/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC kan ikke tåle at blive slukket
Fra : Nitta
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 20-04-13 00:33

Efter en nats hvile starter PC-en op tilsyneladende uden problemer. - Jeg kan foretage alt, hvad der normalt er muligt. - Så jeg lukker windows ned - og maskinen slukker reglementeret.
Kort tid derefter prøver jeg atter at starte op. - Det lyder som HD'en kører rigtigt, men der er sort skærm, og det bliver det ved med at være. BIOS'n er sat op med [SATA + Sec IDE], hvorfor primary IDE ikke fungerer; men alt har fungeret tidligere, og uden at nogen har pillet ved noget har PC'en valgt at kræve en nats søvn, før den atter vil starte. - De sædvanlige BIOS-tekster, der plejer at optræde før Windows tager over, dukker ikke op heller. Strømforsyningen er forsøgt udskiftet - men uden ændringer. - Jeg har også prøvet med et løst skærmkort isat, men det ændrer intet!
Kan det være et r-c-led, der ikke bliver afladet?
Bundkortet er Prescott 800 - P4i65GV

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 02:30

Tryk [F2] ved opstart (..eller hvad din BIOS 'normalt' forlanger) og vælg DEFAULT indstillingerne. Det lyder som en 'obskur' BIOS indstilling (..wake on LAN ..el. noget?)

Rens din registreringsdatabase med f.eks. CCleaner fra piriform.com ...det kunne tænkes at være en registreringsdatabase diskrepans? ..men det lyder nu underligt, hvis BIOS ikke vil "ta' fat"

At PC'en ikke ikke vil starte efter en nylig nedlukning kunne pege i retning af KØLE problemer ifbm. dit skærmkort. Prøv at tjekke din blæser ..rens for støv, skidt og møg i de 'ædlere' dele

Tjek evt. din CPU-, GPU- HD og bundkorts temperatur ....hvis dine componenter understøtter dette. (Ses af Windows systemoplysninger ...som du finder under Programmer -> Systemværktøjer.)

Vend tilbage ...og lad høre.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-13 06:21

Som molo skriver, resett dit bundkort, pil eventuelt batteriet ud et par minutter, eller kortslut de 'pins' der sidder lige ved batteriet, det gendanner bundkortets indstillinger (selvfølgelig uden strøm på).
Har du sat bundkortet til at vise indhold visuelt istedet for almindelig tekst, kan det være derfor,
hvis dit kort har den funktion.
Har du haft det overclocket eller opdateret din bios - så er det sikkert derfor - men så har du vel en backup som du kan bruge til at gendanne din bios - på min pc kan bios opdatere sig selv hvis jeg ikke sætter kryds ved den funktion og jeg ønsker ikke opdatering, da jeg ved det kan gå galt.
Ellers prøv at skift plads med dine ram klodser - indsæt dem enkeltvis og se om det virker.
Prøv også at frakople al unødig hardware.
Ellers ville jeg tro det er kortet der ikke kan mere, måske pga for hæke temp
når du endelig får den startet op så hent programmet SIW, det kan vise diverse temp.
Se også i Computeradministration om der er fejlmeldinger

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 20-04-13 13:37

Helt sort skærm?
Er skærmen mon stået af!
Det har jeg lige været ude for.
PC,en fejlede intet, - men skærmen var død.
Ny brugt skærm på, og det hele kører igen.

Ammitz

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-13 14:22

Du siger sgi noget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 15:14

Citat
De sædvanlige BIOS-tekster, der plejer at optræde før Windows tager over, dukker ikke op heller.

Nøeh... det er feature der kan slås fra ....i BIOS
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 15:18

Citat
BIOS'n er sat op med [SATA + Sec IDE], hvorfor primary IDE ikke fungerer; men alt har fungeret tidligere, og uden at nogen har pillet ved noget

AHA...! En løs forbindelse mellem HD og disk-control'eren på bundkortet?
Dét må du altså liiiiige tjekke:
UD med (flad-)kablerne, samt strømkablerne ...og i med dem igen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 20-04-13 20:48

Nu har jeg forbedret kølemuligheden maximalt, og med nyt compound mellem kølepladen og CPU'en.
Desuden har jeg resat bundkortet. - Der er det problem ved fejlen, at jeg kun kan afprøve én ting ad gangen - ofg så vente nogle timer!
- ak ja -

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 21-04-13 08:28

Intel 865G Chipsettens kølercompund er nu også fornyet.
Skærmen er helt OK! - Modtager intet signal når PC'en tændes efter at Windows er lukket ned.
Bios'en er gennemgået i detaljer. - Virker fint efter nogle timer
Windows kører fint, når der startes op efter timers pause.
Strømforsyningen er afprøvet - Ram-blokken er checket - kablerne er checket !
Nu mangler jeg vist kun at skifte HD-en og rense Reg.basen.
- er der flere forslag -

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-13 09:26

Citat
Nu mangler jeg vist kun at skifte HD-en og rense Reg.basen.
- er der flere forslag -

Hvis du ikke ser BIOS opstart billedet, er det jo nok ikke noget med Windows indstillinger at gøre, men jo du kan da prøve at pille HD og DVD'en fra og se om du får BIOS opstart billedet eller ej.

Jeg har set et defekt DVD drev give "sjove" fejl, men normalt ikke før BIOS opstart billedet.

Lyder mere som om BIOS batteriet er dødt, eller du har et løst kort i maskinen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 09:57

Efterhånden hælder jeg også mest til BIOS fejl. Prøv at opdatere BIOS versionen fra producentens hjemmeside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 21-04-13 13:33

Der er ingen løse kort i maskinen, såh! -
Enten er det bundkortet, eller BIOs; men hvorfor er der så ikke fejl i BIOS efter nogle timers venten; og der ikke er løse ledninger ? - Måske sidder der en el-lyt.kond. et sted, som ikke aflades ad sædvanlig vej.
På forsiden er der en powerdiode, der lyser grøn før opstart, - og slukker ved start!
HDD-dioden begynder at lyse, hvis tiden er gået, men umiddelbart efter en nedlukning, er den også død ved fornyet opstart. Måske er mine erstatningskabler også defekte, men hvorfor heler de op efter et par timer ? -
Jeg "kiler på" med problemet! - (Prøver at få fat på en nyere Bios)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-13 13:50

Citat
Måske sidder der en el-lyt.kond. et sted, som ikke aflades ad sædvanlig vej.

netop, men dette kan altså også være BIOS batteriet som lige ligger op et dummet volt level.

en nyere firmware (BIOS version) tror jeg ikke vil gøre nogen forskel, og kan gå rigtigt galt hvis der er MB / strøm problemer.

Mange ATX maskiner har stadig en PowerOff strøm kørende på MB, og bruges til Wake-On-LAN og/eller USB always-ON (opladning af USB udstyr)
Prøv evt. lige efter nedlukning at tag strømmen helt fra, vent 10-15 sek og sæt til igen og prøv at start maskinen.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 21-04-13 19:58

Biosbatteriet er helt nyt!
Det med at fjerne strømmen ved at udtrække ledningen - og vente op til ½ minut - giver ikke noget positivt resultat.
Fjernelse af HD og DVD er ligeledes nytteløs.
Nulstillingen af Cmos er uden anden virkning, end jeg nu skal have Bios-indstillinger checket igen.
Men skærmen modtager intet signal.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-13 23:14

Sidder skærmkort som en del af MB, eller er det en indstikskort ?
Kommer der en eller flere bib lyde når du tænder maskinen ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-13 08:01

Ja, jeg kom også til at tænke på om du har aktiveret den interne højttaler (...eller om du overhovedet har en sådan?) ..for så kan du afkode evt. BIOS bib:

http://www.computerhope.com/beep.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 22-04-13 10:49

Skærmkort er en del af MB.
Der er ingen beep fra den indbyggede HT, og intet BIOS-signal - eller signal til skærmen.
Jeg har prøvet med 3 forskellige strømforsyninger - ingen ændring.
Jeg mangler at prøve en anden RAM-blok. - der er kun én (1 GB)
Tak for adressen på beep-afkodning.
Nå, nu må jeg atter vente nogle timer !

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-04-13 12:00

hvis der ingen lyder er ved opstarten (og der er lyde efter langtid slukket, og opstart), plus du har prøvet med en ekstra løst grafikkort, tja så er det CPU'en som ikke vil starte op (triggers ordenligt)
Så det lyder til noget på dit MB er stået af (nok grundet statisk elektricitet, kan nemt give sådan symptomer). Og da CPU'en kører fint efter langtids koldstart, lyder det ikke som om det er den som har problemet (da CPU'er er meget følsomme = virker / virker ikke)

Tror desværre det er et nyt MB du skal bruge.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 22-04-13 12:14

Tjah, det med statisk elektricitet er jeg noget tvivlende/usikker på.
Fejlen optrådte pludselig efter en tilfældig nedlukning, og uden at kabinettet havde været åbnet.
Lige i dette øjeblik kører maskinen perfekt (samler emails op).
Hvis jeg ikke lukker Windows helt, men kun be'r om genstart, virker opstárten med det samme,
så måske er det MB, CMOS.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-13 22:27

Kommer til tænke på, om du egentlig slukker???? når du slukker din pc, det kunne være den var sat til bare at gå i dvale - når du nævner den grønne diode. Prøv kontrolpanel/ strømstyring.
Citat
Computeradministration om der er fejlmeldinger

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-13 22:28

Citat
Hvis jeg ikke lukker Windows helt, men kun be'r om genstart, virker opstárten med det samme,
så måske er det MB, CMOS.

Citat
men kun be'r om genstart, virker opstárten med det samme,

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-13 17:12

Hvis det var/er CMOS som har problemet vil en genstart heller ikke virke.
Men når der ingen bib er (og der er bib ved langtids kold start), så kommer den ikke engang til BIOS/CMOS opstart, og da BIOS/CMOS virke fint efter en langtids kold start, så må det være fejlstrøm som forstyrre opstarten.

Ved genstart lukker intet elektrisk ned, CPU / BIOS går "bare" tilbage til opstarts "punktet".
Ved "tænding" starter alle frekvens & counters op, ved evt. fejlstrøm er det ikke sikkert de kommer ordenligt i gang.

Da du har et MB med indbygget skærmkort, bør du prøve at fjerne alle tilsluttet enheder (DVD, Harddisk,Floppy,Printer, Mus, Keyboard)
1. Tænd maskinen og du vil hører bib fra opstarten
2. La den være "tændt" 10min
3. Sluk og tænd så maskinen med det samme igen.
Kommer der nu bib, kan det være en af de tilsluttet enheder som giver problemet, er der ingen bib tja så er der jo kun MB, RAM & CPU tilbage som kan give problemet.
Hvis RAM eller CPU havde problemer så ville din maskine være ustabil generelt.
Så eneste mulighed ville så være MB.

PS. Du har jo prøvet med en anden skærm.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-13 22:20

Citat
Fejlen optrådte pludselig efter en tilfældig nedlukning

..får mig til at tænke på en decideret fysisk HD fejl.
Prøv at diagnosticere dine HD'ere for fysiske diskfejl (Bad sector's osv. ) ved næst givne lejlighed
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Nitta

Dato : 24-04-13 09:24

Tak for svaret JegErHer.
Det løste desværre ikke problemet på en sådan måde, at jeg kunne reparere det. En MB-reparation
vil blive mere omfattende. Jeg kunne selvfølgelig skifte alle el-lytterne; - meeeenn!
Tak til alle for deltagelsen!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-04-13 10:52

Du er velkommen
Jeg har før haft MB problemer, hvor jeg skiftede det ud med et af samme model, så jeg undgik driver/ominstallations issues (og "gamle" modeller er tit billige, jeg gav eks. 250 kr. engang "

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 24-04-13 15:45

tak, jeg vil checke muligheden