/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højre- eller venstrevendt?
Fra : o.v.n.
Vist : 2276 gange
200 point
Dato : 27-04-13 18:04

Hej jeg håber i er inde i begreberne højre/venstre, jeg sidder og ser på hjørnesofa til online køb, billederne er ikke helt enige om hvad er højre eller venstre
Hvad er en højrevendt hjørnesofa?
Min nye sofa skal være med flest siddepladser til venstre, når jeg står på sofabordets plads - altså foran.
Kan alle sofaer vendes efter behag eller skal det stå i beskrivelsen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-04-13 18:17

Bilka har denne definition

http://www.bilka.dk/Bolig/Moebel-information/Sofaer/Chaiselong-sofaer

Men jeg ville nu ikke bestille en hjørnesofa sendt med fragtmand uden at have fået et svar fra internetfirmaet, om hvad de mener?

Det kan jo være de ikke har set Bilkas forklaring, som jeg i øvrigt synes er selvmodsigende fra øverste til nederste billede! Men det kommer måske an på, hvordan man stiller sofabordet

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-04-13 18:20

Det har ikke noget med, hvorledes du stiller sofabordet. Du placerer dig foran sofaen, og den side, der er længst, bestemmer om den er højre eller venstrevendt, så forklaringen på Bilkas billeder passer, og de passer og med den opfattelse jeg altis har haft.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-13 18:52

I min verden, er det altid højre/venstre side (den man sidder på) det er den KORTE.
Og så kan man JO håbe på det kan vendes frem og tilbage, hvad de fleste hjørne-fiduser kan

Tror lige jeg skal have et par stykker mere.
Selv er jeg meget forvirret over hvad jeg skriver lige NU.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-04-13 19:03

Det er ALTID den længste side, der afgør om det er venstre eller højre.

Og den kan IKKE "vendes". Det bestemmes fra starten - én gang for alle.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 19:42

Det er netop Bilka butikken som har gjort mig forvirret, den er skal være venstrevendt:
http://www.bilka.dk/bolig/moebler/sofa/malmoe-aaben-hjoernesofa-moerkegraa-venstrevendt--31907400010%28purchase_other_ds%29
den her er også venstrevendt:
http://www.bilka.dk/bolig/moebler/sofa/oslo-hjoernesofa-graa-venstrevendt--31904200010%28purchase_other_ds%29
ikke at det bliver en af de 2 men det er siden jeg hvor jeg blev forvirret, jeg har også set på Ikea siden og andre sider med online salg, min nuværende er med såkaldt mikrofiber betræk og er umulig at holde, måske bliver det er lædersofa og måske vil jeg vente til mandag og kontakte chatten før køb.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-04-13 19:45

Nej, det er helt korrekt. I den første går "liggepladsen" ud i venstre side, og i den anden er der flest pladser i venstre side, så logikken passer 100%.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-13 19:49

Hvis jeg var sofa, ville jeg sige, min højre side er til højre og min venstre er til venstre,
så kig ikke fra sofabordet, men fra hvor du sidder i sofaen...

I din bil er passager sædet vel også til højre?? Men mindre du kører i UK...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-04-13 20:03

o.v.n., vi er i hvert fald enige om, at Bilkas brugsforvirring netop er en ....forvirring

Jeg ville også have fat i chatten.

Læder er dejligt nemt at have med at gøre, bare det ikke er for lyst, eller ubehandlet kohud!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-04-13 20:11

Nej Bilkas forklaring er 100% korrekt, som jeg også skrev tidligere.

Reglerne for venstre og højre er ikke ens for biler og sofaer.

Biler er, når du sidder i dem, og sofaer, når du ser på dem.

Sådan har det altid været.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-04-13 20:26

Bille1948, ja, når jeg kigger godt efter, kan jeg godt se du har ret, og at Bilka ikke modsiger sig selv!

Af hensyn til os tungnemme, havde en tegning nok været tydeligere

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 27-04-13 20:42

o.v.n.

Hvilken type hjørnesofa er det du skal købe?

Når jeg ser på siden fra Bilka, så er det jo to forskellige typer sofa. Jeg kan godt forstå, at du kan blive forvirret.

Når man ser på det øverste billede, en sofa med Chaiselong, så er det ikke den længste side, der er afgørende for om den er højre/venstrevendt, men den side hvorpå Chaiselongen er monteret.

Det nederste billede viser en "rigtig" hjørnesofa og her er det antal "sæder" det kommer an på. Den side, der har flest sæder er den afgørende for om den er højre eller venstrevendt.

Held og lykke med din nye sofa (husk nu at du selv skal samle den i hjørnet)

Billederne fra Bilka viser tydeligt højre/venstrevendt på de forskellige sofaer, når man står foran og kigger på den/dem.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-04-13 20:45

Ja der er mange af den slags mærkelige spørgsmål, som man skal kende for at vide det.
F.eks. en dør er højre hængt, når du står og ser på den lukkede dør og kan se hængslerne og hængslerne sidder til højre. (På den anden side af en lukket dør kan du jo ikke se hængslerne derfor den lange forklaring.)
Det er også nogen der kan blive forvirret over.

En lille sidebemærkning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-13 22:30

Nogle hjørnesofaer kan vendes som man vil have det.

De hjørnesofaer som kan vendes består af 5 dele: 1 hjørne, 2 dele med siddepladser (oftest 2+3) og 2 armlæn.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-13 22:33
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 22:38

Citat
Når man ser på det øverste billede, en sofa med Chaiselong, så er det ikke den længste side, der er afgørende for om den er højre/venstrevendt, men den side hvorpå Chaiselongen er monteret.
god forklaring det var nemlig der kæden hoppede af for mig, jeg troede at det var siddepladser, jeg skal have en sofa uden chaiselong kun siddepladser

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-13 22:55

Citat
Kan alle sofaer vendes efter behag eller skal det stå i beskrivelsen?

Jeg synes det plejer at stå i beskrivelsen.

Det er, så vidt jeg ved, ikke alle hjørnesofaer, der kan vendes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 23:32

Se lige her, den vil stå rigtigt godt ved siden af mine stole:
http://www.123lagersalg.dk/produkter/stuen/sofaer/hjornesofaer/capri-hjornesofa-detail.html
Citat
Lækker sofa med fantastisk siddekomfort udført i sort bounded læder
Kan vendes efter behov.
måske er det den jeg køber, hvad siger i?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-13 23:44

Jeg undrede mig over "bounded læder" og googlede det.

Se nederst på denne side: http://www.laederland.dk/Laeder-og-Pleje/Laedertyper.html

"Bonded Læder / Regenereret læder

Der findes forskellige typer af bonded læder, men den type, der bruges på polstrede møbler i dag er et produkt baseret på polyurethan eller vinyl.

Det er lavet af læderspåner blandet med polyurethan eller andet vinylprodukt der oftest er støbt på overfladeden af et tekstillag (bærevæv)

Der er til slut ”trykt” lædermønster i overfladen for at komme til at ligne ægte læder.
Bonded læder har INGEN af de oprindelige læderegenskaber, hverken komfort, smidighed eller styrke.
Vi kan derfor bedst beskrive det som læderbrancens ”Kødklister
”"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 00:05

Det bliver så IKKE den sofa, læderklister er ikke mig, godt du gjorde mig naive sofakøber opmærksom på hvad det er for noget stads, men prøv så at se en anden sofa fra samme side (jeg køber den ikke, bare rolig) nu bliver forvirringen total, rul ned til bunden af siden og hvad de mener er højre og venstre
http://www.123lagersalg.dk/produkter/stuen/sofaer/hjornesofaer/ferrari-hjornesofa-detail.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-04-13 00:13

Citat
nu bliver forvirringen total, rul ned til bunden af siden og hvad de mener er højre og venstre [Meget forvirret]

Det må være fordi de bruger ordet "hængt".

De "hænger" åbenbart den 3-personers fast på den 2-personers.

Men forvirrende er det da.

Men det vigtigere er det jo så, at se sig godt for, og spørge der hvor man køber sofaen, medmindre sofaen kan vendes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 09:36

Du skal regne med at de mennesker som laver annonce layout ikke altid ved hvad der er hvad og derfor nemt kan spejlvende billedet og hvis korrekturen er ligeglad kan den vises som begge dele.

Vi drøne en gang ud til Elgiganten for at købe en pålægsmaskine, som heldigvis var udstillet, så kunne se at billedet var vendt i bladet...................vi købte en i punkt 1.

Ps. Det er da godt du ikke skal købe en dør, som kan vende på 4 måder - øh nå det ved du jo alt om.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-13 11:00

Inden jeg havde set troldepiges svar, havde jeg søgt på bonded leather, men selv ægte læder kan være mange ting, til meget forskellige priser.

En tyk hud kan jo spaltes i flere tynde, det eller de lag der ikke er narvskind (det yderste, naturligt glatte/noprede) kan man præge, så det ligner narvskind, selv om overfladen nærmest er plastik/maling.

Man siger "menneskene vil bedrages", jeg er nu mere irriteret over de mennesker, der VIL bedrage os andre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 13:26

Indtil videre er det Ans som står til point for indlægget her:
http://www.kandu.dk/spg167160.aspx#1916123
det gav mig en bedre forståelse for begrebene højre- eller venstrevendt
men i er stadig velkomne til at skrive tips og ideer så jeg undgår diverse faldgruber, Troldepiges indlæg om læderstadset sætter jeg stor pris på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 13:39

Citat
Det er da godt du ikke skal købe en dør, som kan vende på 4 måder - øh nå det ved du jo alt om
efter mange år i branchen ved jeg en del om venstre- og højrehængte døre og vinduer, men det snyder stadig nye kolleger i malerafdelingen når en dør eller vindue er indadgående og tofarvet, så sker det alt for tit at ramme og karm ikke har samme farve på udesiden og omvendt selv smeden på aftenskiftet blev snydt her i vinter, ikke af farven men hængslerne var på den "forkerte" side det var også en indadgående dør, det er altid der at fejlen sker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 14:54

Hov hov - en smed tager ikke fejl.........................det er kunden som fejlbestiller.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 14:58

Smed og kunde er i dette tilfælde samme person

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-13 15:11

Inden spm DØR, mit barndomshjem havde et lillebitte køkken (rigeligt til tjenestepigen det var bygget til, men som vi ikke havde) med en ensidig "saloondør" med glas i midten, ligesom køkkendøren i mange restauranter, hængslerne kunne man se fra begge sider, den kunne skubbes op i begge retninger, hvåd'n var den hængslet????

Det har ikke holdt mig søvnløs om natten de sidste 55 års tid, men nu!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 17:13

Dette dobbelt hængsel har jo to drejepunkter, og det drejepunkt som sidder direkte på dørkarmen bestemmer højre og venstre hængt. så når du står og kigger netop på det synlige drejepunkt og det sidder til højre for dig er det en højrehængt dør.

Ps. Skal jeg sælge alle dine sovepiller nu.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-13 18:03

Tak, Eyvind, jeg var forbi for et par dage siden, køkkenet er bygget om siden dengang, kunne jeg se udefra, så jeg får nok aldrig løst gåden, som nu også først dukkede op her i sofahjørnet

Jeg har aldrig spist en sovepille, kniber det er lidt single malt sjovere (tror jeg nok), mere velsmagende er jeg sikker på og de bliver IKKE solgt, i hvert fald ikke uden at jeg køber nogle andre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 18:50

Men du skal tænke i et hovedhængsel og et bi-hængsel, som sidder på hovedhængslet, og så giver det sig selv. Hovedhængslet sider på karmen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-13 18:55

Eyvind, det vil jeg huske, næste gang jeg ser en saloondør

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-13 19:34

Jeg sidder lige nu ved mit skrivebord, og i skabs siden til højre
har jeg højre skufferne ud mod fjorden.

Jeg sidder aldrig omvendt i min sofa, og har så altid højre sæderne modsat,
til højre ind mod skrænten.

Hvor svært kan det være, og hvordan kan møbel forhandlere forplumre begreberne...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 21:37

Citat
Hvor svært kan det være
temmelig svært
Citat
til højre
har jeg højre skufferne ud mod fjorden
vi ved jo ikke hvordan fjorden er orienteret i forhold til din sofa eller skrivebord til venstre eller til højre - syd, nord, øst eller vest er begreber du burde anvende over for os som aldrig har været i dit hus i stedet for skrænt og fjord
Citat
har så altid højre sæderne modsat, til højre ind mod skrænten
men vi ved nu at hvis du ser til den ene side så ser du ind i en lodret skrænt og ser du til den anden side så har du udsigt over fjorden, sædernes placering i sofaen kan også skifte hvis du sætter dig i højre side af sofaen så er sæderne til venstre for dig, og så bliver højre og venstre også byttet rundt i det øjeblik du er gået hen til sofaen og vender rundt for at sætte dig forestil dig at du går hen til sofaen og bestemmer at du vil sidde i venstre side, holder til venstre - drejer rundt og placerer måsen i sofaen, og opdager så at du nu sidder i højre side som var venstre side da gik hen mod sofaen
Jeg har nogenlunde forstået princippet med at stå foran sofaen og se hvordan sæderne er placeret, det der forvirrede mig var at en chaiselong overtrumfer antallet af sæder.
En hjørnesofa med 3 sæder til en side og 2 sæder til den anden, der kan du ikke afgøre om den er højre- eller venstrevendt når du sidder i den, hvis du nu sidder på den side hvor der er 3 pladser nærmest hjørnet, så har du 2 pladser til hver side, er sofaen så højre- eller venstrevendt når der er lige mange pladser til hver side for dig? næh du må lette rumpetten og vende dig om så du ser på sofaen for at afgøre hvad der er højre og venstre er vi ovre i ordkløveri nu?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 22:05

Hvis det er en 3+2 sæders sofa må det vel de 3 sæder som vender en bestemt vej i forhold til hjørnet.
Da man altid kigger på en sofaens sæder ind mod hjørnet må sofaer med de 3 sæder som er til højre skulle benævnes som højrevendet.
Og det er Bilka enig med mig i.
http://www.bilka.dk/Bolig/Moebel-information/Sofaer/Chaiselong-sofaer
Men derfor er det ikke sikkert, at en annonce viser det rigtige, da et billede nemt kan spejlvendes.

Skulle jeg ringe og få oplyst hvad der er hvad, ville jeg spørge sådan:" Når jeg sætter mig i hjørnet i den sofa - er de 3 sæder ved min højre eller min venstre hånd".

Nb. Der findes sofaer, sofaer som kan vendes som man selv vil have det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 22:56

Tak jeg har nogenlunde styr på begreberne, mit ovenstående indlæg er en slags kommentar til svendgiversen's indlæg over mit indlæg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 23:39

Det ser ud som om Bilka bliver vinderen af min søgning, den er da flot ikke?
http://www.bilka.dk/bolig/moebler/sofa/mysofa/mysofa-3-2-pers-hjoernesofa-venstrevendt-laeder--319711_3x2pershj%C3%B8rnevenstrel%C3%A6der%28purchase_other_ds%29
Citat
Læder på alle slidflader. Gennemfarvet læder fra Sydamerika
ikke noget klister her så vidt jeg kan se, om oksen har græsset på Argentinas pampas eller Danmarks enge, kan vel være ligegyldig i en global verden hvor alle handler med alle, godt nok koster den lidt mere end end ugeløn men okserne fra mit fritids landbrug kan komme til hjælpe med at betale, selv om de ikke kommer til at lægge hud til netop den sofa, der er ikke mindre end 5 kalve og 1 stor tyr som skal sælges i nærmeste fremtid, så i kan få nogle økologiske bøffer på grillen til sommer -)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-04-13 06:58

Citat
Det ser ud som om Bilka bliver vinderen af min søgning, den er da flot ikke?
http://www.bilka.dk/bolig/moebler/sofa/mysofa/mysofa-3-2-pers-hjoernesofa-venstrevendt-laeder--319711_3x2pershj%C3%B8rnevenstrel%C3%A6der%28purchase_other_ds%29

Den ser nyyydelig ud.

Og så kan man selv vælge hvilken type armlæn man vil have på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-04-13 06:58

Men læg mærke til, at den er venstre-vendt, så du kan ikke vende den.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-13 07:40

o.v.n.

Det er en pæn sofa

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-13 10:41
Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-13 12:17

Tak for svaret ans.
Citat
Når man ser på det øverste billede, en sofa med Chaiselong, så er det ikke den længste side, der er afgørende for om den er højre/venstrevendt, men den side hvorpå Chaiselongen er monteret.
så er problemet løst og jeg blev klogere
den er ikke bestilt endnu og for en sikkerheds skyld vil jeg lige tage en snak med chatten før den bliver sat i ordre.
Tusind tak til alle jeg blev klogere på meget andet end højre og venstre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-13 12:20

Citat
husk nu at du selv skal samle den i hjørnet
ih ja det er næsten lige som juleaften bare den kom adskilt i alle dele så det blev et rigtigt puslespil

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-13 12:41

Citat
bare den kom adskilt i alle dele så det blev et rigtigt puslespil

Det kan du godt regne med, at den gør

Jeg vil så sammenligne det med at få en æske legoklodser i større format.

Held og lykke med din nye sofa

Tak og venlig hilsen ans

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-04-13 13:02

Når du sidder i sofaen, har du højre side til h. for dig og venstre til v. for dig!

Sider du i en bil, har du h. forskærm til h.