/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opbygning af trægulv
Fra : Gillingi
Vist : 640 gange
20 point
Dato : 11-04-13 20:32

Jeg er i tvivl om opbygningen af mit gulv er korrekt eller kan medføre risiko for skader. Problemet er bl.a. at der er to plastikfolier i konstruktionen og jeg kan ikke gennemskue, hvad det betyder.

Opbygningen er som følger:
22 mm massiv fyrretræsgulv.
Plastfolie
50mm rockwool samt strøer
Ca. 150 mm betonlag
Plastfolie
Leca nødder

Kan nogen vurdere om det er ok?
Mvh Henrik

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-04-13 20:58

ser mystisk ud med to membraner. Er du sikker på, de begge er tætte?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-04-13 21:02

det er absolut IKKE ok.
den plastfolie du har oppe under gulvet skal væk.
der skal ikke være dampspærre i et gulv, men en fugtspærre som skal placeres så tæt på terræn som muligt.
formålet er udelukkende at forhindre fugt fra terrænet i at trække op i konstruktionen.
ellers er det ok.
du kan finde masser af råd og vejledning i "rockwools den lille lune" som du også kan finde på nettet.

Kommentar
Fra : Gillingi

Dato : 11-04-13 21:09

hmmm, det lyder ikke godt. Hvilke problemer kan den ekstra dampspærre give?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-04-13 21:30

det er IKKE en dampspærre når den ligger i gulvet.
jeg synes du skal finde den lille lune og læse lidt mere om det inden du fortsætter med projektet.

tømreren

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-04-13 21:44

Jeg vil da mene at det er fint med en plastfolie så tæt på den varme side - dvs. at den øverste membran er OK.

Problemet er at der er 2 plastfolier - som er noget biks. Ideelt set burde det nedderste lag ikke være der.

Men jeg tænker også at betonlaget er rimeligt tæt og at man normalt har flamingo (som også er en vandtæt membran) under betonen ved gulvvarmekonstruktioner - så det er måske ikke helt tosset.

Som udgangspunkt så ville jeg ikke gøre noget - medmindre du har ønsker om at lave gulvvarme eller lign. Men, hvis der en dag opstår skimmel i siderne - langs væggene - så ville jeg gøre noget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-04-13 22:41

fra naturens side er fugt et produkt af vand der er fordampet. dette stiger op og rammer derved folien på et tidspunkt. og da fugten ikke kan komme videre, fortættes den og drypper ned i isoleringen. med tiden vil isoleringen være gennemblødt, og så kommer der skader i form af råd og svamp.
der udvikles ganske enkelt skimmelsvamp som er stærkt sundhedsskadeligt.
derfor skal fugten stoppes inden den kommer i nærheden af isolering og træværk.
så tag nu og lyt til fagmanden og få det lavet rigtigt så der ikke kommer ubehagelige overraskelser

Kommentar
Fra : Gillingi

Dato : 12-04-13 07:58

Hej trimare

Tak for informationen. Det er også min tanke. Sagen er, at gulvene er nogle jeg overtog i forbindelse med huskøb. Jeg vurderer også, at den ekstra folie kan være et problem, men forsikringen siger at der jo ikke kan trænge fugt op til den øverste folie pga fugtspærren under betonklaplaget.
Jeg kan simpelthen ikke vurdere om det er rigtigt - kan du forklare om det er det og evt. hvorfor?

Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : Walteren

Dato : 12-04-13 08:22

Trimares indlæg kan tolkes, som at det er den opstigende fugt fra jorden, der er problemet og dampspærreren lige under parketten skal fjerne. Det skal den absolut ikke. Luften i stuen er varm og har en ret høj luftfugtighed. Det forårsager et damptryk, så den varme fugtige luft spreder sig ned i gulvkonstruktionen, hvor luften afkøles så vandet kondensere og opfugter isoleringen. Hvis altså IKKE, der ligger en damspærre mellem det varme rum og isoleringen. Gør der det bliver dampen i stuen og kommer alså ikke ned i konstruktionen.

Det der er til diskusion er om det er et problem at der ligger et damptæt lag under betonen. Vil den smule damp, der kommer igennem dampspæren blive fanget og opfugte betonen?

Du har jo været nede og se den beton. Føltes den klam?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-04-13 23:31

læs nu i lidt faglitteratur så du kan få nogle fakta på bordet.
der kommer alt for mange useriøse input på denne måde.