/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Riffel, hvad skal man vælge???
Fra : alexsh
Vist : 989 gange
100 point
Dato : 07-04-13 21:29

Hej Kandu-jægere!

Jeg står lidt i et dilemma. Jeg står snart (forhåbenligt) med mit jagttegn i hånden og skal til ud og anskaffe mig div. udstyr dertil. Jeg vil starte med en riffel cal. 308 eller 30.06.

Lige meget hvordan man gør det, kommer det jo til at koste en del penge, men hvor kan det betale sig at spare?.. Jeg er blevet tilbudt en billig brugt riffel(+/-2000kr) 308win. med en lille kikkert 4x32. riflen ser fin ud, og ja kikkerten kan man vel leve med. Et sted skal man jo starte. Men inden man ser sig om løber det jo alligevel op i 5.000 før der er våbenskab ammo osv. med i.

Østjysk våbenhandel har et starter til 7.500kr. :http://webshop.huntinglife.net/product/S%C3%86T%2085634-308WIN/s%C3%A6t-mremington-770-308win.aspx

men får man så meget mere for penge her, eller skal jeg tage den billige i første omgang og så spare sammen til noget større senere?

Håber der er nogen som kan komme med et godt råd. Er åben for andre muligheder hvis der er en som sidder med en 3. idé. :)

mvh.
Alex

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 110 point
Dato : 07-04-13 22:10

Hej Alex
Den Remington du nævner er en billigere udgave af 700-modellen. Det er altså en i flokken af billige amerikanske rifler. Den fungerer fint, og som i alle andre forhold, er det skytten bag riflen, som skal sørge for præcisionen.
Hvis jeg var dig, ville jeg nok tjekke markedet lidt bedre, før du køber. Hvad med en brugt Sako? Den kan du sagtens købe hos Lauritz for højst 4.000 kroner.
Kikkerten ser ud til at være en Banner, og selv om den i de fleste forhold klarer mosten, så ville jeg selv nok gå efter en Bushnell Elite - eller en Trophy, som nok er en af de mest robuste lavpriskikkerter, jeg nogensinde har ejet. Og så er den klar i optikken - som en jomfru`s øjne.
Våbenskabet kan du hente hos Harald Nyborg - eller snuppe hos Lauritz - til en spotpris.
Hvad angår kaliberen:
Tag kontakt med et par jægere og prøv deres våben. Så kan du tjekke din personlige grænse mht. rekyldaccept etc. Begge kalibre er velegnede til alt hjortevildt - og grise.

Det tilb ud du omtalte først - hvilket våben drejer det sig om?? Altså den til 2.000 kroner. En kikkert på 4 x 32 er faktisk smaddergod til det meste. Jo stærkere forstørrelse - jo større krav til gode nerver og en rolig hånd.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-13 22:10

Hvor i landet bor du??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-13 22:18

På Lauritz.com er der for øjeblikket to interessante rifler - vistnok begge i .308.

Der er en Sako Forester - som er vurdet til 4.000kr - inklusive en Bushnell Elite. Den kan du maksimalt byde 3.500 for - dertil kommer 20% i salær etc.

Den anden er en Husqvarna model 1600 med en smaddergod Weaver trykjagtkikkert. Den kan du byde 2.700 for - og få den. Den er fuldskæftet og meget velholdt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 08-04-13 08:21

Hej Alex.

Du ønskes held og lykke med jagtprøven, som forhåbentlig falder ud til din fordel i første forsøg !
I forbindelse med køb af udstyr skriver du, at du som det første skal anskaffe en riffel ! Vil det sige, at du allered har en haglbøsse ? Ellers tror jeg at du skulle prioritere lidt anderledes og så evt. vente med at anskaffe jagtriffel ! Med en haglbøsse har du langt større muligheder for at blive inviteret på jagt end du har med en riffel i hånden ! Så ud fra den vinkel ville jeg vælge omvendt.
Ellers kan jeg tilslutte mig Tonganeserens svar til dig - en Sako (finsk) er noget af det mest pålidelige også selvom modelen du vælger har nogle år på bagen, og om du vælger .308 eller 30-06, har ikke den store betydning - begge kalibre er særdeles velegnede til al jagt i Europa. Kikkertmontagen er derimod vigtig - køb en i god kvalitet, f.eks. org. Optilock fra Sako, som passer i de udfræsninger der er i låsestolen på en Sako Forester.
Held og lykke med dit forehavende.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-04-13 09:11

Find en erfaren riffeljæger med kendskab til grejjunglen og en del handelstalent at samarbejde med, omkring køb af rifflen.

Som udgangspunkt, vil jeg vælge en brugt riffel som er bygget op til vekselpiber, og en god brugt kikkert af velkendt kvalitet samt en solid stålmontage. Hvis dit jagtbehov kun er i DK vil jeg begynde med en 6,5 X 55 billig træningsamo. og lav rekyl, hvis du vælger et riffel til vekselpiber, kan du altid tilkøbe et løb af større calb. til jagt på støre vildtarter og du kan også vælge at gå ned i calb. hvis du ønsker det.

Se nedenstående, her får du en yderst velfungerende riffel med unik låsegang, (Sauer system) kikkert og montage af top kvalitet til en fornuftig pris, byd ham 10.000 som udgangspunkt, selv om hans forlangende ikke er for meget, dette sæt virker, og du kan tilkøbe vekselpiber fra calb. 222 og op til 9,3 x 62 for ca 3500 kroner pr. løb.
Det gode ved vekslepibe systemet er, at du kan nøjes med en kikkert og ikke behøver at vende dig til at skyde med flere aftræks-systemer da du kun behøver en riffel som udgangspunkt.
Du vil aldrig fortyde det, istedet for at begynde med noget, som du måske allerede gerne vil skifte ud efter 1. jagt sæson med et stort tab til følge.

Jeg har selv skudt med samme sæt i 16 år uden problemer, dog med en anden kikkert.

Hvis du vælger en calb. f.eks 30-06, som kan skyde alt vildt i europa, kan du få monteret en rekyldæmpere for bedre skydning.

http://www.dba.dk/jagtriffel-carl-gustaf-sau/id-90752441/

Held med handel og jagttegn
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-04-13 14:29

Lige nu er der en stribe glimrende tilbud på Lauritz. com.

Mvh.
Tonganeseren

Har du købt riffel???

Kommentar
Fra : steinmeier0211

Dato : 28-04-13 16:16

jeg vil nok gå efter en i 30.06. pga lidt billigere ammunition. men som skrevet tidligere en god optik og montage er væsenligt men husk riflen er ikke bedre end den der trykker på aftrækkeren.
jeg har selv en gammel carl gustav 6,5*55 og den er fin til mit behov, jeg forventer ikke at skulle skyde dyr på 180-200 meters afstand.

Godkendelse af svar
Fra : alexsh

Dato : 02-07-13 08:18

Tak for svaret Tonganeseren - point gives for den ihærdig indsats. :)

Fandt mig en lækker BRNO. cal.308w med bushnell trophy (næste ny) kikkert monteret. Og første Buk er nedlagt og hængt op på væggen (one shot, one kill).

Dejlig kaliber at skyde med!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-07-13 08:40

Tillykke med købet og buk, har også ejet en magen til, men jeg kunne ikke blive gode venner med sikringen.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-07-13 13:22

Hej Alexsh

Glimrende riffel. Har selv en i samme kaliber.
Mvh.
Tonganeseren