/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows NT image på ny PC
Fra : olavur
Vist : 472 gange
300 point
Dato : 16-04-13 14:03

Hej - Jeg har et image fra en Windows NT PC fra 2005, som jeg ønsker at få lagt over på en HP Compaq Elite 8300 PC. Jeg bruger Acronis (*.tib) og har fået lagt imaget over, men under opstart kommer følgende fejlbesked: "Windows NT could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware."
Jeg har været inde i BIOS og skiftet mellem ACHI, IDE og RAID, men de giver alle samme fejlbesked.
Jeg går ud fra at Windows NT systemet mangler driveren til nuværende harddisk, men jeg ved ikke om en Windows NT-boot disk vil løse problemet.
Har I nogen idé om en løsning til fejlen?

På forhånd tak
vh
olav

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-13 20:23

Jeg går ud fra at det er NT4 vi snakker om
Dit første problem kan være SATA disk, som måske ikke suporteres af NT.
Da jeg kørte med NT4 var det altid med PATA diske (IDE)
Den sidste opdatering er vist SP6 til NT - den er vel lagt ind.

Mit bud - læg den ind på en IDE harddisk.
Husk at gøre den aktiv (boot)
Det kan evt. gøres med gparted som er en del af Parted Magic Live boot CD.
http://partedmagic.com/doku.php#.UW2W6uIgik1

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 17-04-13 23:58

Der mangler vel også drivere til chipset og andet.

Jeg kan ikke huske om der er en reparationsfunktion i NT6's installationsmiljø, som der er i XP's og videre frem.

Ellers er fremgangsmåden jo at man booter på install-disken og så vælger at 'reparere' den aktuelle windowsinstallation, hvad der væsentligst betyder at de rigtige drivere installeres.

Jeg husker at det var en del mindre automatisk dengang, men ikke hvor meget

Kommentar
Fra : next

Dato : 04-05-13 01:59

Jeg tror vi skal en helt anden vej.
Windows NT er et fat filsystem. Windows NT understøtter hverken FAT32, NTFS eller HPFS.
Fat kan ikke håndtere mere end max 4GB partioner.
Du skal i første omgang udelukkende fokusere på en partion på MAX 4GB til install.

Nu har du lidt at starte på.

Good luck.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-13 19:09

For lige at få styr på de filsystemer og styresystemer.
NT betyder new technolygi > ny teknologi > til styresystemerne win 2000 / XP / Vista / win 7 /win 8
Disse styresystemer benytter NTFS >Ny Tecknologi Fil[B]System[/B]
NTFS kan se og "røre" ved FAT og FAT 32 filsystemerne - men ikke omvendt.
Filsystemerne er jo bare et reolsystem til at lægge filerne på.

FAT32 kan håndtere filer på max 4 GB men gerne flere filer som samlet overstiger 4 GB

Jeg mener at huske noget med 4 styk disketter til installtion af NT4 og win 2000 (NT5)
Diverse sevicepack til NT4 og den sidste jeg lagde ind var SP6, som jeg måske har endnu et sted. ??

Jeg håber at huske rigtigt omkring de gamle programmer.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-05-13 18:13

Såvidt jeg husker skal man tilbage til NT 3.51 for at ramme noget, der kun kan bruge FAT-16.

Fra NT 4.0 og frem mener jeg man, udover FAT-16, kan bruge FAT-32 og NTFS - er faktisk ret sikker på at jeg kun har brugt NT 4 med NTFS.

Derfor kan der jo godt være noget med PATA og SATA.

Jo, NT 4 havde fire disketter til at starte op, men det er vel at mærke (selvfølgelig) ikke hele styresystemet, men kun et simpelt miljø til reparation, vedligeholdelse, installation o.l.

Jeg tvivler på, men er da ikke sikker, at en manglende servicepack er problemet. Uanset, kan jeg ikke finde den hos MS mere, men den ligger til at hente her:

http://download.cnet.com/Windows-NT-4-0-Service-Pack-6a/3000-18483_4-10731092.html

Bootdiske (det ser ud til kun at være tre stykker) kan hentes som en zipfil her:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-13 21:39

Ok - men NT4 ligger efterhånden ude i en tågedis, hvor jeg også kørte med Autocad tegneprogram.
Man kan snart ikke huske alt det gamle mere.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 06-05-13 20:17

Nej nej, jeg graver også i hukommelsen

Men det kan jo være at spørgeren har glemt det hele

Kommentar
Fra : Eyvind