/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Den politiske korrekthed her som hisset
Fra : lgs
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 10-04-13 17:36

Kan du nikke genkendende til disse betragtninger (sakset fra Sappho) gjort med et sardonisk glimt i øjet af Thilo Sarrazin SELV OM "Tyskland" erstattes med Danmark og "tyske" med danske:

"Den politiske korrekthed

Thilo Sarrazin forklarede, at forløbet har lært ham en hel del om den politiske korrektheds natur.

Med sig på talerstolen havde han en liste på 13 punkter, der ifølge ham selv definerer den politiske korrekthed i Tyskland.

- Listen er skrevet med et glimt i øjet, men den beskriver alligevel virkeligheden meget præcist, sagde han og begyndte sin opremsning:

Ulighed er skidt – lighed er godt.

Foretagsomhed, præcision og punktlighed har ingen særlig værdi. Konkurrence med undtagelse af sport er moralsk tvivlsomt, fordi det fremmer ulighed.

De rige bør føle skyld. Eneste undtagelse er sportsfolk og popstars.

Når nogle mennesker klarer sig dårligt, har det intet med deres egne valg at gøre.

Alle kulturer er lige gode. Mener man noget andet, er man provinsiel og xenofobisk.

Islam er fredens religion. De der mener, at der er problemer forbundet med muslimsk masseindvandring, er islamofober - næsten lige så slemt som at være antisemit.

Vesten bærer hovedansvaret for fattigdom og manglende udvikling i andre dele af verden.

Der er ingen naturlig forskel på mænd og kvinder – bortset fra kroppens udformning.

Menneskets evner er hovedsagelig formet af træning og uddannelse. Nedarvede forskelle spiller kun en marginal rolle.

Den eneste forskel, der er på mennesker af forskellig race, er udseendet.

Nationalstaten er en forældet institution. National identitet og særkende har ingen særlig værdi og er ikke værd at bevare. Fremtiden tilhører verdenssamfundet.

Alle mennesker i verden har ikke bare lige rettigheder – de ER lige. Alle bør derfor som minimum have adgang til tyske velfærdsydelser.

Børn er udelukkende et privat anliggende. Indvandring forsyner os med arbejdskraft og løser det demografiske problem.

En konstant opgave

- Det ligner en joke, sagde Sarrazin efterfølgende, men er det ikke. Problemet er, at ideologiske og moralske idealer blandes sammen og forveksles med virkeligheden. Det er farligt, og det er en konstant opgave for os, der ikke tror på dogmerne, at forsøge at holde tingene adskilt."

Ja, kan du?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-04-13 18:00

Thilo Sarrazin rammer rigtig godt med bemærkningerne.

Det sjove er, at noget af det mest politisk ukorrekte i Dk er at kritisere (nogle) sportsfolks grotesk høje lønninger, mens alle er vrede på den topdirektør med over 100.000 ansatte, der får samme årsløn som Messi får om ugen/måneden!

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-13 18:10

Det giver ikke mening at stemple noget som "Politisk Korrekt" i Danmark år 2013, det er udelukkende et udtryk der bliver brugt til at stemple politiske modstandere, men det ene er hverken mere eller mindre politisk korrekt end det andet. Her bliver PC begrebet brugt af en på højrefløjen til som løftestang, men som sagt giver det ikke mening.

Det er lidt som når fru Krarup tager til New Zealand og håner Maorierne, og folk spørger om hun ikke har ytringsfrihed. Det handler netop ikke om ytringsfrihed men om anstændighed.

Et eksempel fra listen: "Ulighed er skidt – lighed er godt." Det er i dag ca. omvendt. Selv vores såkaldte "røde" regering arbejder hårdt for øget ulighed, det er næsten blevet politisk korrekt at arbejde for øget ulighed, undskyldningen er som regel at det skaber vækst. Det er i dag politisk korrekt at være imod jante-loven, at sige: "Jeg er bedre end i andre."

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-04-13 18:18

Et andet eksemel fra listen: "Når nogle mennesker klarer sig dårligt, har det intet med deres egne valg at gøre." Det tvivler jeg på at der er nogen der mener. Den fremherskende holdning i Danmark i dag er den stik modsatte: "Hvis du er en fattig hjemløs er det bare fordi du har valgt ikke at være multimillionær, så kom ikke her og tig om kontanthjælp."

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 12-04-13 15:16

Tak for svaret fun2 - enige er vi ikke, men respekt for din argumentation.