/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Ms50 lysspole baglys.
Fra : EiHaBr
Vist : 1560 gange
100 point
Dato : 30-04-13 16:00

På den MS 50 jeg er ved at renovere, er der en ekstra lysspole.
Den ene er til normalt lys og ovenpå den er der en lille ekstra. Jeg mener den er til baglyset, men når jeg måler på spolen er er ingen strøm igennem, kun gennem selve kobber viklingerne, den ene ende er der en ledning, men den anden ende skal den ikke være forbundet til magneten, som viklingerne ligger på, ellers syntes jeg da det virker lidt mærkelig.
Jeg kan jo lige så godt lave det inden jeg samler resten.
Er der nogen eksperter på gamle knallerter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-13 18:14

Tag et billede

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-04-13 18:39

Okay Billede kommer i morgen, eller sent i aften.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-04-13 18:45

Har et diagram for ms50 hvor den bruges til stoplys (ledningen skulle være grøn)

Har også set et andet diagram hvor den lille spole bruges til baglys (lyser altid når motoren kører)

Lidt flere oplysninger/billed vil hjælpe

MVH

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-04-13 19:56

Hej det skulle vil ikke være den knap der sidder oven på som kan trykkes ned for så er den til at slukke knallerten EiHaBr.
Jeg mendes ikke at der er en der tænder baglyset.
Men jeg må lige se den før jeg kan bedømme den.
alan57

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-13 20:14
Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-04-13 23:27

Jeg prøver lige om jeg kan lægge billede ind. Det er ikke et spørgsmål om hvad den er til men den er nok til baglygten eller stoplys det har jeg ikke undersøgt endnu.
Men spolen har kun forbindelse til en grå ledning der går ud af huset, den anden ende af spolen ender blind, henne til højre lige før skruen med krydskærv, og har ingen videre forbindelse. Jeg har målt modstand på tingene, der er fint forbindelse gennem spolen men kun dertil som jeg skrev.
Ups, hvordan er det så lige man indsætter et billed fil.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-05-13 14:33

Der kan lægges 2 hjælpespoler ovenpå "hovedlysspolen"
I de 2 spolers "ledningsfri" ende er der metal om, så den ledningsfri ende trykkes ned på hovdlysspolens jernkerne, som er ført til stel, altså er de "stellet/Jordet"

Forstået sådan at hovdlysspolen bruges til forlys.
En hjælpespole til bremselys
En hjælpespole til baglys.
Din har måske kun en hjælpespole.
Hvorfor Hjælpespole:
Fordi med kun en spole, vil forlyspæren springe når baglyspæren springer, og omvendt, fordi der bliver overspænding. (De ældre knallerter havde ingen spændingsregulator)
Man har altså valgt at afstemme spolern til forbruget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 01-05-13 23:39

Okay tak for det Palle.

Det vil sige den skal have stel fra hovedspolen gennem den ender der ender på et lille stykke metal.
Dvs. jeg skal bare have spolen vendt kan jeg se og så se hvordan det går når jeg er færdig med køretøjet.

Tak.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-13 15:06

Ja, der er en tegning her:
http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=246
Alle pærer bruger jo knallertens stel som den ene pol.
VH Palle

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 02-07-13 22:06

Tak Palle
Nogle fantastiske flotte billeder du der har fundet frem tak for det.
Jeg har fundet en stoplys spole og har fået lavet en rigtig god baglys v hjælp af den, så har jeg ikke nogen bremselys, men det er da også mere vigtig med god baglys.
Mit forlygte parabol er ikke særlig god og det giver da heller ikke særlig god lys på forlygten, men er der andet, man kan gøre for at få den bedre, spolen kan da ikke fejle noget hvis den ikke er kortsluttet vel.
En spole yder vel lige meget om den vender med til lednings enden mod venstre eller højre, gør den ikke.
Hvis der ikke er andet at forbedre må jeg jo ind at kigge på nyere årgange som 1977 .
Jeg lærer jo lidt hvergang, så må jeg jo skrabe viden sammen med tiden tak.
Mvh EH.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-13 23:32

Spolen kan vendes
Stoplys skal du have, og kan jo stadig være tilsluttet, men når det bruges går forlys og baglys ned i styrke, men det gør jo ikke noget.
Stoplyset aktiveres jo af en stoplyskontakt (Den kan sidde på fjederen der trækker bremsearmen tilbage)
Stoplyset som får strøm gennem stoplyskontakten, (Bremselyskontakt), skal havde strøm hele tiden så det virker når du bremser, selvom du ikke har tændt lyset. Men loven siger jo du altid skal tænde lyset.
Hvis du vil forbedre forlyset, kan en ny parabol jo hjælpe meget, men du kan også sætte en bagpære i med mindre watt og den samme sokkel.
VH Palle