/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Egetræsbord.... Hjææææælp!
Fra : Annemøller
Vist : 736 gange
100 point
Dato : 02-05-13 18:37

Hej

Jeg købte for nogen tid siden et spitnyt, meget dyrt, ubehandlet egetræsbord.

Efter råd herindefra, gav jeg det sæbe, men det blev ved med at være for sart, og for lyst, så (efter råd fra farvehandler), gav jeg det trærens, og dagen efter gav jeg det naturolie..

Nu har jeg så et bord, der for det første, er blevet alt for mørkt , og hvor to af benene er blevet grå-sorte. En ven har fortalt mig at det skyldes garvesyre, der er trukket igennem.
Men hvorfor er det sket, og hvad skal jeg gøre format få det pænt igen, hvis det altså kan lade sig gøre???

Og hvad med den efterfølgende behandling?
Jeg vil gerne have at det får en gylden (ikke mørk) farvetone, ligesom det lakerede egetræsgulv, det står på?

Håber virkelig, der er nogen der kan hjælpe, da jeg er vildt bange for at jeg har ødelagt bordet helt:-/

Anne.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-05-13 19:00

Der er kun én ting der virker, hvis du skal have et fornuftigt resultat ud af dit dyre egetræsbord: Find en møbelsnedker der ved hvad han snakker om, og få ham til at se bordet og fortælle dig hvad du skal gøre. Med al respekt for den samlede viden og intelligens blandt kandus brugere, så får du næppe den helt rigtige her.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-05-13 19:40

Du behøver ikke være bange for at have ødelagt det helt, det kan altid slibes ned til det rå træ, så kan du starte forfra.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-05-13 20:02

Jeg er helt enig med fun2. Du skal have en prof til at se på bordet. Det kan sikkert slibes og behandles på ny, men gør det rigtigt næste gang

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-05-13 21:48

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg udtalte mig om min personlige holdning til behandlingen. Og jeg gjorde samtidig opmærksom på at det ikke gav en mørk farve _

Citat
Jamen det er jo nærmest en religion, hvad man foretrækker. Personligt foretrækker jeg sæbebehandling med sæbespåner, men så får du jo ikke en mørk farve. Efter ganske få gange behandling- er det ret nemt at holde. Også vil genstridige pletter.
Min søn behandler sit bord med sæbespåner og det er ret flot.

Naturligvis, vil det altid blive en smule mørkere, på grund af slid og lys.

Alternativet er at bruge behandling med olie- det giver den mørkere farve. Alt afhængig af hvilken oliebehandling du anvender.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-13 22:20

Jeg vil også råde Dig til at gå til en møbelsnedker.

Men personligt foretrækker jeg lak og ikke noget miljøfludium fra langhårede græsrødder som ikke tåler almindeligt brug.

I 1982 byggede jeg selv et reolsystem i egefiner, og smurte det 2 gange med 2-komponent mat gulvlak for at gøre overfladen så stærk som muligt.

I dag er det lidt mørkere, men der er ingen pletter eller ridser

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-13 00:36

Du skal passe på med alle de velmenende , men helt ukyndige råd fra langhårede kanduer og farvehandlere.
Jeg grinte lidt af den med "naturolie" . Der er ikke nogen olietype, som hedder sådan.
Den er i familie med "herregårdsanden" fra menukortet. Det er simpelthen navne man giver produktet, for at sælge bedre og skjule, hvad det i virkeligheden er. sæbe skal bruges på skift med kalkvand, for at danne den flotte hårde kalksæbeindlejring i træet.
Det virker fint på fyrretræ , men mørkner egetræ.

Olien, du har fået er formentlig en linolie. ved iltning giver den en kedelig brunlig hinde. Tidligere kaldet fernis.

Du skal finde ud af om bordet virkelig er helt igennem af egetræ, eller hvad der er mer sandsynligt af noget andet, som er fineret med egetræ. Kig på bordpladens underside, hvis den ser anderledes ud er det fineret. Man vælger gerne en anden billigere finer til undersiden.
Også finer kan slibes , men ikke for meget.
Der findes i handelen lakker med lysfilter beregnet til lyse træsorter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-05-13 09:07

Maling med lysfilter ville jeg ikke bruge.
Jeg malede engang et par døre med hvid + filter, idag er de lysebrune, og så har de endda ikke fået direkte sol, så det kan jeg ikke anbefale, brug en skibslak.
Men min erfaring med filter maling er måske 1 ud af 1000

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-05-13 12:46

Citat
Men personligt foretrækker jeg lak og ikke noget miljøfludium fra langhårede græsrødder som ikke tåler almindeligt brug.

I 1982 byggede jeg selv et reolsystem i egefiner, og smurte det 2 gange med 2-komponent mat gulvlak for at gøre overfladen så stærk som muligt.

I dag er det lidt mørkere, men der er ingen pletter eller ridser [Glad]

Dette er også min foretrukne behandling af træ.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-05-13 15:38

Vi har et kæmpe egetræsbord lavet i 1980 af eg fra skoven. Det har vi også givet en 2 komponent lak, og bordet står stadig lyst og smukt, og utrolig nemt at holde.

Vi kan ikke råde dig, da vi ikke kan se bordet, men slå nu kold vand i blodet, og lad dig ikke styre af velmenende råd.

Gør som de andre skriver, få en med forstand på det, til at vejlede!

Her kan du se forskellige farver på egetræ, alt afhængig af behandlingen http://www.kristensen.com/danish/farver-og-pleje/farver

Kommentar
Fra : Annemøller

Dato : 04-05-13 11:13

Tak for jeres svar, rigtig sødt af jer

Nu er det sådan, at bordet som helhed faktisk har fået den rigtige farce, efter at have stået et par dage, så det er rigtig godt.
Nu står jeg bare tilbage med de to bordben, hvor jeg skal have fjernet garvesyren.
Ved I, om det kan slibes væk, eller om der skal kemi til?
Eller begge dele måske?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-13 11:35

Citat
Nu står jeg bare tilbage med de to bordben, hvor jeg skal have fjernet garvesyren.

Garvesyren er en del af træet, ligesom harpiks i andet træ.

Kommentar
Fra : Walteren

Dato : 05-05-13 22:52

http://www.e-pages.dk/borup/1/19
http://www.youtube.com/watch?v=k4FIx_RdU8o

Og så den behandling du ønsker. Ønsker du samme fremtræden, som gulvet, så brug samme behandling. Træet skal slibes let efter det er renset og tørret.

walteren