/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bukkejagten 2013
Fra : Provsten1
Vist : 767 gange
300 point
Dato : 15-04-13 09:45

Hej kære jægere.

I dag er der nøjagtigt én måned til at bukkejagten går ind - samtidig er vejret tilsyneladende blevet rigtig forårsagtigt med høje temperaturer og snart vil det hele grønnes - en pragtfuld tid !
I forbindelse med bukkejagtens start i næste måned, er der grund til at mane til forsigtighed med egne evner hvad angår afstandsbedømmelse, skydefærdigheder og ikke mindst kuglefang, således vi ikke igen i år skal opleve DJ-skydeinstruktører overtræde reglerne ! Mon ikke diverse tv-regioner har kamerahold på pletten til debuten ? Lad os håbe dét !!
Det kunne være spændende med nogle input specielt om sikkerhed, så vi undgår farlige situationer - vil I være med til at sikre starten på en god jagt ?
Knæk og bræk til alle.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-04-13 10:07

Godt jægerhåndværk.
Ja, men det ved I jo alle alt om herinde. Det er der da slet ingen grund til, at spørge om.
Det er jo ligefrem blevet vist på video. D.L.S. ræve jagten i Højer, er et glimrende eksempel. Guruen fra Humlebæk, den ak værdige 71 årige. Som kalder sig jæger og kronvildt ekspert Kunne slet ikke se eller forstå, at det ikke var nogen godreklame for jagten i Danmark og bestemt dårligt jæger håndværk.
Dit skriveri kære provst er noget af det samme – det tjener intet formål, hvorfor gå på bukke jagt, hvis man ikke har kendskab til de etiske regler eller kugle fang med videre – Det er bestemt ikke godt jæger håndværk.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-04-13 11:37

Jamen kære Ballegaard !

Du var én af de eneste der fuldt ud støttede din ærede "riffelinstruktør-kollega" i det sønderjyske i 2009. da et kamerahold fra TV-Syd havde fået lov til at filme dåden, placeret lige bag kollegaen, da han skød en buk ! Det var en helt forkastelig måde, da der overhovedet ingen kuglefang var ud over det flade landskab bag dyret !!! Desværre kan jeg ikke på stående fod finde sekvensen - kan andre være behjælpelige med at skaffe dokumentationen ?

Mvh
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-04-13 11:47

Selvfølgelig støttede jeg ham - og ingen har siden påvist, at der skete noget ulovligt - han er hverken blevet dømt eller mistet jagttegn.
Så dit oplæg til debat har intet med godt jæger håndværk, at gøre tvært imod!!
Det er kun en gang "barnepjat" skrevet af en person, som kun vil debattere for debattens skyld.
Så derfor ikke mere herfra i denne sag.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-04-13 12:03

Det er da trist du ikke vil deltage mere - men det er jo typisk for dig ! Lige så såre der skal dokumenteres facts, er du ikke til at få i tale. I de sidste tråde kunne/ville du ikke svare på simple spørgsmål som f.eks. hvad godt jægerhåndværk er, skønt du som bestyrelsesmedlem af en ubetydelig region af DJ burde kunne svare, da det er en del af dét at være medlem af den største jagtorganisation i DK, men altid kæfter op om hvor dumme og ubegavede andre jægere er - men det er jo dit eget valg om du vil deltage !

Mvh
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-04-13 13:25

Tak for det - men debatten kan altså også blive for PLAT og barnlig..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-04-13 15:31

Så varmer vi op til bukkejagten med en hel ny gratis jagtserie om bukkejagt på Samsø. Filmen er en oplevelses film, som langt fra handler om at skyde en buk, men viser alt det andet bukkejagt også er. Godt samvær, hyggelige timer i naturen, smukke natur og dyre oplevelser.
http://jaegernesmagasin.dk/leksika/bukkejagt-pa-samso-del-1

Er du ved at falde i søvn, så kan du afreagere her http://jaegernesmagasin.dk/spil/hunting-deer

Og så er der jo lige det med JÆGERHÅNDVÆRK
Orion var en gevaldig JÆGER, om hvem, der er mange myter. Historisk rækker han som person helt tilbage til det ældste græske samfund af jægere.

Det fortælles, at han udøvede sit jægerhåndværk sammen med gudinden Artemis som – skønt Orion kun var en dødelig – beundrede ham meget hvilket Apollon, Artemis' broder, ikke brød sig om.
Apollon lokkede Artemis til at prøve at ramme en lille plet i det fjerne med sin pil.
Artemis ramte – men pletten viste sig at være Orions hoved.
Ude af sig selv af sorg satte Artemis Orion på himlen, så hun under sin natlige færden altid kunne nyde synet af ham.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-04-13 16:36

Hvor har du da ret, kære Provst - der er faktisk kun én md. til den store dag !!
Jeg har skam været på rekognoscering på mine jagtarealer og har da fundet ud af, at der er mindst 2 bukke som kan have interessere, men lad os nu se hvad tiden bringer !
Præst, du har fuldstændig ret i dét med kuglefang og specielt i de voldsomme diskusioner Balleby frembragte. Men typisk for ham, så vil han sgu' ikke bøje sig for kendsgerninger denne altvidende og fremsynede abekat, hvis samvittighed er kulsort. Typisk er det også for ham, at når en tråd er afsluttet, så bliver han pludselig interesseret i mere fnidder - men hvad, han bor jo også efter sigende i nærheden af en kødfoderfabrik som lugter/stinker !!! Spørgsmålet er sågu' om det er fabrikken eller Balleberg der lugter
Der var en tråd lavet af Sandhedsvidnet som hed: Kuglefang i 2009, men der er ikke de voldsomme udladninger omkring Ballens forsvar for sin ældre kollega i det sønderjyske, men vi må lede videre - den skal nok dukke op på et tidspunkt !!!

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-04-13 16:44

Hej Provst.
Et godt emne - nemlig om sikkerhed på jagt. Så længe byttedyret står indhegnet, må man formode, at situationen kan overskues. Man kan dog aldrig være helt sikker, når der skydes tamgeder på Djursland.

Mit revir er meget kuperet, og derfor vil der altid være garanti for sikker kuglefang. Man skyder jo ikke opad mod dyr på toppen af en bakke etc. .

Jeg husker udmærket den sekvens du efterlyser, og jeg vil prøve at hitte den frem. Ballehoff var ude med et forsvar mod en sindsyg skydning, men egentlig kan man vel ikke forvente noget positivt eller sandrueligt fra bemeldte malkemaskineoperatør.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-04-13 17:49

- så er Ballesprederen sgu kommet i "verdenspressen":
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE1942616/klarlund-saadan-spotter-du-en-psykopat/

- min favorit:
Citat
For det bliver aldrig bedre. Når du har identificeret en psykopat, så læg afstand. Fyr ham eller flygt, og pas godt på dig selv. Psykopati er den eneste psykiske lidelse, hvor det ikke er patienten, men omgivelserne, der lider.

Kære Ballerøv, håber du fik en tyver for deltage, så har du da lidt at handle med...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-04-13 18:58

Wau, Wau kære Stouenberg. Nu kan ingen være i tivl mere - ham kender vi allesammen

Fint link - Stouenberg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-13 00:39

Her er BIVISET:
ra : bb1

Dato : 09-04-13 17:58

--------------------------------------------------------------------------------
I vrøvler for at få en historie, men det er ikke godt Jægerhåndværk.

Har I aldrig hørt om begrebet jagtkammerater?? Dem har jeg mange af: se min hjemmeside
(: www.bb-jagt.dk :) klik blot på billeder og tæl. Det er kun en lille del af dem og husk jeg er valgt for 4 år mere i en forening med over 70.000 medlemmer.

Balledrengen er jo sygeligt selvoptaget. Han har squ ingen venner - men en hob rygklappere som bliver betalt med gratis jagt eks. forplejning.

Og ja! Jeg har trods alt tjekket din hjemmeside ud. Du ligner noget - der er løgn, gamle ven! Nærmest noget der lige er gravet op. Sorte rande under øjnene og et meget, meget hærget fjæs. Sover du i det hele taget om natten? Man har ikke godt af altid at lure på folk.

Tag nu en slapper og køb et bundt pedigrør og lad så skuldrene hænge. Du får jo myoser (infiltrationer/ondt) i nakken af den måde du står på.

Mvh.
Din gamle og sande ven
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-13 00:40

ØH! Du fik jo nye tænder, men går du rundt med korset???

Tonganeseren

Din ven.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-04-13 08:20

Igen en sand perle fra Stouenberg - tak, tak og så det lange, taaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkk!!!

Tonganeseren har jo også ret i, at Balledrengen ingen venner har - han har sgu' kun bekendte, som nasser på staklen - men de fleste er nu desværre døde, så lidt ensom er staklen utvivlsomt. Derfor bliver han ond i sulet over den glæde og engagement vi andre viser jagtsagen, ikke at vi ikke kan lære noget, men ve os for at skulle opleve bb1 som instruktør og gøre os andre klogere på fauna og natur - der er unægteligt langt !!

ØV4
Multi-X²

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 16-04-13 09:47

Hej provst, jeg vil hermed udnævne dig til " Den Unikke Ballrøvs Lokker", ingen kan få ham til at melde sig ind, og ud og ind igen på 3 indlæg, hvor han atter igen, savler løs om en fiktiv 71 årig mand fra nord sjælland som han kender lige så godt, som en kongelig hoff-leverandør af finere riffelarbejde, samt hans store sangskriveri til alle gængse nu alle afdøde kunstnere

Instruktør Ballehård har ikke inu opfattet, at man skyder bukke med riffler, de fleste gør, men det er måske ikke alment kendt, i de kredse som han begår sig i.
Der er masser af dokumentation for, at " Godt Jægerhåndværk" i hans minimal substans af en hjerne består udelukkende i, at bryde lovene og bare ikke blive knaldet for det.
Det er for Ballehård, " Godt Jægerhåndværk" og hårdnakket bibeholde sine lovbrud, både som billede og skriftligt matriale på diverse hjemmesider incl. hans egen, og samtidig fremstå som en betydelig faktor i DJ, efter egen mening.

Angående sikkerhed:
Lav dine egne skydevinkler, dem kan du få brug for ved et eventuelt fangstskud, hvor alting går meget stærkt, på den måde er man mentalt forberedt til en sådan hændelse, og kan holde skuddet tilbage, hvis vinklerne vil blive for store, eller andre forhold gør sig gældende for et farligt skud.
Der er ingen undskyldning mere, for ikke at komme i en passende højde for et sikkert skud ( kuglefanget).
Naboaftaler om afhentning verso fangstskud på hans jord, det giver meget mere ro over hele forløbet, ingen grund til chancer, da man har fået sig et råderum, hvis nødvendigt.
Behørig træning og indskydning, ikke mindst repertering skal trænes.
Lær skudtegn, mange skyder igen, hvor det ikke er nødvendigt, hvis man får brug for en schweisshundemand, er skudtegnet en stor hjælp for det videre forløb, jo mere nøjagtigt man kan se de tegn, kan man sammen med ham afgøre, om man eventuelt selv kan gå på dyret, mange gange ligger dyret forendt, så det er egentligt kun et spørgsmål om at finde dyret, hvilket som det siger sig selv, ikke behøver at være en "hasteopgave" for de ophængte schweissfolk. Ring dog hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Det er blevet en modedille at være riffeljæger, så der er virkelig grund til, at tage sikkerheden ind som 1. 2. 3. vigtigste faktor, inden man aktivere aftrækkeren.

Endnu en gang tak til debatkilleren BOOOOOOOOOMERANG Ballehård for et seriøst veluddannet knivskarpt on the spot svar, på et godt tema, rejst af Provsten. Man er ikke forpligtiget ud over sine evner Ballehård,,,,,,,,, men alligevel

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-13 16:52

Dit indlæg, kære BW, er squ da også lige i centrum af skiven. Glimrende problembeskrivelse.

Siden jeg fik eget revir - for snart 36 år siden, var jeg iæsr obs på nødvendigheden af en korrekt afstandsbedømmelse.
For det meste pürscher jeg, men da min jagt ikke omfatter det "halve Sjælland", har jeg fundet frem til poster, hvor en pürsch ender - idet vildets bevægelser er såre forudsigelige. Støder jeg ikke på råvildt, sætter jeg mig på et strategisk sted - på en skammel, og afventer begivenhedernes forløb - indtil pürschen genoptages - i retning af næste forud bestemte lokalitet - hvor jeg har malet en gul plet på stammen.
Nogle steder vil skudlængden være maksimalt 120 meter, og for lige at have check på afstanden, har jeg markeret udvalgte grantræer og bundet et rødt bånd rundt om stammen. Et rødt bånd betyder 100 meter - og så kan ingen vistnok være i tvivl.
Jeg "opfandt" en afstandsmåler - som er en fin lille flad pind - i stil med en gammeldags ispind - hvor jeg har graveret afstandene tallene 30, 50, 75, 100 og 120 meter. Nu er der naturligvis forskel på dyrenes størrelse, men når man ser et dyr og holder pinden op i vandret positiion - i strakt arm, så kan man måle afstanden - med en afvigelse på maks. 5 meter.
Forud for fremstillingen af målepinden, skal man naturligvis ud i marken og opmåle - men har man en bukkeskive, er det langt lettere - og betydeligt mere præcist.
Altså en flad pind med nævnte tal brændt ind i træet. Kan varmt anbefales til jægere uden elektronisk afstandsmåler

Endelig kan man bruge begge pindens side. Den ene til rådyr og den anden til ræv, så man ikke risikerer at blamere sig selv - som en vis "godsejer Ballegaard).

Eneste alvorlige usikkerhedsfaktor er nabojægerne, men håbet er som sagt lysegrønt. Den har ellers været tæt på et par gange i mit miserable liv.

Og husk så lige en tydelig skiltning, så man ikke bøffer en kondiløber.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 17-04-13 11:29

Tak for svaret betterwisser.

Mvh
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-04-13 08:12

Tak for det Provst.
Mette Gjerskov, ((også kendt som den eneste minister, som klart femtoner som meget seriøs ditto, enhver kan jo se, at hun på egen krop har mæsket sig med alt, hvad der findes at usunde ting, for at prøve effekten, det kan så både ses og høres på Amazonen især vejrtrækning eller forsøg på samme)) har bebudet en ingemandsland zone omkring Løvenholt og Ballerøvs garage på 6700 meter, se det er sikkerhed
Ballerøv har haft kronede dage her på det sidste, nu kan han fjerte og lugte som den kratlusker han er i disse gylletider. Har hørt han blev jagtet af den lokale maskinstation, for at få det sidste møj kørt ud, han undslap ved, at tage et hovedspring ind i en større markmødding, og her var han umulig at finde, da han holdt flaben lukket, så der var ingen reflekterende lys at gå efter

Mvh
BW