/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugleklodser igen igen
Fra : jorg79
Vist : 3071 gange
20 point
Dato : 29-04-13 13:51

   Uønsket besøg af husmår.
Jeg har jævnligt besøg af sådan et rovdyr.
Det er tydeligt, at den kommer ind på loftet via tagrenden og derfra ind under eternit-tagpladerne.
De små træstykker (fugleklodser), der skal tætne mellem tagplader og lægten, mørner efterhånden og falder ud i tagrenden og giver således frit spil for det lille rovdyr, fugle og andet kræ.
Jeg har løbende tætnet disse huller med noget stift pvc-plade, som jeg har klippet i bueform for oven og fæstnet med en træskrue for neden.
Det virker ret effektivt, men der er huleme mange af disse træstykker endnu, så det vil jo være fast arbejde, jævnligt at skulle inspicere og udbedre.
Har funderet over, om der findes noget pvc- eller andet på rulleform, med udskæring i toppen, så det passer med tagplade-profilet, og så det kan fastgøres på lægten med enten søm ell. træskruer.
Synes, det ville være praktisk at sikre disse åbninger (kommende åbninger) på én gang, i husets længde og på begge sider.
Tagpladerne er almindelige store bølge-eternitplader fra sidst i 70'erne.
Ved godt, der findes ruller af pvc, der sikkert er egnet, men det ville være ret tidskrævende selv at skulle klippe det i profil i toppen.!
Nb. Har prøvet med tjære-skum fra byggemarkedet; det kradser måren bare ud igen.!
Er ikke meget for at skulle løfte tagpladerne og sætte nye træklodser i. Tagpladerne er fra 1978 og sikkert noget møre og kunne nemt revne.
Håber, nogen har en god ide, eller har hørt om noget smart.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-13 14:02

Efter smag, en radio der larmer på loftet, hjortetaksalt, eller en mårfælde.

Jeg havde helt samme problem, med træstykkerne der ligger i tagrenden, radioen virkede for mig, hjortetaksalt har jeg ikke prøvet, mårfælden fangede ikke noget!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-13 14:03

Tror ikke det du søger er noget man kan få i meter mål, men med en stiksav og en 34 plader ovenpå hinanden kan man da se en ende på det.
Har du prøvet med finmasket ståltråds gitter = metermål, rul det godt sammen så dyret ikke kan bøje det?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-13 14:05

Citat
34 plader ovenpå
3-4 plader ovenpå

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-13 14:32

En anden mulighed kunne være at sætte bly plader op og banke dem i form, det er nemt og hurtigt, det bruges til skorstene.

Kommentar
Fra : jorg79

Dato : 29-04-13 14:52

Tak for svarene.
Blyplader lyder ret dyrt og noget omstændigt.
Tja, lidt Jørgen Hjorting i radioen på loftet skulle nok holde dyret væk, men så skulle jeg også selv høre på det om natten. Nej tak.!
Indtil videre er jeg mest tilhænger af pvc-plade tilskåret.
Afventer flere gode ideer, inden jeg går ud og køber stort ind.!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-13 14:58

Jeg slipper nu også for Hjorting, mit er et sommerhus, så radioen blev tændt når vi tog hjem

Til gengæld slipper jeg nu for at blive vækket af måren, det lød som om den dansede træskovals

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-04-13 15:11

en mår er meget svær at holde ude. og nu er det tiden hvor de har unger, så hvis den har en rede med unger i et eller andet sted under dit tag, får du store problemer med den.
og blyplader duer ikke. de er alt for lette at bukke så der igen bliver fri adgang.
det mest effektive er noget der er spids eller skarpt. og det skal sidde godt fast, for ellers rykker den bare skidtet ud igen. det er uhyggelig stærk når det kommer dertil.
jeg har selv haft besøg af sådan en krabat. den står hjemme i reolen nu og pynter til stor glæde for børnebørnene. jeg tog den i et fiskenet som var lagt hvor den havde sin dør. så igang med at larme ved at banke på skunkvæggene hele vejen hen til fælden og vupti, så var den der. og når først den er viklet ind i et net, kommer den ikke bare fri igen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-13 15:20

Nu fremgår det ikke af dit spørgsmål,om huset er med udnyttet tagetage.Høj rejsning (45 gr.+) og dermed med et "skunk" rum.Hvis det er tilfældet,ville jeg ta`tyren ved hornene,og "mure" hele vejen hen,fra indersiden.Et sejt arbejde,men effektivt.

Har selv haft besøg,af den lille satan.Men den måtte opgi`.For da vi byggede huset i 1976,tættede jeg alle "bølger",med en stump mursten,og noget godt stærk "bæ",fra indersiden.

Men jeg har da som murer set,at bare et hul,på størrelse med en to krone,er nok til den kan klemme sig igennem.Den ville svare til,at jeg krøb igennem et hul,på størrelse med en spisetallerken.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-13 15:20

Citat
Blyplader lyder ret dyrt og noget omstændigt.

Kender ikke prisen på det, men nemt er det, det tog ingen tid for mig at lægge/ banke det pænt ud, da jeg satte skorsten op, men måske lidt for besværligt under et tag.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 29-04-13 15:26

Dette har du vel prøvet:
Tre lugte, som måren ikke bryder sig om
Der er også mange mårer, der ikke bryder sig om stærkt lugtende stoffer som naftalin, paradiklorbenzol eller hjortetakolie, som du kan stille i skåle eller hænge i gazeposer på loftet. Desværre er husmåren dog ret hårdfør og vil i mange tilfælde vænne sig til strabadserne.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-04-13 15:53
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-13 18:48

http://ing.dk/artikel/connie-hedegaard-forbyder-al-bly-i-byggeri-81515

Tja, smart at give gode råd der er lodret forbudt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-13 18:50

Fugle klodser kan fås på trælasten. Lavet af plast forståes.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-04-13 20:34

Det gitter jeg linker til kan også fås i metal, bare til info

Kommentar
Fra : jorg79

Dato : 29-04-13 21:32

Det er jo herligt med de mange gode svar.
Jeg ville også foretrække 'min' mår stående på en reol i stuen, men ikke gerne i levende live.
Egentlig lidt sært synes jeg, at der ikke findes i handelen en slags plast reparations materiale, der kan fastgøres uden at skulle løfte tagpladerne.
Der må da være hundredevis af parcelhuse, hvor fugleklodserne jævnligt kan fiskes op fra tagrenden.
Det duer heller ikke at dække tagrenden til med et net. Det kan rovdyret bare løbe ovenpå og så ind ad et lille hul.
Heldigvis hører jeg sjældent noget til dyret -jeg hører måske også lidt dårligt- men når jeg kan se kradsemærker på de løse klodser, så er jeg ikke i tvivl om, hvem der har været på spil.!
Måske bliver enden af historien, at jeg køber noget sort pvc-plade i den rette bredde og så fatter stiksaven og laver to stk ud af én plade; det tror jeg kan gøres.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-13 21:53

3773s svar gjorde mig nysgerrig, måske kunne min loftsradio få et hvil med disse klodser:

http://www.bygmax.dk/plastudhaengsklodser-u-ventilation.html

Det virker noget nemmere end at skulle save dem ud, og "opfinde" en måde at sætte dem mårsikkert fast.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-13 23:06

Netop. Ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken eller at tilsvine vores land med tungmetaller

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-13 10:47

Beklager,men jeg må desværre kalde det for lappeløsninger.Alt efter hvor huset ligger i landet,vil fugleklodser holde een fem-ti år.

Her i Nordvestjylland,med stærk saltholdig luft,tæres de rimelig hurtig væk.Det vil i alle tilfælde kræve en vedvarende inspektion/vedligeholdelse.

Det er jo en utrolig aggressiv lille dyr.Er der det mindste smule kant/åbning,den kan få tænderne i (som en rotte) går den igennem.

Jeg husker et job,for år tilbage,med at understryge et tegltag.Da vi kom ud i skunken,lå der en stor dynge FUGLEFJER.Enten en måge,eller due.Der var en ganske lille hul,den havde fået denne her måltid,slæbt igennem.

For tre år siden,havde jeg nær fået morgenkaffen galt i halsen.Pludseligt blev der en infernalsk larm ude i tagrenden.Det viste sig at være,en klump frossen fuglefedt,nok 2-300 gr.,den havde slæbt med op i tagrenden.Og som den var igang med at fortære.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-13 14:28

Mosebaek, jeg tvivler nu på, at selv saltmættet vesterhavsluft kan tære plastik!

Om en mår kan gnave sig igennem en plastklods tør jeg ikke sige, men hvis den kan, kunne den tihvertifald også, og nemmere, gnave sig igennem de gamle træklodser

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-13 17:02

Citat
jeg tvivler nu på, at selv saltmættet vesterhavsluft kan tære plastik!

I sommeren 2011,skiftede jeg noget udhæng ved carport/hobbyrum.De her alm. grå fugleklodser var fuldstændig forvitret. Resterne der var tilbage,smuldrede fuldstændig da jeg rørte ved det.
Okay,de har så også siddet der siden 1976.Men de burde nok også være udskiftet,for tyve år siden.

Men det har ikke givet det store problemer,for et dyr kunne højst komme ind i udhænget.For der har jeg også muret mellem spær,og op mod tagpladen.

Så evt. gnavere,ville nok få tandpine,inden de slap igennem. Men ihærdige....det er de.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-13 17:29

Nu da jeg (igen) er i gang med at afspore et velformuleret spørgsmål (undskyld jorg79),vil jeg lige gi`en "prøve" på,hvad gnavere kan.Det drejer sig så om rotter.(Føj for s....).

Mens jeg arbejdede,ringede en dame til mester.Om vi ikke kunne komme og se på et stykke af hendes have.Der var blevet nogle mærkelige huller,i jorden.Hun havde puttet glasskår derned,men det fortsatte bare.Det var udvendig om hendes septietank.Den var nok ca. 2,5 m dyb.Vi havde ialtfald stige,for at komme derned.
Der var sket det at den støbte bund,var sunket 10-15 cm.Så rotterne gravede sig igennem,lodret op gennem ca. 2,5 meter jord.

Det er fandme uhyggeligt du.

M.

Kommentar
Fra : jorg79

Dato : 30-04-13 23:08

Ja der er mange gode historier og oplevelser om de sat... små rovdyr. Jeg synes nu også, vi kommer lidt vidt omkring efterhånden. Nu er vi pludselig 2,5 m. under jorden; men historien er jo go nok.
Det nærmeste jeg synes, jeg kommer på et løsningsforslag, er nok fra vagnr med plastudhængsklodser fra BygMax. Eneste indvending herfra er dog, at den nederste tagplade vel nok skal løftes for at fastgøre listen.
Det ville være den rigtige løsning, når tagpladerne skal udskiftes.!
Men vældig interessant at høre forskellige vinkler og forslag. Takker..
Nb. Prøver om jeg kan overføre 20 points til vagnr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-13 23:15

Det var nu 3773's idé jeg bare broderede videre på, jeg lever fint uden de 20 points, til gengæld skal jeg se, om jeg kan få plads til klodserne i sommerhuset

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-05-13 10:05

Citat
Jeg synes nu også, vi kommer lidt vidt omkring efterhånden. Nu er vi pludselig 2,5 m. under jorden;

Er glad for du tog min lille "finte",rimelig pænt,jorg79. Grunden til at jeg tog det med,var bare for at belyse en,synes jeg,ekstrem adfærd.

I dit tilfælde,vil jeg så bøje mig,og gå ind for vagnr`s løsning.Det er jo også muligt materialerne er blevet bedre,siden 70`erne.

Held og lykke med projektet.

M.