/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Grafikkort i udu - hvordan ind i windows
Fra : PeterPeter
Vist : 803 gange
85 point
Dato : 26-04-13 13:06

Kære alle - kan i hjælpe mig ?
Min søsters computer er begyndt at flimre på skærmen.

Der er intet galt med skærmen.
Så tog jeg grafikkortet ud og satte VGA stik i motherboardets VGA stik.
Nu virkede skærmen.
Men:
Jeg kan ikke komme ind i windows !
Der startes hele tiden med "Windows fejlgenoprettelse" - fordi der lige pludselig er sket hardware ændringer !!!
Fejlsikret tilstand, windows normalt..... Intet hjælper.

Hvad skal jeg gøre ?

Hvordan får jeg Windows til at acceptere at der nu ikke er noget grafikkort i, men det er motherboardets fra nu af ?

Kan jeg angive noget i bios eller er der en måde at komme ind i Windows ?
(den når lige at skrive Microsoft corporation før den genstarter)

Pc: Acer aspire m3100 med Windows vista
Grafikkort der ikke virker: Nvidia geforce 8500 gt

På forhånd tak

/Peter

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-04-13 13:51

Hvad med at bestille et nyt grafikkort, montere det. Så burde problemet være løst.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-04-13 13:55

Måske... Men kun hvis det er det samme.
Har nemlig indsat mit eget grafikkort med samme resultat....

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-04-13 13:56

Ønsker jo en løsning på mit problem... Ikke at købe ny pc eller nyt grafikkort
Det må være muligt at komme ind i Windows...
Den virkede jo helt fint inden den begyndte at flimre....
Tak

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-04-13 14:10

Indsæt din system cd og når du på et tidspunkt kommer til hjælp/ help klikker du ind og via kommandopromt skriver fixboot eller fixmbr så skulle den gerne kunne igen, ellers kan du lave en repair samme sted (sfc/scannow) eller længere fremme
Du kan også prøve at tage batteriet ud af bundkortet eller kortslutte de pins der sidder ved bios batteriet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-13 14:51

Prøv at se i BIOS om det indbyggede grafikkort måske er slået fra, hvis det er så skal du koble det til

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-04-13 15:32

o. v. n har fat i noget der. Normalt skulle det ikke være et problem bare at sætte skærmen til onboard udgangen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-13 16:55

Udover at det kan være slået fra i bios, kan der måske mangle en lille driver der ligger på den CD som fulgte med. (utility / motherboard)

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 27-04-13 01:18

Lyder fornuftigt...

Hvor ser jeg henne i BIOS - Hvad hedder det jeg skal slå fra/til ?
Syntes ikke jeg kan finde sådan en indstilling !!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 02:46

Kan du komme i BIOS og se indstillingerne med skærmen sat til det indbyggede grafikkort? Så er jeg usikker på om den er slået fra, men se efter alligevel,
På min HP computer med Phoenix BIOS er det under fanen Advanced BIOS Features og menuen hedder Init Display First, trykker jeg på Enter får jeg følgende valgmuligheder
PCI Slot
OnChipVGA
PCIEx
den midterste er det indbyggede grafikkort, mit grafikkort sidder i PCIEx stikket og markeringen er selvfølgelig der, kan du finde noget lignende på din computer? Husk at gemme de nye indstillinger med F10 før du går ud af BIOS

På en anden hjemmebygget computer med AsRock bundkort er det også under fanen Advanced og menuen hedder Primary Graphics Adapter og valgmuligheder er
Onboard
PCI
PCI Express
grafikkortet er magen til den som sidder i HP computeren så mit valg er PCI Express, Onboard er det indbyggede grafikkort
som du ser er det forskellig fra bundkort og hvilken BIOS version du har, jeg håber du finder indstillingen

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 30-04-13 10:36

Hej Hej

Tror jeg fandt det i BIOS og ændrede det - men det hjalp ikke.

Computeren kan godt starte op helt normalt og jeg kommer også ind i menu'en: Start i fejlsikret tilstand, normal tilstand etc. etc.

Men når jeg så skal ind i Windows -
(den når lige at skrive Microsoft corporation med Windows farver, før den genstarter)
- går den ind i "Windows fejlgenoprettelse" og jeg skal indsætte Reparations DVD !!
...som jeg ikke har

Problemet er altså, at Windows ikke vil starte, når nu det oprindelige grafikkort ikke sidder i (virker)...

Er der ikke en bagvej, man kan komme ind i Windows og rette dette ?? Angive at grafikkort er std. motherboard ???

På forhånd tak for hjælpen....

/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-13 10:51

Kan du starte fejlsikret? Eyvind skrev
Citat
Udover at det kan være slået fra i bios, kan der måske mangle en lille driver der ligger på den CD som fulgte med. (utility / motherboard)
måske mangler der en driver til det indbyggede grafikkort, det kan du ikke installere fra nogen bagveje så hvis ikke du får Windows i gang fejlsikret eller på anden måde, ja så er det en ny installation af Windows uden garanti for at det så virker, der kan være en hardware fejl et eller andet sted, som skal findes og repareres først

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 30-04-13 10:53

Nej, jeg kan ikke starte i fejlsikret tilstand.
Gør jeg det - sker ovenstående.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-13 11:12

Citat
Er der ikke en bagvej, man kan komme ind i Windows og rette dette ?? Angive at grafikkort er std. motherboard ???
Nej det er der ikke! Det skal rettes i BIOS
og det skriver du at det er rettet, en eventuel manglende driver skal installeres med Windows kørende, den kan ikke installeres ad bagveje, Windows har en driver som kan vise skærmbillede i en meget lav opløsning, så der er fejlen sikkert ikke.
Prøv at koble alt ikke nødvendig fra på computeren (CD, DVD og diskette drev, højtalere og eventuelle ekstra harddiske, kort sagt alt der ikke er livsnødvendig for testkørsel) og så starte, kan du det?
Derefter kobles tingene til en efter en, indtil du har fundet fejlen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-13 11:46

Du kan tjecke om din hardware (skærmkort) virker sådan:
Hen en ubuntu CD og brænd den.
Og så starte op med den CD i live tilstand uden at installere den.
Er dine skærmkort i orden ruller ubuntu ind i live tilstand ...................der installeres ikke noget.

http://www.ubuntu.com/download/desktop

Jeg ville vælge den der hedder 12.04

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 30-04-13 11:48

Eyvind - God idé (selv om jeg er rimelig sikker på at grafikortet er stået af...) Men jeg vil prøve, tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-13 12:10

Det er så ikke sikkert at Ubuntu kan starte på det indbyggede skærmkort, det kan den ikke på min computer, så jeg måtte ud at købe et andet grafikkort, det var i foråret 20122.
Vælg Lubuntu til det indbyggede skærmkort:
http://lubuntu.net/blog/lubuntu-1004-now-available-download
klik på den midterste download link- ISO filen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-13 12:12

Ups der kom et 2 tal for meget med, så langt er vi ikke kommet selv om tiden går stærkt, der skulle stå foråret 2012

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 13-05-13 15:11

Øv... Intet virker !!!
(Har ikke prøvet Ubuntu løsningen endnu for at kontrolere HW)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-13 18:43

Test ,med ubuntu koster altså ikke andet end at hente og brænde en CD.
Jeg har i øvrigt lige haft en bærbar med problemet let flimmer og hvid streg for oven.
Test med ubuntu - bærbar skærm stadig flimmer og hvid kant, men en ekstern skærm kørte fint.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 15-05-13 10:56

Ja, jeg prøver.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent, indtil jeg får løst problemet....
Tak

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-05-13 11:30

Citat
Problemet er altså, at Windows ikke vil starte, når nu det oprindelige grafikkort ikke sidder i (virker)...
Det tror jeg så ikke er korrekt.

Citat
Men når jeg så skal ind i Windows -
(den når lige at skrive Microsoft corporation med Windows farver, før den genstarter)
- går den ind i "Windows fejlgenoprettelse" og jeg skal indsætte Reparations DVD !!
...som jeg ikke har

Dette tyder mere på at der er sket noget med Windows installationen, altså kaput styresystem.
Hvis Windows installationen var 100 % iorden, vil den sagtens automatisk kunne starte op på onboard grafikkortet, når det andet kort ikke sidder i maskinen. Du er nok nødt til at lave en recovery af systemet, og dermed miste alle dine data, hvis du ikke har sikret dem forinden.
Hvis du kan få fingre i en installations DVD til din Windows version, kan du starte op i fejlesikret med kommandoprompt, og køre kommandoen "sfc /scannow ". dette vil reparere alle vigtige Windows filer. Du kan være heldig at det også virker uden installations DVD'n, da der normalt gemmes et bibliotek på maskinen med filerne.

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ht/sfc-scannow.htm

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 28-05-13 20:19

Okay kære alle

Nu har jeg pillet harddisken ud for at kopiere alle billeder og dokumenter over på min egen computer.
Så formaterer jeg og installerer Windows på ny...

MEN - Når jeg tilslutter harddisken, kan jeg ikke se nogle filer !!!
Arhh....
Er det fordi min søster havde kode på sin Vista ?? - I givet fald, hvordan får jeg adgang til filerne på harddisken ???

Hjælp

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-05-13 21:03

Hvad og hvordan kobler du harddisken til.?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-05-13 21:06

En evt kode spærrer ikke for at kunne læse disken når den tilkobles en anden maskine, men er disken krypteret er det en helt anden sag.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 28-05-13 21:09

Først forbandt jeg med et "Sandberg" sæt, men tror ikke dette er det bedste....
Nu har jeg sat harddisken på min egen stationære ( i stedet for dvd'drevet)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-05-13 21:13

Har du husket at indstille den korrekt master/slave kun nødvendig ved en ata disk. Kan du se disken i stifinder men ikke indholdet?

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 28-05-13 21:28

kan ikke indstille master/slave - det er en af de nye harddiske

kan godt se den, men ikke indholdet i mapperne.....
Måske er det fordi, at det er en Win XP jeg prøver det på - XP kan vel ikke vise Vista filer ???

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 85 point
Dato : 28-05-13 22:26

Xp kan sagtens vise Vista filer. Jeg har selv en XP maskine som 'værstedsmaskine' og der har jeg haft en del forskellige HD er med forskellige styresystemet koplet til ved hjælp af et Sandberg kit.
Det er muligvis det der har været problemet hele tiden.
Jeg tror desværre nok alt tyder på at enten er HD'n beskadiget, eller filsystemet (MFT) er beskadiget.
Fil systemet kan muligvis genoprettes ved hjælp af et værktøj der ligger på Hirens boot CD, men det er længe siden jeg har haft fat i en sådan, så jeg kan ikke huske, hvad programmet hedder.
Du kan downloade Hirens boot cd her: http://www.hirensbootcd.org/download/
Du skal så selvfølgelig sætte disken i din søsters maskine igen, og boote op med Hirens cd'n.

Du skal nok bruge værktøjet : "?MBRCheck 1.2.3: Checks the legitimacy of the Master Boot Record (MBR) code of the hard drives."

Alternativ skal du have fat i Ultimate bootCD for Windows, og se om der er et filsystem værktøj på dennne, den kan du hente her: http://www.majorgeeks.com/files/details/ultimate_boot_cd_(ubcd).html

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-05-13 22:28

MBR tjek, tjekke rkun masterboot tabellen, men jeg mener også der er et filsystem værktøj på en CD'rne.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 30-05-13 10:12

Droppede "Sandberg" sættet....
Satte min søsters HD i min egen Win7 maskine.
Startede op.

Win7 sagde der var HD fejl og begyndte at rette den.
(Det tog meget lang tid !!!)
Men efterfølgende genstartede jeg og nu kunne jeg se alle filer. Har kopieret dem over på en USB harddisk.
Nu samler jeg min søsters pc og formatterer HD - og så intallerer jeg Windows 7.

Tak for hjælpen alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 30-05-13 10:13

Tak for svaret Brassovitski.