/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hvad er chancen for at slå 2 og 5 med ..
Fra : anxox
Vist : 911 gange
26 point
Dato : 04-04-13 20:12

Hvad er chancen for at slå 2 og 5 med 2 terninger.

Gerne med argumenter og evt. forklaring.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-04-13 21:08

50% chance.
enten gør d eller også gør du ikke

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 04-04-13 22:30

Der er 36 forskelllige udfald ved slag med to terninger. To muligheder for at slå to og fem (både den ene og den anden terning kan være den med to'eren. Altså er der2/36 change eller 1/18 change.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 05-04-13 00:30

Det fremgår ikke helt klart om 2 og 5 skal være i kombination eller om 2 og 5 kan være med blot en terning pr. slag.

klemme2006 forklarer fint hvor de to sæt øjne i kombination skal forekomme i slaget.

Dersom de to terningværdier kan være uafhængige er der følgende muligheder:

2 med den første terning og 1,3,4,5 eller 6 med den anden terning
2 med den anden terning og 1,3,4,5 eller 6 med den første terning
Dertil: begge terninger med 2
Ogl: begge terninger med 5
I alt 12 kombinationer.

Sandsynligheden for at slå 2 eller 5 med minimum en terning er derfor: 12/36 = 1/3 chance

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-13 01:00

Citat
Sandsynligheden for at slå 2 eller 5 med minimum en terning er derfor: 12/36 = 1/3 chance

Det er da helt logisk 1 ud af 6 idet en terning har 6 sider, man behøver hverken store eller små regnestykker men kan nøjes med at kigge på en terning.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 26 point
Dato : 05-04-13 04:15

Denne forklaring gælder såfremt du mener, at der skal ligge både en toer og en femmer, når du har kastet begge terninger:

Chancen for at første terning giver et brugbart resultat (2 eller 5) er 2 ud af 6, altså 1/3
Chancen for at anden terning giver et brugbart resultat er kun 1 ud af 6, altså 1/6 fordi den første ternings resultat udelukker det ene af de oprindeligt gode udfald.
1/3 * 1/6 = 1/18

Godkendelse af svar
Fra : anxox

Dato : 05-04-13 13:07

Tak for svaret hjkofoed.