/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kagecreme?
Fra : o.v.n.
Vist : 1772 gange
100 point
Dato : 05-04-13 21:49

Hvis nu i vil have noget hurtigt og lækkert til aftenkaffen og i har en kage eller vandbakkelse med hulrum, hvilken fyld bruger i så?
Jeg rører lidt koldrørt vanillecreme pulver og pisker lidt piskefløde lige dele af hver og blander sammen, der kommer også en lille skefuld marmelade i kagen.
Der er sikkert mange måder at røre en kagecreme på, men hvordan er jeres nemme favorit?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-04-13 21:57

jeg bruger kagecremen til at lave koldskål af. i dtedet for æg og sukker pisket sammen, rører jeg en gang kagecreme og så halvt ymer og halvt kærnemælk.
så er man fri for salmonella og det smager ganske godt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-04-13 00:55

Måske nok lidt off topic.
Men jeg har denne frisk i erindringen: http://www.dr.dk/P4/Kbh/Events/Kongerigets_kager/kagerne_kobenhavn/124430.htm

Vi var til påskefrokost hos min kusine, og til eftermiddagskaffen lavede hun forårslagkagen.

Min kusine og jeg har samme mormor, og et af vores fælles minder om vores mormor er forårslagkagen.
Vores mor-forældre boede i Randers, og forårslagkagen fra denne bestemte bager var et sikkert indslag på kaffebordet.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 06-04-13 09:45

Som fyld i en tilfældig kage: En god is fra fryseren. Eller fødeskum blandet med enten chokolade, bær, nødder, lemon curd, syltetøj eller hvad jeg nu lige har og har lyst til!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-13 10:59

Den kagecreme, jeg holder mest af, er med Vanila cremepulver. Den skal koges op, jeg er ikke vild med den færdige koldrørte. Min døtre synes jeg er besværlig, men de kan godt smage forskel når de så overgiver sig til at bruge min "opskrift". Synes den koldrørte stadig smager af "mel".

Vanila cremepulver, ½l mælk og 3 spsk. melis ( evt. 1 æggeblomme).

Cremepulver, sukker, æggeblomme røres ud med lidt af den kolde mælk. Resten af mælken bringes i kog. Jævningen røres i og gives et opkog. Cremen afkøles i ro- den røres blød med et piskeris (kan blandes med lidt flødeskum lige før brug).
Tørsleffs den bedste

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-04-13 11:38

Jeg holder nu mest af hjemmelavet kagecreme, og jeg synes hverken det er svært eller tidskrævende.
Gør det på denne måde, så er det bare let:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/kagecreme-konditorcreme

Og ellers kan jeg anbefale en creme bestående af smeltet chokolade med piskefløde. Put begge dele i en gryde og varm forsigtigt op til chokoladen er smeltet.
Lad blandingen afkøle helt ned og pisk så op som creme.

Man kan bruge alle mulige slags chokolade. F.eks. mørk chokolade, Toblerone eller skildpadder.

ca 250 g chokolade (eller 5 skilpadder) til 2,5 dl fløde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-13 12:02

Tak for de mange gode forslag, den med smeltet chokolade i fløde har jeg ikke prøvet men det bliver afprøvet i nærmeste fremtid.
Kom endelig med flere forslag til nem og hurtig kagefyld, jeg kigger ind en gang imellem i løbet af dagen - måske uden at skrive noget, men skriv endelig selv om jeg ikke er så aktiv selv
skinner og foråret trækker bondemanden udenfor, vinterens dvale er vist forbi nu

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-13 13:53

Citat
Hvis nu i vil have noget hurtigt og lækkert til aftenkaffen og i har en kage eller vandbakkelse med hulrum, hvilken fyld bruger i så?

Den del af spørgsmålet, kan jeg desværre ikke være med på. Jeg laver aldrig kager til aftenkaffen.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-13 14:32

Jeg kommer da lige i tanker om et populært kagefyld fra børnene var små.
Ganske enkelt flødeskum tilsat vanille, kakao og knuste "rutebiler" - det er vist en klassiker, som mange af os kender?

og endelig så smager det godt med disse ingredienser:

knuste makroner (eller evt marengs), hindbær (frosne kogt op med lidt sukker og derefter afkølet) blandes med flødeskum

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-04-13 17:36

Citat
Jeg holder nu mest af hjemmelavet kagecreme, og jeg synes hverken det er svært eller tidskrævende.

Jeg er helt enig.
Da jeg var ung troede jeg, at det var meget besværligt, at lave cremen selv, men en dag havde jeg glemt, at købe cremepulver, og ringede til min mor, som fortalte mig hvordan det skulle gøres.
Så fandt jeg jo ud af, at det slet ikke var så svært.

Det er faktisk det samme arbejde, som at lave den med Tørsleff's cremepulver til kogning.

Men ellers vil jeg også klart foretrække Tørsleff's til kogning frem for en koldrørt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-13 20:48

Jow hjemmelavet er bedst men hvis cremen skal bliver klar mens kaffen bliver lavet, altså en pludselig indskydelse at nu skal den søde tand have noget godt og sødt når jeg har holdt (weekend) fyraften og det bliver senere og senere at jeg kommer ind nu dagene bliver længere, den med knuste rutebiler i flødeskum lyder som noget som passer perfekt til min smag.
Til hverdag når jeg kommer hjem fra jobbet og har fodret køerne, så er der ikke energi til mere end at gå i fryseren og se om der skulle være en isbåd tilbage mums

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-13 01:30

Tak for svaret pifo. ElseR var inde på noget af det samme som du skriver
Citat
Ganske enkelt flødeskum tilsat vanille, kakao og knuste "rutebiler" - det er vist en klassiker, som mange af os kender?
det gjorde jeg så ikke før nu, forslaget udløser pointene til dig
Tak for forslag til alle, en hjemmelavet creme er umulig at overgå, spørgsmålet her var en her og nu creme