/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kasko og friskade på Bilforsikring
Fra : steen69
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 10-04-13 19:54

På min police står der jeg har friskade som jeg betaler (Kr. 1.150,67) for - på min police står der jeg har en selvrisiko på kr. 5000 - hvornår falder den selvrisiko på 5000 når jeg også betaler for friskade- hvilket som jeg forstår betyder jeg forbliver på samme præmietrin 4/4 og der ikke falder selvrisiko ved skade som det fremgår af betingelser 7.2.6 friskadeforsikring
- klip fra police-
- ANSVAR INCL STATSAFGIFT 3.165,36KR. selvrisiko kr. 5000
- KASKO 2.589,84KR. selvrisiko kr. 5000
- FRISKADE 1.150,67KR.
- MILJØBIDRAG 55,17KR.
- CRM AFGIFT 7,00KR.
- STEMPELAFGIFT 31,78KR.
PRÆMIE (INCL. OMK.): 6.999,82KR

-Klip fra forsikringsbetingelser som police hendviser til under friskade--
7.2.6 Friskadeforsikring
Hvis der står på policen, at du har tegnet friskade, skal
du ikke flyttes til dyrere præmietrin, og ikke opkræves
selvrisiko:
a. ved brand – se punkt 7
b. ved tyveri og røveri
c. ved skade, som kun går ud over din bils glas (hvis
reparation af ruder er muligt, men du vælger at få
ruden udskiftet, betales selvrisiko på 800 kr.)
d. hvis noget styrter ned på bilen
e. ved seriehærværk, (det vil sige, at mere end 4 biler
er ødelagt samtidig) – hærværket skal være meldt til
politiet.

Spørgsmål-
skal jeg betale selvrisiko ved selvforskyldt skade - ?

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-13 20:30

Som udgangspunkt skal du ved skade altid betale selvrisiko, og du mister bonustrin.

Så er der nogle skadetyper, hvor du har tegnet en friskadeordning.
I de tilfælde du selv refererer skal du derfor ikke betale selvrisiko, og du mister ikke bonus.
Det samme gælder i tilfælde, hvor der er en skadevolder, der har erkendt eller har fået pådømt skyld.

Selvforskyldte skader, koster både selvrisiko og bonustab, bortset fra føromtalte friskader.

I tilfælde af grov uagtsomhed (du burde have indset), kan du blive dømt til selv at betale hele skaden, samt du mister bonustrin.

I tilfælde af forsæt (altså med vilje), vil du blive dømt til selv at betale hele skaden, samt ofte blive dømt(straffet) for forsøg på forsikringssvindel, og dermed desuden miste din ret til at være forsikret i selskabet.

Så hvis du med vilje har foretaget en handling, der indlysende ville gå galt, så skal du tie helt stille, og selv betale skaden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-04-13 23:38

5000kr

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-04-13 10:32

Begrebet, som du spørger om: Selvforskyldt skade, er et vidt begreb. Som udgangspunkt, kan man sige, at alle selvforskyldte skader, hænger man selv på. det der så spiller ind her er, hvad skaden består i/af, og i hvilket omfang du har medvirket til skaden, og hvor uagtsom din handling har været.
Hvis du tager en hammer og slår din forrude i stykker, er det en selvforskyldt skade, som er grov uagtsomhed, og du skal selv betale.
Hvis du kører tæt på en traktor på vejen og den smider en stor sten op i den forrude, som så går itu, er det ikke en selvforskyldt skade, men kører du på vejen tæt på en stor traktor, som "smider en sten" op i din forrude, som går itu, har du som udgangspunkt foretaget dig en uagtsom handling, da du burde have forudset, at en sådan skade kunne ske, når du kører tæt på traktoren, men i det tilfælde, vil uagtsomheden betragtes som så lille, at forsikringen vil betale skaden.
Så om du skal betale selvrisiko ved selvforskyldt skade, kommer an på selve skaden og "hvor selvforskyldt du er.
Det er helt rigtigt, som hjkofoed rigtigt svarer ovenfor.

Godkendelse af svar
Fra : steen69

Dato : 11-04-13 21:04

Tak for svaret hjkofoed.
friskade dækker kun frontrude har jeg fået opklaret idag- synes bare det er dårligt formuleret

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-04-13 21:07

selv tak, det er jo skrevet, så selskabet er dækket ind.
Har du set ansvarsfraskrivelserne på amerikanske produkter?