/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorer banker
Fra : Mushern
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 11-04-13 07:58

Vores radiatorer banker på alle tidspunkter af dagen. Lyden er høj, men frekvensen varierer mellem konstant til et par gange i minuttet. Få gange er der ingen bankelyde. Larmer også når vi skruer op/ned for varmen.
Vi har fjernvarme. Har fået en trykregulator sat på. Det sidste har kun hjulpet lidt. Vi har reguleret på trykregulatoren uden resultat.
Vores termostat er på tilbageløbsventilen, hvilket vi har fået at vide fra vvs at det er ok når det er fjernvarme.
Er der nogen der kan hjælpe os?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-04-13 08:27

det er da ikke ok at radiatorerne banker. det gør andres ikke, så hvorfor skulle dine gøre det. smeden må have prøvet den slags før, så han burde vide hvad der skal gøres for at stoppe det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-04-13 08:49

Jeg mener det er rørene, der binder ved rørgennemføringerne. Når metallet udvider sig eller trækker sig sammen giver det et lille ryk. Sprøjt lidt silikonespray ned ved rørgennemføringen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-13 09:44

Prøv at slukke cirkulationspumpen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-04-13 10:00

Læs hvad Thyregod skriver. Bankelyde i centralvarmeanlæg skyldes meget ofte, at rørene binder i etagegennemføringen. Alt for mange af slagsen er blevet malet over, så rørene ikke kan bevæge sig frit i bøsningen. Skrab malingen af, løs op for forskruningen og sørg for, der ikke sidder noget i klemme. Det gælder både for og bag i bygningen og på alle etager, så det kan sagtens være hos over- og/eller underboer, at lyden opstår. Det kan jo høres og mærkes i hele huset, når der bankes på varmerørene.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Mushern

Dato : 11-04-13 10:38

Hej Thyregod8
Jeg vil prøve at sprøjte noget silicone spray ned og se (høre) om det virker, giver god mening.

Hej Trimare46 Har prøvet en vvs og han sagde det kunne skyldes mange ting uden at kunne give garanti for at det ville virke.

Hej Rotw Vi har fjernevarme og dermed ingen cirkulationspumpe.

Hej Pbp_et Jeg får undersøgt om vi har overmalet rørgennemføringen eller har overmalet bøsninger så rørene kan udvide sig frit, vi bor i række hus så det burde jeg kunne undersøge.

Mvh Mushern

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 11-04-13 15:59

Vi har haft fjervarme siden 1968. Det knirker i radiatorene når en pumpe slår fra og starter igen.Ellers hører vi ikke til dem.Prøv at lufte alle radiatorene ud.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : Mushern

Dato : 12-04-13 10:36

Hej TEAS

Vi har prøvet at udlufte, desværre uden effekt.
Mvh
Mushern

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-04-13 22:51

Rør kan banke af to årsager.
- Som anført kan rør gennemgange være for stramme, så de ikke kan bevæge sig når de bliver opvarmede/afkølede.
- Eller det kan være banken, som man kan høre det fra vandhander der åbnes hurtigt.
I så fald er det cavation, som skyldes trykfald er så stort at der kan dannes luftbobler i vandet.
Hvis cavation er problem, løses det ved at lukke lidt for alle ventiler på streng (eller begrænse flow hastighed), så trykfald lokalt bliver begrænset, og fordel over flere ventiler.

NB: Man kan også prøve at reducere tilbageværende luft i fjernvarmevandet.

Kommentar
Fra : Mushern

Dato : 15-04-13 19:13

Hej Boyelauritzen

Vi har lavet plads omkring rørgennemgange og sprøjtet med silikonespray uden resultat.

Ang. cavation. Vi har prøvet skrue ned for trykket ind i huset. Også uden resultat.

Vi har prøvet at regulere på trykregulatoren uden resultat.

Ang. reducere tilbageværende luft i fjernvarmevandet. Er det det samme som at udlufte radiatorene. For det har vi prøvet.

Hej thyregod8 har prøvet med noget silikone spray uden effekt, hvor meget skal man spraye ned.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-04-13 21:29

Både ja og nej.
Kommer der vedvarende luft øverst i radiatorene, er det tegn på at der stadig er luft i radiator vandet.
Men ellers betyder luft øverste i radiatoren ikke noget.
Ud over muligheden at naboen banker på rørene, kan banken kun skyldes de to foreslåede fænomener.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-13 23:52

Har du tjekket rørbøsningerne på etagen nedenunder?
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-13 23:53

Altså i loftet, Loftmaling kan også hindre rørenes frie bevægelighed, og det er jo forbudt i EU!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-13 23:58

Etagegennemføringer består typisk af et tykt rør med en forskruning med en glidepakning, hvor det tynde centralvarmerør teoretisk kan bevæge sig nogenlunde frit uden at hænge ved eller skrabe på. Denne bevægelighed kan saboteres både oppefra og nedefra, typisk med maling.