timer. Det syntes jeg er voldsomt.

(Dog er der kun 1 af 3 VVS'er der har svaret. Opgaven er måske ikke interessant nok?)

HVIS jeg beslutter at prøve selv.......kommer der vand, bør jeg vel kunne stramme den igen og derved forhindre mere vand?

Walteren:
Den kappe du nævner, kan den bruges til at lukke 100%

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 09-05-13 13:44

Nu er det gjort og umiddelbart er der ingen problemer :)

Måtte dog spænde den store "dimse-skrue" i toppen 2 gange, da jeg blev i tvivl om hvilken ved den skulle......

En stor sten er faldet og vi kan nu se frem til vores seng :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-05-13 17:59

Det skrev jeg også det er ikke så svært.

VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-13 20:39

Kappen kan lukke 100 %