/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spraydåse og køkkenlåge?
Fra : Hijklm
Vist : 643 gange
50 point
Dato : 16-04-13 18:43

Ok, jeg ved godt det måske lyder lidt utraditionelt, men da man kan få flere forskellige farver på spraydåse, så ville jeg høre om det reelt ville være muligt at spraymale en køkkenlåge med en spraydåse?

Eller er det for stort et emne til at det kan betale sig/kan lade sig gøre?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-04-13 19:25

det kan sagtens lade sig gøre,
især hvis temperaturen ikke er for høj,. !

det meste spraymaling tørrer meget hurtigt (sammenlignet med andre typer maling)
(normalt cellulose baseret)
ved for høj temperatur kan malingen ikke nå at løbe ordentlig sammen,
og der bliver 'skjolder',.. dvs områder der bliver mat,

hvis lågerne er mættet (har været malet før) bør du ligge dem,
så den flade der skal males,.. ligger vandret (så malingen ikke 'løber')
påfør så et godt lag maling,.. (flere gange) så du kan se det er ordentlig dækket / mættet,

jeg har prøvet det flere gange,.. dog ikke lige køkkenlåger,
men vær klar over at malingen ikke er så holdbar, som andre typer maling.

har du aldrig prøvet før,.. øv dig evt. med nogle billige rester spray, på noget affaldstræ.

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 16-04-13 19:38

Lågerne er malet før på begge sider med terpentinbaseret maling og er ca 40 x 70 cm.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-04-13 19:38

Jeg har spraymalet køkkenlåger, ovenikøbet kun nogle af dem, så de skulle passe "perfekt" i farve, og glans, de oprindelige var virkelig højglans, og metallicgrå.

Som EA_HS er inde på, det er klogt at øve sig inden det er alvor, men det lykkedes, så ingen andre end jeg bemærkede forskellen.

Huset blev i hvert fald solgt uden klager

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 16-04-13 19:55

vagnr: hvad spraymalede du med?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-04-13 19:55

Du skal bare tænke på, at overfladefinishen bliver ikke bedre end underlaget. Hvis du ønsker højglans, skal lågerne være perfekt slebet ned, forslag vandslibning med korn 400 vådslibepapir på en god slibeklods - og så skal det selvfølgelig være knastørt inden du finder spraydåsen frem.
vh
pbp

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-04-13 20:00

Citat
Lågerne er malet før på begge sider med terpentinbaseret maling

Hvis,.. du oplever at der er tendens til at malingen (der allerede er på lågerne)
begynder at 'koge op'
så stop omgående, og lad det tørre grundigt, (slib efter)
fortsæt med at påsprøjte flere meget tydne lag,.. og lad tørre lidt,
afslut så med et noget tykkere afsluttende lag,..... så undgår du evt. 'opkog'

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-04-13 20:07

Du har vel ikke tænkt dig at gøre det i køkkenet?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-04-13 20:12

Det er små 10 år siden, så det kan jeg ikke lige huske.

Men farvehandleren, (som jeg fik anbefalet af en grafiker, der var fantastisk god til at skelne farvenuancer, hun var med inde i forretningen) er jeg ret sikker på er

Uldahl Gruppen A/S

Valby Tingsted 1, 2500 Valby

Men det hjælper nok mest, hvis du bor i nærheden af Kbh!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-04-13 09:15

Med en god maling og pensel kan du få samme pæne overflade.
Det kræver bare lidt erfaring og en god baggrund.
Citat
da man kan få flere forskellige farver på spraydåse

Det har du vist misforstået, mig bekendt kan man højest finde omkring 20 forskellige farver i en maler forretning.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-13 09:52

Du kan sagtens få spraymaling i alle farvenuancer, de skal bare laves til dig, ligesom det meste anden maling jo tones af farvehandleren. Det var også det jeg fik gjort.

Googl "maling spraydåse toning" det giver over ½ mio hits.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-04-13 10:52

Citat
Du kan sagtens få spraymaling i alle farvenuancer

Vagn,.... hvordan 'propper' de den tonede maling ned i en dåse med tryk på,.. (spraydåse) ,. ?

men man kan (naturligvis) få lavet / tonet præcis den farve / maling man ønsker,
i de tilfælde leveres malingen dog i alm. maledåser uden tryk,

dvs. manden der skal male,.. er nød til at have en sprøjtepistol,..
enten elektrisk eller til trykluft,
har manden ikke dét,..
må manden nøjes med det udvalg der allerede er på hylderne rundt omkring.

man kan altså ikke få specielle ønsker / toner,.. på spraydåser,.. endnu.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-13 11:00

Har man en BILTEMA i nabolaget, er der 100 farver at vælge imellem.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-04-13 11:09

Citat
Har man en BILTEMA i nabolaget, er der 100 farver at vælge imellem.

100 farver er virkelig heller ikke ret mange,.. når vi er ude i alle 'tonerne' som Vagn er inde på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-13 11:27

EA_HS måske skulle du have prøvet at google som jeg foreslog Hijklm?

Men som en lille hjælp får du første hit

http://www.colorshopping.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=393&gclid=CJOxqdSw0bYCFbMbtAodP1MA0A

Sværere er det ikke!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-04-13 12:28

Vagn,... det har jeg skam prøvet,
og der er også et pænt stort udvalg,.. så langt er vi enige,

uenigheden opstår nok fordi du tilhører de såkaldt :
Boglig begavede

hvor jeg nok nærmere hører ind under de såkaldt :
Praktisk begavede,

Praktisk begavede,.. har i modsætning til Boglig begavede,
(som regel) mere erfaring med Praktisk arbejde,.. altså bruge hænderne i Praksis,

som følge deraf har de erfaret hvordan tingene virker i virkeligheden,
omtrent som når politikerne udtaler sig om dagligdagen,
rundt omkring på det Danske arbejdsmarket,...
uden egentlig kendskab hvad der foregår,.. (i Praksis)

KORT SAGT,.. når man toner,.. TONER en maling, (efter kundens ønske)
vil det sige, (i Praksis) at der iblandes større eller mindre mængder af en anden farve,
(ofte speciel tonings-farve)... det kan være mængder lige fra 2 - 3 dråber (DRÅBER)
til store spande fuld,

så langt er man tilsyneladende ikke kommet (endnu) indenfor 'Spraydåsemaling'

så,.. JO,.. det er STADIG svært at tone spraydåser, (i PRAKSIS umuligt)
man,.. (manden) er STADIG afhængig af de farver der er tilgængelig rundt om på 'hylderne',

omend udvalget er stort,.. og voksende.

for at fremme forståelsen for såkaldt Praktisk arbejde,
kan jeg anbefale dig at besøge en Automaler,.. og overvære en reparation af en
mere eller mindre falmet lak,.. der skal nogle gange kun én,.. ÉN dråbe tonemaling
til at ændre farven totalt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-04-13 13:34

Citat
kan jeg anbefale dig at besøge en Automaler,.. og overvære en reparation af en
mere eller mindre falmet lak,.. der skal nogle gange kun én,.. ÉN dråbe tonemaling
til at ændre farven totalt.

Og i gamle dage uden udluftning og et par øller til maden
kunne de alligevel ikke ramme plet, men de gjorde et godt forsøg.
Kendte et par malere og de gik altid i en evig rus, af deres dampe på arbejdet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-13 14:38

EA_HS, jep, jeg gik i boglig linie i skolen, men det ændrer ikke ved, at jeg for omkring 10 år siden fik en maling på spraydåser, som perfekt matchede i glans, farve og metalliceffekt (det var grafikeren der fik lov at bestemme, der kunne hverken farvehandleren eller jeg være med)!

Og der var heller ingen køber/oser, der brokkede sig over farver mv, selv om det var boglige mig der havde stået for malingen.

Hvis jeg skulle have en falmet billak repareret ville jeg tage min grafiker med, hun kan ramme plet!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-04-13 15:20

Citat
Hvis jeg skulle have en falmet billak repareret ville jeg tage min grafiker med, hun kan ramme plet!

Det er stadig ændring / toning af indholdet i en spraydåse (i dette tilfælde maling)
vi taler om,.. ikk' ?

du vil altså,.. i fuldt alvor,.. påstå at din Grafiker kan ændre farven i spraydåsen,
altså svarende til at din Grafiker kan 'proppe' noget maling i en spraydåse,
det passer præcis til enhver ønskelig nuance,

jeg er udmærket klar over at din Grafiker kan finde en spraydåse i kataloget / på hylden
der kommer tæt på den ønskede farve / nuance,

din Grafiker kan sikkert også,.. (som en masse andre malere)
tone / blande en præcis / ønsket farve,.. så længe malingerne befinder sig i dåser,
(dåser / beholdere der kan åbnes)
hvor indholdet kan blandes / mixes / flyttes rundt i de forskellige dåser / beholdere,

men tone den,.. TONE malingen som befinder sig i en spraydåse,..
det er dét jeg finder underligt,
går ud fra du efterhånden ved hvad toning / ændring af maling / farve,.. er / betyder. ?

fremstiller din Grafiker selv spraydåser med den / de farver han har blandet,
i så fald må man gå ud fra at det bliver temmelig dyrt pr. enhed / spraydåse,
- der tilgår vel en vis arbejdstid / løn,.. + de fornødne maskiner / værktøj til at sætte tryk på,.. og lukke spraydåserne,.. efter den tonede maling er påfyldt,..?

måske var det i virkeligheden langt billigere at få blandet den ønskede farve / nuance,
og påføre den med noget mere professionelt værktøj.

altså som malere / autolakerer og andet godtfolk .. altid har gjort... ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-13 16:19

EA_HS, du er og bliver praktiker! Men det ene uden det andet kan åbenbart være et problem, så jeg opgiver i forhold til dig

Jeg regner med at Hijklm kan finde ud af det, sammen med en god farvehandler, det er vel det sagen drejer sig om!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-13 16:20

Skal du have dine køkkenlåger til se professionelle ud, er det lettste nok at lave aftale med en billakerer.

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 18-04-13 09:54

Sikke en snak jeg fik udløst. Som nogle nok har luret, så var jeg ude efter en nemmere løsning end at sende den til en autolakerer. At spraye lågerne (ikke indendørs) virkede som en hurtig (og ekstrem billig) måde at få et nogenlunde sammenligneligt resultat som hvis en autolakerer kiggede på dem.

Farve-udvalgsmæssigt er 20-100 standardfarver ganske fint til mig, faktisk mere end rigeligt da jeg typisk blot opererer med "hvid" og "sort" i forskellig glans.

Jeg prøver spray-løsningen og ellers må det vel blive pensel/rulle, da jeg ikke har råd til dyrere løsninger.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-13 20:11

Du skal da rulle malingen på!
http://www.youtube.com/watch?v=yoQjjv6KtpA

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-04-13 06:24

Citat
Du skal da rulle malingen på!
http://www.youtube.com/watch?v=yoQjjv6KtpA

Skægt at se ham stå og fedte overfladen til med sine fingre - efter rengøring.
Ikke ligefrem pro arbejde.