/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvaskemiddel skyldes ikke ordentligt ud
Fra : boyelauritzen
Vist : 722 gange
100 point
Dato : 14-04-13 22:19

Jeg har en opvaskemaskine "bordmodel" / bosch silence plus.
Det er et problem at ikke al opvaske midlet altid skyldes ordentligt ud af sæbe boks.

Og det upåagtet at jeg har renset vaske propel for kalk og lign., og der ikke står en tallerken eller andet foran sæbeboks.

Hvad kan jeg gøre?
- Kan man købe flydende opvaskemiddel?
- Jeg overvejer at installere berøringsfri cykel lygte på vaskepropel, så jeg med lysdiode i lågen, kan se når propel roterer, at vask fungere undervejs.
Da problem måske skyldes, at rotor har været blokeret undervejs, f.eks. del der delvist er faldet gennem kurv til bestik eller lille trådnet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-04-13 22:22

Det skylles ikke ordentligt ud, og det kan skyldes.

Der er forskel på stavemåden af de 2 ord :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-04-13 22:36

Hejsa.
Køb flydende opvask til maskinen.
Det er meget nemmere. Bruger aldrig andet her nu efter vi havde samme problem.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-04-13 22:59

Hvor køber vi flydende opvaskmidel til maskinen?
Coop?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-13 00:26

Der findes sikker en si i bunden og under den en endnu finere. Den sidste kan være forstoppet så vandet ikke kan komme ordentlig igennem, og det går ud over vaskekraften.

I sær papirtaver fra en overset etiket er slemme til at stoppe den fine si.

Det kan også være at dit vand ikke bliver varmt nok til at opløse sæben.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-04-13 06:07

Forkert dossering af søbe kan også være tilfælled

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-04-13 07:34

Tak for svar.

Undskyld at min stavekontrol har slået fejl, håbe ikke det genere læsebarhed.
Flydende vaske pulver omgå problem med at vaske proces ikke foregår ok.
Si'en er stor del af bunden i opvaskemaskine, så det er svært muligt at overse en til stoppet si.

Mit eget bud er at det skyldes at vaske propel undertiden ikke løber frit.
Mulig design forbedring er berøringsfri "cykel lygte" som indikator i lågen og med magenet monteret på vaskepropel, så jeg med lysdiode, kan se om - og hvor hurtig propel roterer vil kunne løse problem.

Måske kan jeg få stål vaske propel - eller selv gøre plastic vaske propel mere glat, ved at lakere den med ...

Ved normal drift, hører jeg det som at propel rotere en ½ omgang pr. sek.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-04-13 08:14

Min dosering er normalt 10-12 gram = 12 ml vaskemidlet (lille maskine), hvilket er mindre ½ af anbefalede dosering der er 30 gram til normal maskine størrelse.
At opvaske temperaturen har været for lav, til at opløse vaskepulver, er en mulighed.
Jeg har valgt økonomi program der vasker ved 50 Grader.

Deklarationen på opvaskemidlet angiver desværre ingen anvendelse temperatur på mit Zefir opvaskemiddel der indeholder 15-30% fosfater

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-13 11:25

Prøv nu at se i brugsanvisningen om der ikke nedenunder den store si er en anden fin si. Den har ofte form som et rør.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-04-13 12:22

Tak, Transor du har gjort min dag god.
Ja du havde ret.
Upåagtet at jeg havde haft filter oppe og børstet det, havde jeg overset papir trevler der sad i ekstra og lodret filter som er en del af samme enhed som det vandrette filter.
Det var godt, du risikerede et lidt dumt svar, og jeg ikke blot begyndte at bruge flydende opvaskemiddel, og accepterede en ringe vedligeholdt opvaskemaskine.