/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Samvær med hannen / nr. 2 tæve?
Fra : monique1983
Vist : 474 gange
50 point
Dato : 05-04-13 20:42

Hej alle

Lidt opklarende spørgsmål.

Efter hver parring ved hundene, skal man herefter skille dem ad, for at hannen ikke bare parre sig atter engang, ellers stadig agere brunstig, og ikke vil lade tæven være?

Er der noget i vejen for at lade tæven og hannen være sammen en uges tid i dagtimerne?

Jeg har to tæve, og begge er meget godmodige. Skal jeg holde den en tæve helt væk når hvalpene kommer?

jeg er bare interesseret i erfaringer

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 05-04-13 21:59

Vi plejer at lade han og tæve gå sammen nogle dage.. men max 3-4 dage mellem 1. og sidste parring. Når tæven er parringsklar er hun aldrig alene hjemme med hanhunden og er de "alene" i haven så er vi lige om hjørnet eller så tæt på dem at der straks kan være en henne ved dem hvis der er behov.

Med hensyn til 2 tæver hvor den ene får hvalpe og den anden skal være tante:
1. gang vi havde den situation var det ældste tæve der var mor og der holdt tante sig på afstand og deltog først da hundemor gav lov.
De øvrige gange har det været den yngste af tæverne der har været hundemor og der fandt vi hurtigt ud af at den ældste skulle vi holde på afstand..... den ældste mente at når der var hvalpe i huset så tilhørte de den ældste......
Første gang vi prøvede det var yngste hundepige en dame med selvtilliden i orden og hun forsvarede sine hvalpe..... tævekamp i fødekassen.
De to næste gange havde vi 2 ældre hundedamer (1 mormor og 1 tante) og hundemor var yngste i flokken.... hun forlod hvalpene hvis de ældre bad hende om det , så derfor fik hun hendes område og de øvrige havde ingen adgang før hvalpene var den alder hvor de kom ud af kassen/hvalpegården.

Hundefar (vor egne hanhunde har været far i 5 af de 6 kuld ) har hver gang fået lov til at hilse på de nyfødte hvalpe, men har derefter først vist interesse når hvalpene var sikre på benenen.. når de nåede den alder hvor de kom i haven har han deltaget i opdragelsen.... og skulle han komme i tanker om at være interesseret i hvalpene imens de var i kassen så fortalte hundemor med et blik at han var kommet for tæt på.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 05-04-13 22:12

KNALD GODT svar

Det er dejlig lige at høre andres oplevelser.

Det er i vores situation også den yngste der skal være mor. men de er vant til at være gitter i mellem dem til tider. og vi regner med, at skal de være sammen med hvalpene, vil vi være til stede. Men det er rart at vi konsekvenserne - og høre om "Symptomer".

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-04-13 09:30

Da det er din egen han der er far, er det ikke nødvendig at skille dem, hun skal nok fortælle ham når det er slut. Det er kun hvis det er en anden der er far, så kan der blive 2 fædre til kuldet.
I naturen er tæven alene med hvalpene de første 3 uger, der efter er flokken sammen, da jeg havde hvalpe fik mine andre hunde ikke adgang til hvalpene de første 3 uger, jeg kunne se når de nærmede sig gitterlågen ind til hvalpene og tæven var hun meget afvisende (stor risiko for slagsmål) efter 3 uger var hele flokken sammen, til stor fryd og glæde for os alle sammen.
(Det er en oplevelse som jeg ikke ville have undværet, det værste er den dag man skal aflevere dem til andre)
Held og lykke med kuldet.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 06-04-13 17:09

Tæven er min, men vi regner med at hun skal besøge hannen et par dage.
Er det er dum ide - for jeg vil jo ikke have at hun blive ødelagt, hvis han så bare parre hende heletiden., så det burde ikke være fremmede for nogle af dem.

Vi har to tæver, men vi er vant til at de ikke er sammen hele tiden, og skille dem nogen gange ad via et gitter

Nu er det den yngste tæve der skal være mor, og har hørt at det kan være et problem.
Fordi den ældre vil kræve at hvalpe i huset er hendes, når hun er ældst.
Nu er ingen af dem særlige dominante, og de har aldrig slåsset, andet end for sjov. Begge er meget gode af sig, og nogen gange synes, selv jeg, at de finder i sig i AL for meget.
Men hvem ved, det ændre sig måske når der er hvalpe i spillet.
Nogle der kender til det?

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 07-04-13 10:56

Tæven er min, men vi regner med at hun skal besøge hannen et par dage.
Er det er dum ide - for jeg vil jo ikke have at hun blive ødelagt, hvis han så bare parre hende heletiden., så det burde ikke være fremmede for nogle af dem.

Vi har to tæver, men vi er vant til at de ikke er sammen hele tiden, og skille dem nogen gange ad via et gitter

Nu er det den yngste tæve der skal være mor, og har hørt at det kan være et problem.
Fordi den ældre vil kræve at hvalpe i huset er hendes, når hun er ældst.
Nu er ingen af dem særlige dominante, og de har aldrig slåsset, andet end for sjov. Begge er meget gode af sig, og nogen gange synes, selv jeg, at de finder i sig i AL for meget.
Men hvem ved, det ændre sig måske når der er hvalpe i spillet.
Nogle der kender til det?