/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilket varmegenvingsanlæg?
Fra : dyrbye
Vist : 1533 gange
100 point
Dato : 25-04-13 09:15

Hvilket varmegenvindingsanlæg skal man købe til et kommende nyt hus på 140-160 m2?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-13 15:17

Det kan man jo ikke svare på med så få oplysninger...

Hvis du har en sø lige uden for dit hus, læg termo ledninger ud der køler søen ned.

Hvis du har adgang til fjernvarme, tilslut dig der,
med alt vort skrald er det det i dag billigste, trods lednings tab...

Også billigere end naturgas, selv om det efterhånden kniber lidt?
Flere fjernvarme værker har udskudt udvidelser...

Aller dyrest er el, men her kan du jo overveje sol energi?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-13 19:13

Spørgeren tænker nok på genvinding af indeluften.
2 Gode systemer er fra:
Danfoss Air-systemet
Dantherm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-13 00:05

Gode anlæg kommer fra Genvex. www.genvex.dk

Vælg Genvex Energy I. Den passer til sådan et hus. Undlad anlæg med plastikvekslere. Undlad anlæg med dårlige filtre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-13 06:10

Økonomien i varmegenvinding afhænger helt af opvarmningssystemet. Også persontal og fugtbelastning indgår. Derimod er husets areal ret ligegyldigt.
Der er ikke et universalsvar, bedre end det fra pallebhansen. .

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-13 09:04

Nu er Transors svar ikke rigtigt noget der er noget værd, og totalt irrellevant i denne sammenhæng. Det er rystende ligegyldigt hvad du fyrer med, til gengæld er arealet ret vigtigt for størrelsen. Altså igen et ingeniørsvar der er værdiløst. Bygningsreglementet stiller krav til luftskiftet (hov så er m² pludselig betydende) eller luftmængderne angivet i BR skal overholdes. Den højeste af de to, er luftmængdekravet.

I BR tages ikke højde for hvor mange der bor, eller om man har to eller tre potteplanter. Prøv at læse BR Transor, det bliver man klog af, for det er de tal der skal overholdes. Og overventilation er der ingen der beskæftiger sig med, det koster nemlig penge.

Brug Genvex, og tag Energy I. Dem med plastik lader du være med at bruge. I særdeleshed Nilan er berygtet for problemer med faktuelt at kunne opretholde sin lovede virkningsgrad på den frygteligt lille plastikveksler de har indbygget. Ligeledes har de været plaget af fejl i styringerne. Og de anvendte filtre er så ringe som det man brugte for +25 år siden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-13 20:08

Undskyld at jeg misforstod dit varme behov,
en oversigt over de førende firmaer med genvinding finder du her:

http://www.midtdata.dk/sites/tags/varmepumper.html

Og heldigt for dig har jeg lige besøgt en ven,
der efter mange analyser og overvejelser har anskaffet det i dag førende: Panasonic,
bedre end Genvex, Danterm og selv Danfoss, hvor han har været ansat...

Han får energien fra indeluften over 5 gange tilbage og kan følge/
fjern styre processen over nettet.

Inden du beslutter dig, se Panasonic i mit link ovenfor...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-13 20:27

Hvorfor hunde vrøvler i om varmeanlæg når manden efterspørger et ventilationsanlæg??? Det svarer til i snakker om både med en der kommer for at købe bil!

...og ja, Panasonic er en fortræffelig varmepumpe, men den har INTET med ventilationsanlæg at gøre. Og det er det Dyrbye spørger efter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-13 20:30

Men at dømme Panasonic bedre en de tre nævnte er så langt ude at jeg ikke en gang kan komme i tanke om en analog sammenligning der er ligeså langt ude. Fuldkommen gak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-13 21:33

Jeg gengiver jo kun hvad min vens nabo sagde,
nemlig at hverken Genvex eller Danfoss er fulgt med udviklingen,
førende i dag ifølge hans analyser er Panasonic.

Og da han har betalt ca 20.000 kr for anlægget, der giver energien over 5 gange tilbage,
er det jo nok ikke kun en varme pumpe, men et helt varmegenvindingsanlæg, han har købt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-13 21:52

Du tager totalt fejl Svend....Og tro mig , jeg kender Panasonic produktprogram ud og ind. Og Panasonic har INGEN ventilationsanlæg - ikke der importeres til Norden i hverttilfælde. 20000 er prisen for et standard HE9 anlæg fra Panasonic. Og det er en ganske almindelig klimavarmepumpe, der så iøvrigt kan præstere en COP på 5,4 ved +7° ude. Dens max effekt er 6,5 kW ligeledes ved 7°. Den kan præstere op til 3kW køl. Både varme og køl er trinløst styret. Der er indbygget 10° funktion i den til sommehusbrug.

Jo det er en god varmepumpe, men der er IKKE noget revolutionerende i den. Den kan det de andre kan, men hører til i den gode ende absolut. MEN DEN KAN IKKE UDSKIFTE EEN ENESTE KUBIKMETER LUFT I DIT HUS; OG ER IKKE ET VENTILATIONSANLÆG.

Danfoss, Nilan, Dantherm og Genvex mm sælger ventilationsanlæg (og iøvrigt IKKE luft luft varmepumper). Sammenligningen er helt ude i skoven Svend, og din nabo har fattet fuldkommen minus af hvad han snakker om. Ham skal du ikke bruge som orakel.

Dyrbye spørger til ventilationsanlæg. Det har intet med klimavarmepumper at gøre. Du kan kombinere passivgenvinding og varmepumpe, men den konstellation er ikke heldig og det bør man fravælge. Fornuftig ventilerer man med et godt ventilationsanlæg med højeffektiv passiv genvinding for at holde omkostningerne dertil nede. Selve opvarmning af huset er en fuldkommen anden sag. Og til dette vil jeg foretrække jordvarme. Men det er jo en helt anden sag.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 01-05-13 07:40

Hvorfor Genvex frem for Dantherm og Danfoss?

Overvejer at bygge et hus med temmelig lille varmebehov men dog lidt. Hvor skal mans å kigge hen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-13 14:50

Genvex har været med i absolut længst tid. Deres anlæg er det der ligner rigtige anlæg mest. Både Dantherm og Danfoss bruger elendige filtre som standard. Danthermen har en fin aluveksler. Jeg kan ikke se Danfoss'es, men gætter på plastik, når man ikke ligefrem skilter med alu.

Man anvender lystigt plastikløsninger og Danfoss anbefaler ligefrem riste til indtag og afkast. Dette er helt uforligneligt med ordentlige løsninger på anlæg der skal overholde BR mht SEL.

Men det var da alternativer. Om ikke andet bedre end Nilan og andre plastik baserede anlæg. Men tilvælg ordentlige filtre.

Valget afhænger af hvad man vil og om det skal være top-dollar.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 03-05-13 16:41

Det kunne godt blive et typehus.

Et firma bruger

http://boligvex.dk

Er der nogen der kender dem?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-05-13 20:14

Næh, og kommer heller ikke til det. Plastikanlæg er ikke noget for mig. Og entalpivekslere heller ikke, idet jeg foretrækker det tørrest muligt (det slår husstøvmiderne ihjel).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-05-13 19:55

I dag var jeg ude at spille golf med en ældre herre,
bagefter ved 19. hul fortalte han om sin hidtil bedste investering,
et Panasonic varmegenvindings anlæg til ca 20.000 kr...

Han har intet til fælles med min vens sommerhus nabo, men med belæringen ovenfor,
er det så ikke mærkeligt, at de eneste to jeg kender, der sparer varme ved genvinding,
begge har valgt Panasonic; og et helt anlæg, her med radiator, ikke kun varmepumpen...

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 06-05-13 20:13

Har du et link til det der ventilation/varmegenvindingsanlæg fra Panasonic?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-05-13 20:55

Nej jeg kender ikke leverandøren med radiator løsningen,
min golf makker der er fra Als, sagde at den var lidt dyrere men bedre end en lofts løsning.

Men jeg så en reklame for min vens nabos sommerhus løsning, her tæt ved i Vemmingbund,
det stammede fra et firma i nærheden af Kolding, vist Vamdrup?

Men der er jo sikkert mange Panasonic forhandlere, alt efter hvor du bor...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-05-13 04:54

Problemet er at Svend ikke kender begreberne. Der er så tale om et luft/vand varmepumpe fra Panasonic. Ikke just noget vidunder og desværre lidt småstøjende. Skal derfor placeres med nogen varsomhed. Hjemmeside til en importør med OK montører er www.Kinnan.dk. Men dette er kun varme/klimaanlæg - altså intet med ventilation at gøre. Altså det der faktuelt tilspørges. Bygger man nyt, putter man jordvarme ind (eller fjernvarme, hvis dette er billigt i området). At installere luft/vand i et nyt hus er skørt.

Få nu klaret begreberne, ikk' For 20000 får du en luft/luft varmepumpe, til brug i sommerhus eller almindeligt hus. Drøngod ide til at dæmpe energiomkostningen i bygningen, men med de ulemper det nu giver. Men det har INTET med ventilation at gøre. Den anden variant der er nævnt har istedet en hydrounit med en varmeveksler i. Den overfører så bare varmen til vand, som så kan bruges i f.eks radiatorer eller gulvvarme. Stadig intet overhovedet at gøre med ventilation.

Vil du have noget at vide om emnerne, spørger du istedet på heatpump.dk Der sidder nørderne og fifler med deres varmepumper og også lidt om ventilation.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 07-05-13 07:36

Jeg er klar over han er forkert på den

Heat pump - er det også der man bliver klogere på jordvarme?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-05-13 20:45

Det gør man hvis man søger med omhu. Admin er så sælger ved DVI, bare til OR.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-13 22:33

dyrbye, nu spørger du om Jordvarme.
Jordvarme er lidt bedre end luftvarme, men også en noget dyrere løsning.
Jordvarme kræver jo at du kan få tilladelse, og har et rimeligt stort jordstykke, at nedgrave slanger i, men så er jordvarmepumperne også klar til at tilslutte radiatorer, og/eller gulvvarmeslanger.
http://www.energinfo.dk/test-af-varmepumper/
En test af væske til vand (Jordvarmepumper) findes her:
http://www.ens.dk/forbruger/varme/varmepumper
Der findes også en stor god test fra sverige

Jeg har opstillet en IVT Premiumline, leveret af J-F Køleteknik A/S, og kan kun anbefale den.
VH Palle

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 07-05-13 22:38

Der er masser af plads.
Det er enten træpiller, oliefyr, jordvarme eller luft/vand.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-13 23:20

Træpiller er en god inverstering
Oliefyr er nok ved at være out, selvom kondenserende kedler er blevet bedre.
Jordvarme er specielt godt hvor der lægges gulvarme
Luft/vand er ikke på toppen, men luft/Luft med en elvandvarmer, er bedre, selvom en stor del af forbruget jo bruges til opvarmning af vand.
Men har du allerede radiatorer, så vinder træpillefyret nok, men hvorfor ikke bruge de gratis energirådgivere som elselvskabet bl.a. har.
VH Palle

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 07-05-13 23:23

Det er til nyt hus hvor der skal være gulvvarme.

Dem vil jeg spørge.