/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
3 strømførende ledninger. Afbryder?
Fra : sreddy
Vist : 661 gange
50 point
Dato : 17-04-13 15:22

Jeg sidder i et gammelt hus hvor jeg er ved at udskifte de gamle afbrydere og stikkontakter.

Men enkelte steder er der hele 3 strømførende ledninger og de afbrydere jeg kan købe har jo kun 2 pladser til strøm. Og 2 til Nul.

Findes der afbrydere med 3 pladser?

De nuværende afbrydere havde bare klasket ledninger sammen, så der var 2 i samme plads. Det kan man af gode grunde ikke med nyere afbrydere, der er jo ikke plads.

Så findes der brugbare afbrydere. Jeg gætter på det ikke er hensigtsmæssigt at fedte med at smede 2 strømførende ledninger sammen ved eks. at bruge ledning der ikke er solid, hvis I forstår. (altså ledninger i væggen er solide, mens ledning i eks. en lampe består af mange små "strenge" - disse ville man jo kunne få plads til, hvis det endelig var)

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-04-13 15:54

Ja, korrespondanceafbrydere, til de steder hvor lyset skal kunne tændes fra mere end et sted

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-04-13 15:56

Ledningen kan også bare ha været sløjfet, eller gå til flere lampeudtag er det fiting? "Ledningerne løber i rør med små dåser, vinkler og T-stykker"

Hvis de "bare" er sløjfet, så brug samlemuffer

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 17-04-13 15:57

Køb nogle samlemuffer og noget ledning magen til det i væggen evt. fra et kabel, og saml ledningerne med en stump af den nye ledning vedhjælp af en samlemuffe, så kan alle ledninger være forbundet til afbryderen.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-04-13 15:57

Bruger du Nul i en afbryder, hvis du mener stikkontakter så er løsningen samlemuffer

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-04-13 15:58

Og brug kun stiv ledning...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-13 16:16

Jeg er sikker på, du har brug for en fagmand. Du er i gang med at lave noget ulovligt og med stor sandsynlighed farligt, når du har brug for at spørge.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-13 17:17

Det er ikke så meget at det måske er ulovligt.
det værre er at dit spørgsmål afslører at du ikke har bare det mindste begreb om hvad du giver dig i gang med.
Brug en fagmand.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-13 03:03

Hatten af for dig, som vil lære og lave noget, og ikke bare flytter ind i et færdig "designet hus"!

Tror du kan finde inspiration på denne side http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 18-04-13 07:33
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-13 09:26

Pas iøvrigt på med "gør-det-selv".

! maj træder en lov i kraft der betyder at ved et boligsalg skal elinstallationer besigtiges, findes der fejl og man ikke har en faktura fra en autoriseret installatør bliver sælger pålagt at få det udbedret for egen regning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-04-13 11:47

LuffeA, i den virkelige verden, hvor der handles, gøres køber opmærksomt på, at installationen er ulovlig og køber kan så acceptere installationen - og skriver under på det. Hvis ikke, så kappes ledningen til den ulovlige installation kan ikke bruges, hvorefter instalationerne er lovlige!

Det er det samme med beboelsen i kælderen der ikke er godkendt til beboelse osv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-13 13:13

Citat
LuffeA, i den virkelige verden, hvor der handles, gøres køber opmærksomt på, at installationen er ulovlig og køber kan så acceptere installationen

Det vil så påvirke ejerskifteforsikringen.

Fra asken til ilden eller omvendt ????

http://www.el-installationsrapport.dk/saelger-ansvar.html

Undersøgende installatør får også et ansvar.