/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Laaaangsom pc.
Fra : ebg_888
Vist : 1099 gange
100 point
Dato : 20-04-13 11:33

Hvilket betalingsprogram til at optimere hastigheden på ens pc, får man mest ud af?

Jeg har forsøgt mig med diverse gratis programmer til at afhjælpe min uendeligt langsomme pc'er - uden effekt.

Nu vil jeg gerne prøve at betale mig fra det - men da det jo koster en del, vil jeg være glad for gode råd.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-04-13 11:42

Måske den trænger til nogle flere Ram i stedet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-13 12:05

Du kan prøve kræfter med disse:
http://www.makeuseof.com/tag/5-free-benchmark-programs/
Ellers kan dette hjælpe med at indstille din pc til max ydelse
http://www.tune-up.com/

Men sgu da svært at vide hvad du mener, når du ikke kommer med flere oplysninger, noget der er kommet over natten eller har du bare en langsom pc = så er der ikke meget at gøre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-13 12:14

Citat
Nu vil jeg gerne prøve at betale mig fra det - men da det jo koster en del, vil jeg være glad for gode råd.

Det gode råd ER - SPAR PENGENE - det bliver ikke bedre af at betale for et program...

ALLE maskiner bliver langsommere med tiden - jo mere du installerer jo langsommere bliver den.

Da vi INTET får at vide om hverken programmer/styresysten eller maskine er det svært at give gode råd, udover - RENS maskinen med diverse GRATISprogrammer.

Citat
Jeg har forsøgt mig med diverse gratis programmer

Så er den måske ikke hurtigere, men "fejlen" er blot at programmerne er blevet mere krævende end maskinen kan klare.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-04-13 12:36

Citat
Men sgu da svært at vide hvad du mener

Min pc er 5-6 år gammel, og har fungeret ok.

Men i det sidste halve år er den blevet meget langsom, og kommer også meget tit med beskederne om, at "internet fungerer ikke" og "google svarer ikke " o.s.v.

Ting som jeg har forsøgt løst ved hjælp af Kandu'er.
http://www.kandu.dk/Spg165191.aspx

Men intet har rigtigt hjulpet, og det er ikke til at leve med.

Så "sidste udvej" må være betalingsprogrammer?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-04-13 12:38

jeg bruger i øvrigt Windows 7, og min pc er en halvbillig bærbar.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-04-13 12:43

Installer dette lille program, så får du overblik over din maskine og den kapacitet, så har du noget at gå videre med...

SIW - System Information for Windows
"Alt, hvad du ønsker at vide om din computer"

http://www.gtopala.com/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-13 12:47

Citat
at "internet fungerer ikke" og "google svarer ikke " o.s.v.

Fordi du har en gammel installation, formater din pc og begynd forfra

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-13 12:51

Win 7 er IKKE nok....

Citat
min pc er en halvbillig bærbar

Det lyder som meget lidt Ram

Citat
Så "sidste udvej" må være betalingsprogrammer?

Stadig IKKE en god ide - spar hellere pengene til en måske mere "moderne" komputer

Er maskinen FØDT med win 7 eller er det noget du selv har installeret ???????

mig bekendt kom win 7 først i 2009, altså for 3½ - 4 år siden

Et kig på dit sidste spørgsmål tyder da også mere og mere på at hele maskinen slet ikke er "up to date" - den skal tilsyneladende bruge en masse tid på at finde rundt i din installation....

Alternativet kunne være en formatering og dermed en HELT FRISK start....

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-04-13 20:13

Det er godt nok sparsomt med oplysninger.
Hvilken PC?
Hvor meget RAM?
Hvor meget fri plads på HD'n?
Hvor stor er din 'sidefil'
Hvilken browser.
Har du en hel stribe search og toolbars i din browser?
Er det kun når du går på nettet maskinen er langsom?
Start venligst med at oplyse disse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 00:24

...og for at fortsætte i Brassovitski's fodspor:

Har du selv dimensioneret/placeret sidefilen eller den sat til Windows administration?
Har du tømt din browsercache (Midlertidige internet filer) ...og hvor stor er den?
Har du defragmenteret disken ...efter en alm. diskoprydning (evt. med en sletning af gendannelsespunkter undtagen det sidste. Disse kan nemlig fylde pænt)?
Hvordan er gendannelsesfunktionen sat op?
Indexeres filer automatisk (...for at opnå hurtigere søgning)?
Hvor mange 'dingenoter' har du kørende i Start afsnittet? Altså programmer der startes op samtidig med boot sekvensen. De vises som oftest i Systray ...men ikke altid!
Har du mange USB enheder tilsluttet?
Externe harddiske?
Hvilket antivirusprogram og hvilken mode kører det?
Hvad med Windows 'Temp' bibliotekerne? Har du tømt disse ved at slette filerne der ...altså de som ikke aktuelt er i brug. Hvis du brænder CD/DVD'er kan der nemt ligge 'gamle' kopier i disse biblioteker. Hvilket fylder RIGTIGT meget og som regel er voldsomt fragmenteret.

Der er masser af ting du selv må justere for at 'holde dampen oppe'. Intet program kan klare det for dig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 00:41

...og så er der BIOS. Har du prøvet at indlæse DEFAULT indstillingerne?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 00:51

Du kunne jo prøve et af de mange gratis 'game' optimizer programmer der findes derude.

Eksempelvis: http://www.wisecleaner.com/wisegameboosterfree.html (Som jeg dog ikke kender)

De slår normalt som standard en masse overflødigt skrammel fra, når du har brug for optimal internet ydelse. De fjerner dog ikke noget permanent og div. programmer og systemservices startes igen når programmet forlades.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-13 16:12

Tit hjælper det at oprette en ny lokal bruger og logge på med denne nye bruger id, da Brugerens egen registrerings database tit bliver godt rodet & snavset til.

Defrag & http://www.toolwiz.com/ hjælper også godt på vej.
Er dette ikke nok og maskinen har været MEGET bedre så om installere Windows.
Har maskinen altid været langsom er det nok som marken84 skriver RAM der skal til, eller en SSD disk.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-04-13 16:23

Citat
Det er godt nok sparsomt med oplysninger.

Undskyld, at jeg først får svaret nu.

Jeg har en Acer eMachines G525
- og benytter Windows 7.

Den er købt for ca. 3 år siden for ca. 4000 kr - og skulle i følge en test være "god til prisen".

Den har fungeret ok indtil for et halvt års tid siden.

Harddisk = 320 GB
RAM = 4 GB - det skulle være nok til mit forbrug
Processor Intel Celeron T3100 Dual Core (1,9 GHz)
Der står noteret et sted, at jeg har 234 GB ledigt ud af 285 GB

Jeg har prøvet alverdens renseprogrammer og har fjernet så mange programmer, som jeg tør.

Alligevel er den uendelig langsom, når jeg googler - det drejer sig om flere minutter, hver gang man beder den om noget.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-04-13 16:24

Citat
Er det kun når du går på nettet maskinen er langsom?

Ja!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-04-13 16:29

Citat
Har du mange USB enheder tilsluttet?

Kun min mus og en printer.

Nej, jeg brænder ikke cd'er eller dvd'er.

Jeg har ingen externe harddiske.

Jeg bruger Norton 360.

Ja, jeg har defragmenteret og diskopryddet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-13 16:35

Hvis det kun er på nettet den er langsom, behøver det jo ikke være en fejl hos dig

Tag f.eks. Kandu - om du så har nyeste processor og 100 Gb RAM er den UENDELIG langsom

Hvor hurtig er din netforbindelse ??????

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 17:21

1. Prøv med en ny lokal bruger login (som jeg skrev før)
2. Hvis 1) ikke hjælper så fjern alt Antivirus/Firewall, genstart og prøv en hjemmeside du stole på.
Husk at gen-installere Antivirus/Firewall
3. Prøv evt. at Reset TCP/IP settings -> http://download.cnet.com/XP-TCP-IP-Repair/3000-2094_4-10410929.html

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-04-13 18:03

Citat
Hvor hurtig er din netforbindelse ??????

Upload - 39,85 Mbit
Download - 4,65 Mbit
Er det mon ikke meget godt?

Nu har jeg lige prøvet nogle af de foreslåede programmer:
PC Speed Up
Tune Up
Wise Game Booster
- så er jeg spændt på, om det hjælper.

Det kan vel ikke være Norton 360, der er problemet?
Den har jeg brugt i over et år, og den bliver vel ikke "tungere" med tiden?

Nu vil jeg prøve dine forslag - JegErHer

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 18:22

Jo det kan sagtens være din Norton, alle Antivirus/Firewall programmer kan gå i selvsving også Norton, har endnu ikke mødt et altid fejlfrit Antivirus/Firewall produkt, så nej du kan ikke gå ud fra dit "Professionelle Sikkerhed Program" ikke vil give dig problemer på noget tidspunkt.
Med det sagt betyder det ikke man ikke skal ha Sikkerhed Programmer installeret, kun at man ikke altid kan være 100% på det ikke "driller"

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-13 19:40

Hmmm Norton 360 er da vist outdated.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-04-13 20:09

JegEr Her - Lige nu benytter jeg en "ny lokal bruger login".

Lidt mærleligt, for man skal lige vænne sig til ikke at have sine gamle "hjælpemidler" ved hånden, men det kommer vel.

Faktisk synes jeg, at det hele glider nemmere nu - og hurtigere, uden at min computer er blevet et lyn - det bliver den vist aldrig.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-04-13 20:12

Citat
Norton 360 er da vist outdated.

Er den det?

Er den for voldsom til en billig PC, der blot bruges til at google lidt, og sende lidt e-mails?
- plus snakke med flinke Kanduer!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-13 22:33

Ud med Norton :
https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/kb20080710133834EN_EndUserProfile_en_us

...og ind med Kaspersky's antivirus ...endda i GRATIS version, som tilbehør til en lige så GRATIS firewall; ZoneAlarm fra Checkpoint software:

http://www.zonealarm.com/security/en-us/anti-virus-spyware-free-download.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-13 22:38

Altså: http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-free-antivirus-firewall.htm

Du kan sagtens installere denne pakke FØR du fjerner anden sikkerhedssoftware. Den tjekker nemlig selv hvad der kører af sikkerjhedsprogrammer, så du har en chance for at fjerne disse ...og samtidig være på nettet medens du således er rimeligt beskyttet mod komprimiterende trafik.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-13 22:41

...kompromiterende
Altså.. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-13 22:43

...uønsket adgang til din pc/data ..menes der ..naturligvis
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-13 23:07

Du kan også hente en helt komplet gratis pakke med firewall og Antivirus hos Zonelabs.
Jeg har kørt med den i et stykke tid, og synes faktisk det fungerer godt, og er nemt at finde rundt i. http://www.zonealarm.com/security/en-us/free-antivirus-plus-firewall-install-steps.htm

For at slippe 100% af med Norton, skal du bruge deres specielle uninstall Tool, ellers efterlades der snavs på maskinen. https://support.norton.com/sp/da/dk/home/current/solutions/kb20071130124653EN_EndUserProfile_en_us

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-13 23:28

Citat
Upload - 39,85 Mbit
Download - 4,65 Mbit
Er det mon ikke meget godt?

Ser mærkeligt ud, normalt er download hurtigst og upload langsomst, bortset fra hvis du er på fiber, så er hastigheden normalt den samme begge veje.
Lidt tosset at oprette en ny bruger og køre på den, alt snavset ligger stadig på maskinen.
Her er en hurtig vejledning til rensning:
Download Ccleaner: http://www.piriform.com/ccleaner
Hent min hjemmelavede vejledning her: https://www.dropbox.com/s/dtk6jtz0i0zc654/CCleaner%20-%20Vejledning.pdf

Efter CCleaner kan du downloade Iobit Smart Defrag og køre den med fuld optimering.
http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html#none

Det burde hjælpe.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-13 10:15

Citat
Lidt tosset at oprette en ny bruger og køre på den, alt snavset ligger stadig på maskinen.

Ligger ja, men ikke aktivt da de bruger specifikke ting kun indlæses for den bruger som logger på, og 75% af Registry "Snavs" ligger her.
Hvis/når hastigheden nu er bedre med den nye bruger og evt. data er hentet over sletter man bare hele den gamle brugers profile og så er der ryddet op.

Alt den med forskellig Tune/oprydnings programmer er jo prøvet, så hvorfor blive ved i denne boldt gade !!

Det med at skifte Norton ud med 2 andre gratis produkter, forstår jeg giver heller.
1. Det er ikke selve programmet jeg er ude efter, med den "defekte" konfiguration
2. ZoneAlarm er ikke specielt bedre end Norton, de har hver deres styrke og svagheder. Men det er der folk som har sat sig meget dybere ind i. eks på http://www.spywarefri.dk/

Prioritet 1. må være at finde hvad som sløver maskinen ned, ikke at skifte et program ud med et andet, før man kender synderen og oversagen.
2. Må være at sikker sig maskinen stadig er "beskyttet"

Citat
Lidt mærleligt, for man skal lige vænne sig til ikke at have sine gamle "hjælpemidler" ved hånden, men det kommer vel.

Programmerne du har installeret forsvinder ikke ved at logge på som anden bruger, kun dine opsætning og personlige filer er ikke direkte tilgængelig.
Bogmærker, dokumenter og de filer kan du hente ind fra den gamle bruger/profile

Citat
Faktisk synes jeg, at det hele glider nemmere nu - og hurtigere, uden at min computer er blevet et lyn - det bliver den vist aldrig.

Som jeg regnede med, det var dine personlig indstillinger/profile som var snavset meget til, og nej :
1) den kan jo aldrig blive rigtig hurtigere end da du fik den
2) der er stadig noget system snavs tilbage, men nu kan du vurdere om du gider brug tid på en total ominstallation, eller find et Tool som kan 1% andet end de Tools du har brugt, eller om den nu er hurtig nok til du ikke gider bruge mere tid på optimering.

Vedr. dine personlige filer, findes der flere Backup/Restore programmer som er nemmere at bruge end at flytte/kopier manuelt.
Eks. Gratis "Fab's AutoBackup 2" http://www.fpnet.fr/ , de nyere versioner kan lidt mere men er ikke nødvendige.
Det "smarte" med at bruge et Backup program er du så også har en Backup :)

Måden du bruger det på er at logge på med den "gamle" bruger ID, lav en Backup, log af og på med den nye Bruger ID og lav en Restore
Når der er gået noget tid og du er tilfreds med du har det du havde før, og hvis du mangler pladsen så kan du slette den "gamle" profile .
Højre Klik på "Min Computer" vælg Eneskaber, vælg Avanceret, og det finder du Bruger Profiler
Det "gamle" Bruger ID sletter du samme sted som du oprettede det nye/nuværende ID

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-04-13 10:35

Vedr. Personlig filer gør jeg det jeg har flyttet "Mine Dokumenter" henvisningen til en mappe på en andet drev, og Browser bruger jeg Firefox med FEBE Backup https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/febe/?src=userprofile

Det gør jeg nemt kan skifte til ny Bruger ID, flytte henvisningen til samme mappen på andet drev, og så udføre en Restore med FEBE, (Mail & Kontaktor har jeg via WEB), så med mine filer og mine Browser data har jeg alt hvad som er vigtigt. (og selvfølgelig ligger FEBE backupen sine data ned i en mappe under "Mine Dokumenter", og "Mine Dokumenter" bliver der lavet Backup af til ekstern medie.

PS.
Du kan evt. prøve at følge vejledningen som denne spywarefri bruger fik, hvis du vil prøv at få lidt mere performance.
http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/86163/

Eller hvis du har mod på det bruge Norton's afinstallations tool, også installere Norton igen bagefter, dog betyder det du skal igennem samme program lærings process igen, da Norton så igen ikke ved hvad må hvad.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 24-04-13 13:45

Citat
Ser mærkeligt ud, normalt er download hurtigst og upload langsomst

Det kan du have ret i, Brassovitski, for jeg har skrevet forkert.
Det er download, der er 39, og upload, der er 4.

molekyle - det med at droppe Norton 360, er måske nok en løsning, men jeg vil alligevel lige tænke over det.

Jeg håber stadig, at man får mere sikkerhed, når man betaler for det, og det er jo også ærgeligt at have spildt pengene!
Måske ryger Norton, når den udløber om et lille års tid, eller hvis det virker som sidste udvej.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 24-04-13 13:50

Tak for svaret JegErHer
- og tak til alle, fordi I har gidet bruge jeres tid på at hjælpe mig med min genstridige komputer.

Jeg synes, at den er blevet kvikkere nu.

Jeg har afprøvet de fleste af jeres råd, så hvad der var det afgørende, er svært at vurdere, men umiddelbart glider det bedst, når jeg bruger min "nye bruger".

Så jeg har vist sparet de mange tusinde kroner, som en ny komputer ville have kostet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-04-13 14:48

Jamen, vi er da kun glade for, at du kan komme videre vha. vores beskedne råd/hjælp...
Så skid' være med kandu påængårnø
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-04-13 14:55

Du er velkommen

Citat
Så jeg har vist sparet de mange tusinde kroner, som en ny komputer ville have kostet.

en ny computer havde nok ikke været nødvendig, mere en ominstallation.

PS. hvis du ikke har fået dine filer flyttet over mellem gamle og ny Bruger ID endnu er der her et tips.
Login med "gamle" bruger ID, højre klik på "Mine Dokumenter" og vælg Eneskaber
Tryk på Knappen Flyt, og derefter på knappen "Opret ny mappe"
Lav en ny mappe i roden af et lokalt drev (Eks C:\Dokumeter eller D:\Dokumeter)
Marker den nye mappe, og tryk OK og OK på de næste Vinduer
(Nu har dine "gamle" Dokumenter/Billeder flyttet til denne nye mappe
Log nu på med de "nye" bruger ID, højre klik på "Mine Dokumenter" og vælg Eneskaber
Tryk på Knappen Flyt, Marker den samme nye mappe, og tryk OK og OK på de næste Vinduer
(Nu har du dine Dokumenter/Billeder samlet og ser dem fint via "Mine Dokumenter" linket)

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 24-04-13 18:27

Citat
PS. hvis du ikke har fået dine filer flyttet over mellem gamle og ny Bruger ID endnu er der her et tips.

Mange tak! - det prøver jeg så.