/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnechecken...ved du...
Fra : Gucci1704
Vist : 709 gange
100 point
Dato : 16-04-13 23:44

Hejsa.

Jeg har en x-kone, der nu løber fra alle aftaler og gyldne løfter.
Skal jeg sige det mildt,- så er hun faktisk blevet lidt ondskabsfuld.

Vi blev skilt i december12. Vi har en dejlig datter, der imorgen bliver 15.
Vi aftalt at dele børnechecken lige over,- da vi har 7-7 ordning med vores datter,- altså på skift hver anden uge ved os.

Nu er hun stukket af fra banken, til en anden, og vil ikke dele børnepengene mere...
Hun betaler heller ikke ind til huset mere,som hun skal,- hun ejer det halve af den,.

Så en prof i at stikke halen mellem benene...

Kender du til lignende situation og hvad er reglerne her ?,- ( Børnechecken,- når vi deles ligeligt om vores datter)

Mvh
Gucci

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-04-13 01:04

det er en rigtig træls situation du er kommet i.
hvis det er meningen at huset skal sælges, kan der sikkert laves noget med modregning af manglende indbetaling ved salg, men ellers er der nok ikke andre muligheder end at købe hende ud og så bare betragte det som lærepenge.
jeg har selv været igennem samme tur med fælles hus, og det har været en halvdyr fornøjelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-13 08:46

Datteren Kan da kun være tilmeldt folkeregisteret et sted. Det er så vidt jeg ved altid til den forælder,som bor der at checken udbetales.

Jeg kan kun foreslå at du taler med din datter og får hende til at bearbejde moderen så tatteren selv får pengene til diverse fornødenheder. Det er jo også det,som er meningen med børnechecken.
Hun er også så gammel at det er på tide at hun lærer at administrere penge i praksis.

Et delehus når man er skilt er ikke nogen god ide.
Hvis hun ikke bor der, vil hun føle det uretfærdigt at skulle bidrage.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-13 11:54

Hvem bliver børne- og ungeydelsen udbetalt til?

Børne- og ungeydelsen bliver som udgangspunkt udbetalt til moren. Hvis faren har forældremyndigheden alene, bliver børne- og ungeydelsen udbetalt til ham.

Taget herfra: https://www.borger.dk/Sider/Boerne-ungeydelse.aspx

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 17-04-13 13:04

Hvade du aftalerne på skrift ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-13 13:53

Jeg tvivler på at brugerne på kandu kan løse de interne problemer.

I må tale med de rette myndigheder og banken.

Tror dette er x-konen

http://www.kandu.dk/spg167006.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-13 03:40

Det har aldrig med børnechecken været meningen, at den skulle være en del af den økonomiske hverdag. Børnechecken var og er stadig,- penge, der skal komme børnene til gode.
Hvis man ikke selv har råd til, at ens børn kan få en anstændig opvækst og uddannelse, har man på alle måder svigtet sit forældreansvar!

Jeg synes, det er synd, at jeres datter skal være en "økonomisk belastning". Hun er 15 år, og i en sårbar alder, hvor hun har brug for gode voksne forbilleder.
For dit datters skyld, hvorfor så ikke sørge for, at hun får børnechecken. Hun har brug for at lære, at have penge mellem hænderne, det vil være en rigtig god mulighed for at lære hende, om fornuftig omgang med penge. Hun har så muligheden for at vise jer, at hun kan administrere penge, spare op, og købe det hun nu engang ønsker sig! Hun vil som teenager være jer dybt taknemmelig, for at I viser hende den tillid.
Hvad med forældreansvaret?
Det har aldrig med børnechecken været meningen, at den skulle være en del af den økonomiske hverdag. Børnechecken var og er stadig,- penge, der skal komme børnene til gode.
Hvis man ikke selv har råd til, at ens børn kan få en anstændig opvækst og uddannelse, har man på alle måder svigtet sit forældreansvar.

Det er ikke for at være hård og kynisk, men se bort fra det med at dele børnechecken, pointen er, at pt. står din datter, som en mere eller mindre direkte årsag til jeres stridighed, og det er hun ikke tjent med.
Lad hende hellere se, en glad samarbejdsvillig far (og mor), der er parate til at samarbejde.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-13 03:46

Hov, undskyld det var ikke for at skære det ud i pap, at jeg gentager mig selv.

http://statsforvaltning.dk/sfdocs/Publikationer/Pjecer/Pjece%20Når%20vi%20skal%20skilles.pdf

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 18-04-13 06:05

Nu må jeg hellere lige kommentere på svarene til mit spørgsmål :

Jeg aner ikke, om "zuri" er min x-kone.
Men vi lavede i fred og ro aftalen,- da en liter mælk koster det samme, den uge hun er ved min x-kone og ugen hun er ved mig....Det kan da ikke være svært at se, at en deling af børne-checken er absolut fair ! Vi har datteren ET HALVT ÅR HVER...

REGLERNE/ LOVEN siger, at Børne-checken altid sendes, dertil hvor datterens adresse er på døren. DETTE BLEV VI OGSÅ ENIGE OM SKULLE VÆRE VED HENDE,- da hun ellers ikke kan få tilskud i samme omfang til sin lejlighed og udgifter. EN RIGTIG FLINK OG SAMARBEJDSVILLIG X-MAND.

Så kan man da godt harmes over kniven i ryggen nu,og at det er = TAK FOR HJÆLPEN FLINKE X .
Det er egoisme i mega-udgave, når alt med vores datter er fifty-fifty.

Mvh
Gucci

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 18-04-13 11:32

Jeg er ex´en.
Pengene bliver overført til vores datters konto - det har hele tiden været menningen