/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Agerhøns
Fra : Provsten1
Vist : 592 gange
400 point
Dato : 18-04-13 11:25

Hvorfor skal danske jægere absolut jage rundt med agerhønsene i det tidlige forår ? Specielt i år er det uforståeligt på grund af den ekstremt kolde vinter, som indtil sidste uge havde et jerngreb om naturen ! Men alligevel jager uforstandige hundefolk rundt med de stakkels fugle, som har det svært nok! Er det godt jægerhåndværk ?

Mvh
Provsten1
Multi-X

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 410 point
Dato : 18-04-13 11:53

Jeg er helt enig med dig, kære Provst !
Fuglejagt med stående hund er en utrolig spændende form for jagt, men den skal foregå på en forsvarlig (for fuglene) måde, når efteråret tillader det og der vel at mærke er fugle nok på ens revir, og ikke disse alt for mange udsatte kassehøns nogle "jægere" ynder at sætte ud nogle få timer inden "jagten" går ind - føj for helvede !!
Ligeledes har mange jagtforeninger, med DJs velsignelse, travlt med at indfange og sætte radioudstyr på fuglene, så man kan finde ud af, hvorfor der er så få fugle i det åbne land !!?? For intensivt landbrug med bl.a. sprøjtning mod insekter, agerhønsenes føde, er én af grundene, så det behøver man ikke at tærske langhalm på !!
Lad nu de fugle i fred, specielt i foråret - spørgsmålet er, om ikke der skal fredes i en årrække for at få antallet op igen, med hjælp fra landbruget, hvor man jo kender til problemet !!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-13 17:30

Helt og aldels enig med de d`Herrer. Jeg har altid undret mig over hvorfor disse yndige hønsefugle skulle være interessant som fødeobjekt. Der er ikke meget kød på dem, og så er arten stærkt vigende herhjemme.

Herregud - de æder ukrudtsfrø og skadelige insekter og burde egentlig have medaljer for deres indsats. I stedet efterstræber cirkushundefolket de stakkels fugle, og DJ sætter sendere på fuglene. Nærmest perverst.

Måske hænger det sammen med den måde agerhøns flyver på, når de lettes. Brrrrrrrr - i en lang lige linie, hvor man nærmest skal være syns- og bevægelseshandicappet (f.eks. grundet overdåig fedme) handicappet for ikke at kunne ramme fuglen. Nogle bruger endda hele 23 patroner - uden held.

Agerhønen skal fredes i de kommende fem år, så vore arvinger/efterkommere også kan nyde synet af de kære buttede agerhøns.

De der antenner man sætter på agerhøns kan få skrækkelige følger. Jeg så engang et forgæves forsøg på at parre sig. Antennen var gledet ned på brystet af hannen, og hver gang den kom op på ryggen af hunnen, blev den smidt af.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-04-13 23:50

Nu ligger det sådant, at de der hundesport idioter, ikke træner på vilde fugle, som naturligt er avlet eller tilhører den danske natur, men at det er udsatte fugle, som umiddelbart er smidt ned i tuer af græstørv, hvor de er gjort totalt forvirret først, ved at svinge dem rundt i luften, for at de herved mister deres naturlige flugt vaner, og herved holder meget længere for deres utrænede hunde.
Som Ballegård selv skriftligt har fortalt, godt nok som en lille hemmelighed, her i cyper space, bruger idioten også øjeblikkelige udsatte vagtler i denne øvelse for hans og andres sportshunde.

Selvfølgelig bør vi have en speciel fredning af de naturlige avlede agerhøns, under de svære forhold, som de bliver budt nu, manglende insekter som er et must for kyllingerne de første levedage. Så må Jagtsportshundene og deres potens forlængende fører strække våben, ingen tvivl om det, for at den vilde bestand af agerhøns får en fair behandling under disse svære vilkår.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 20-04-13 08:16

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-04-13 08:25

Mange tak for point, kære Provst.

ØV4
Multi-X²