/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
beplantning af ampler o.l
Fra : nørd
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 26-04-13 17:24

hvordan får jeg plantet sommerblomster i ampler så de ligner en million,tænker på tivolis b.lade er enorme og man kan dårlig se hvad de er plantet i.den skal hænge på min altan,hvor der er sol det meste af dagen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-04-13 17:39

Man tager til et plantecenter eller en planteskole og køber en del fine planter som de har en hulens god forstand på sådanne steder..

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-04-13 17:43

OG så husker man i øvrigt at afslutte sine spørgsmål i Kandu på en ordentlig måde - ikke bare lade som ingenting så spørgsmålet bliver for gammelt og annulleres!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-13 19:21

God gammel metode fra udlandet og ved at vinde indpas her i landet.

Køb en rund trådkurv beregnet til formålet i planteskolen, læg et lag groft spaghnum i sider og bund og fyld op med god plantejord.
Tilplant dem med noget stående i toppen/midten og hængeplanter i siden, måske nogen der breder sig med rodskud igennem siderne.

De kan så blomstre det meste af sommeren og kan ikke drukne i vand som visse beholdere risikerer, og spaghnum holder jo vand længe.

Jeg har set mange udsmykkede gader i Irland hvor der hænger en sådan i hver gadelygte og andre steder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-13 21:31

Som hængeplanter kan jeg anbefale hænge-lobelia.
Man kan også få hænge-petunia: http://www.bakker.dk/produkt/rod-haengepetunia-jamboree-scarlet-/'
cherrytomat: http://www.bakker.dk/produkt/cherrytomat-micro-cherry-/
Pelargonier fås også som hænge-planter, men de knækker nemt i blæsevejr, så de er bedst til et sted hvor der er læ.
Blomsterkarse er meget nemme, købes som frø og bliver meget lange.
Hængeløvemund har jeg lige købt frø af, og vil så dem i en altankasse.