/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Stærkeste chilli i verden. Købe hvor?
Fra : kartoffel88
Vist : 1276 gange
162 point
Dato : 15-04-13 23:24

Hejsa.
Jeg vil gerne hav noget ekstremt stæk Chilli. Gerne den stærkeste der findes, eller tæt på. Nogen ved om jeg jan finde det et sted i København?

Tak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-04-13 23:59
Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 172 point
Dato : 16-04-13 00:02

Der er da lidt at vælge imellem...

Chilisorter fra Fuglebjerggaard 2013
Meget stærke 100.000 – 1.200.000 Scoville

African Naga
er et af de mange navne for de ekstremt stærke indiske chili. Bih Jolokia, Bhut Jolokia, Naga osv. Bhut betyder spøgelse. Det er alle stort set den samme plante, men den har forskellige navne alt efter den indiske delstat, eller Sri Lanka , Bhutan osv. den dyrkes i. Capsicum frutescens x chinense. Efter voksested, jordbund og temperatur kan de have 800.000-1,2 mill Scoville. Det er ikke en chili man skal spøge med(undskyld) men for den virkelig trofaste tilhænger af ekstremt stærk mad, eller bare en meget entusiastisk chilisamler. Håndteres med gummihandsker.
Bhut Jolokia NY
En af verdesn stærkeste Chili. –Og mest aromatiske
Bhut Jolokia, Chokolate NY
Mørkebrun variant af Bhut Jolokia
Black Pearl
Mellemhøj frodig chili med særpræget tæt vækstmåde, beregnet til potteplanteindustrien. Hele planten er praktisk taget sort, med lilla blomster, og fantastiske mørke blade som i gennem vækstsæsonen bliver næsten sorte i fuld sol, frugterne er samlet i tætte klaser for enden af grenene hvor de modner fra en meget mørklilla, næsten sort til mørkerød. Capsicum annuum. Selvom Black Pearl er en meget pyntelig chili kan man sagtens spise dem, de er stærke måske 100.000 Scoville, og smager rent af stærk rød peber
Chokolate Scotch bonnet
Ligner Chokolade Habanero, men er knapt så stærk, 200-300.000 Scoville, men der er meget delte meninger om det. Buklet, chokoladefarvet som moden, meget smuk og mærkelig. Capsicum chinense. Mellemhøj plante ca. 50 cm.
Store blade.

Chokolade Habanero
Mørk chokoladefarvet Habanero, meget, aromatisk chili, en af de stærkeste i verden. 300.000- 450.000 Scoville

Chiltepin- Tepin
Lillebitte rund, tørret ærte-stor vild chili, 100.260.000 Scoville, altså meget stærk, og meget aromatisk. Capsicum annuum. Tepin er måske stammoder til de andre sorter af Capsicum annuum. Planten er lav ca. 40 cm, med små blade, let vækst, og mange bittesmå frugter. Meget dekorativ, kan dyrkes i vindueskarm. Modner sent, men er nem at overvintre.

Chupatillo
Utroligt dekorativ lille plante, Capsicum chinense, med en mængde små blanke, glasagtige, dråbeformede mini chili.
Meget aromatisk, og meget stærk. Måske 250.000 Scoville.

Dorset Naga
Endnu en af de stærkeste Himalaya type Chili med ekstrem styrke og aroma. Rød. En selektion af naga Morich.

Dorset naga Black
Som ovenfor, bare meget mørkt Chokoladefarvet.

Fatali
En meget stærk og meget aromatisk gulorange og meget produktiv chili. Den kommer fra Den Centralafrikanske Republik, og har en lidt citrusagtig caribisk smag. En slægtning til Habanero, men aflang og lidt furet. 350.000 Scoville

Fatali , Rød NY
Som fatali, men rød.

Habanero Nugget, Golden
Aflang , knudret , orange og velsmagende, ca. 50.000 Scoville. Capsicum chinense

Habanero Nugget, Rød
Aflang , knudret , rød og velsmagende, ca.50.000 Scoville. Capsicum chinense

Habanero Mustard
Sjælden habanerotype, meget stærk, 60 cm.Modner fra grøn -hvid med lila striber,- sennepsfarvet- klart orange

Habanero Brown Nugget
Brun, knudret, 5 cm aflang chili, af Habanerotype, smager skønt, ca. 50.000 Scoville. Capsicum chinense

Fuglebjerggaards Mandarin chili
Knaldrød, lille aflang, ca. 2 cm, med den mest utrolige, præcise duft af mandarin og anden frugt. Høj forgrenet Plante, meget frodig, formentlig en afart af Pequin. Meget stærk. Nem at overvintre

Ghost –Bih Jolokia
er et af de mange navne for de ekstremt stærke indiske chili. Bih Jolokia, Bhut Jolokia, Naga osv. Bhut betyder spøgelse. Det er alle stort set den samme plante, men den har forskellige navne alt efter den indiske delstat, eller Sri Lanka , Bhutan osv. den dyrkes i. Capsicum frutescens x chinense. Efter voksested, jordbund og temperatur kan de have 800.000-1,2 mill Scoville. Det er ikke en chili man skal spøge med(undskyld) men for den virkelig trofaste tilhænger af ekstremt stærk mad. Eller bare en meget entusiastisk chilisamler. Håndteres med gummihandsker

Chokolate Bih Jolokia
Blank stor, brun, ekstremt stærk og aromatisk Chili.

Habanero, Mini Rød
Små røde, blanke frugter på , der er perfekt til potter.

Habanero mini Orange

Habanero, Rød
er aromatisk og den stærkeste Habanero sammen med Chokolade Habanero. Helt op til 445.000 Scoville. Mellemhøj dekorativ plante med store blade. Capsicum chinense.

Habanero Limon
Capsicum chinense, ca 1 m. meget yderig, masser af lysegule, sprøde, lanterneformende frugter, med en svag citrusduft ovn i den typiske habanerosmag.

Habanero, mini, hvid.
meget aromatisk, 200.000 Scoville, dvs. halvt så stærk som alm., Habanero. Smuk lav, småløvet plante med mange frugter, modner langsomt, og holder sig fint på planten. Capsicum chinense

Habanero, Gul
Gul variant af Habanero, med mellemhøj vækst, store lysegrønne blade og. Frugten er meget stærk, men mildere end de andre Habanero. Ca. 200.000 Scoville, og meget aromatisk. Capsicum chinense

Habanero, Orange
Habanero er en af verdens stærkeste og absolut mest velsmagende og spændende chilier, frugterne på den orange Habanero er den mest utrolige laksefarve, orange, glat, lygteformet, nem at dyrke. 200.000 -300.000 Scoville. Produktiv, og god i en potte. Capsicum chinense.

Habanero peach
Ferskenfarvede og meget stærke, aflange Habanero.

Naga Morich
er et af de mange navne for de ekstremt stærke indiske chili. Bih Jolokia, Bhut Jolokia, Naga osv. Bhut betyder spøgelse. Det er alle den samme plante, men den har forskellige navne alt efter den indiske delstat, eller Sri Lanka , Bhutan osv. den dyrkes i. naga Morich er en landrace, dvs. den dyrkes bredt i Bangladesh. Capsicum frutescens x chinense. Efter voksested, jordbund og temperatur kan de have 800.000-1,2 mill Scoville. Det er ikke en chili man skal spøge med(undskyld) men for den virkelig trofaste tilhænger af ekstremt stærk mad. Eller bare en meget entusiastisk chilisamler. Håndteres med gummihandsker

Scotch Bonnet, Mini
Lille variant af Scotch Bonnet, høj smuk plante oevrsåret med små røde frugter. Ligner en bulet ufo, knaldrød, meget produktiv. 300.000 Scoville, men variabel. Capsicum chinense

Scotch Bonnet, Rød
Ligner rød Habanero, men er knapt så stærk, og mindre buklet. Ret lav forgrenet plante på ca. 50 cm, med en meget stor produktion af røde aromatiske frugter i september. Fin i vindueskarm. Capsicum chinense. Ca. 300.000 Scoville

Scotch Bonnet , Yellow
Caribisk type, med gule blanke frugter.

Sibirisk Huspeber
Lille kasseformet rød chili, formentlig en slags habanero, den har fin habaneroduft, men ikke så stærk. Scoville 200.000, Bliver en fin lille plante, man kan have i vindueskarmen

Thai Chili, Orange
Smukt orange, tynd, birds eye, med den typiske smag fra det østasiatiske køkken, ca. 4 cm, meget stærk, ca. 100.000 Scoville, Capsicum frutescens

Tobago Seasoning
Lokal sort fra Tobago, ret variabel form fra aflang Habanero til Scotch Bonnet. Modner over hele farvespektret fra hvid til gulgrøn-orange -meget mørkerød. Superaromatisk, med hele den caribiske chilismag. Formentlig 200.000 Scoville

Red Savina
En meget stærk variant af Rød habanero.

Red Cap Mushroom
Badehætteformede røde chili, Capsicum chinense, meget stærke, høj plante, med mange frugter. Ligner Sweet Scotch Bonnet, men er stærk.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-04-13 01:25
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-13 09:45

Ikke mange kan tåle den stærkeste i verden, en lille bid af den svarer til at man har spist 250 Jalapenos, den hedder Jamaica et-eller-andet som jeg ikke kan huske.

Jeg så på BBC TV en kok der puttede et par af dem i en blender til brug i hamburgers, det var nødvendgt for ham at tage briller på...........og en giftmaske med filter grundet stoffer der kom ud i luften.
Prøvesmagerne svedte med udstikkende øjne og blev svimle, og et par måtte lige aflevere i en spand.

Der kom også en advarsel på skærmen til folk med hjerteproblemer.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-05-13 16:01

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-05-13 16:06

Selv tak og velbekomme!