/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fraskrive sig rettigheder ved salg (hus)
Fra : masilu
Vist : 668 gange
20 point
Dato : 04-04-13 20:00

Hej :)
Jeg står i en lidt dum situation. For ca 2 år siden købte jeg et hus af kommunen som nu er fyldt med svamp.
Når man køber hus af dem bliver det ikke skrevet tilstandsrapport og de fraskriver sig alle rettigheder. Men må de og kan de det?
Har været inde ved noget gratis retshjælp i dag og de var ikke sikre på om de måtte, selvom det står på de papirer jeg har fået da jeg købte det. De mener jeg skal prøvet at kontakte en advokat og få dem til at hjælpe mig. Men ville lige prøve at høre andre først hvad de mener.
Håber nogen kan hjælpe :)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-13 20:17

Hvordan foregik salget?

Ved normalt salg SKAL sælger have fået en tilstandsrapport, OG tilbyde køber at betale halvdelen af den billigste ejerskifteforsikring, sælger kan finde, ellers hænger sælger på ansvaret for fejl og mangler i 10 år!

http://www.raad-byg.dk/index.php?id=4

Men de regler gælder fx ikke ved tvangauktion, der køber man som beset, og kan ikke stille sælger til ansvar.

Kommentar
Fra : masilu

Dato : 04-04-13 20:25

Det var ikke tvangsauktion. Men det er en tidligere leje bolig som kommunen har haft og så har de valgt at sælge dem som folk fra flytter. Så et helt almindeligt salg er det jo ikke

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-13 21:06

Under alle omstændigheder har jeg svært ved at tro, du kan få kommunen til at betale uden en retssag!

Men måske kunne du spørge på en juridisk brevkasse, som fx

http://www.danskeboligadvokater.dk/Brevkasse/K%C3%B8b.aspx

(Der er mange andre, måske kan du google dig til noget relevant?)

inden du risikerer at smide gode penge efter dårlige.

Husk, advokater er ligesom bankrådgivere, de tjener penge uanset om du vinder eller taber, så det er klogt at se sig for!

Kommentar
Fra : masilu

Dato : 04-04-13 21:13

Tror os jeg skal gennem retssag hvis det er.

Tak for linket det vil jeg lige prøve at kigge på :)

Syns jeg har prøvet at google lidt uden held med at finde noget desværre. Men er nok os fordi der ikke er så mange der køber hus fra kommunen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-13 21:24

Jeg tror, TROR, du har en ret god sag, men det kræver givetvis en med forstand på det ser alle papirerne.

Men kig her, det ser ud som noget af det rigtige

https://www.familieadvokaten.dk/emner/776.html

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : masilu

Dato : 04-04-13 21:27

Tusind tak :)

Må læse lidt på de sider og så se om jeg kan finde en advokat der ved noget om sådan noget :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-13 21:39

Jeg håber du vil skrive resultatet her på siden, for jeg tror ikke du har en sag, når du vel sagtens har underskrevet papiret hvor der står at kommunen fraskriver sig alle rettigheder.

Håber du har en forsikring der kan gå ind og dække.

Jeg ville spørge her

http://www.djsr.dk/

De er et par uger om at svare, men de gør det - gratis -

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-13 21:42

Selv tak.

Jeg har et muligt bud på en advokat, jeg har brugt hende til tre køb og et salg af bolig, kun haft gode erfaringer, men jeg har heldigvis ikke haft brug for at køre retssager. Prisen har også været OK.

For en ordens skyld, hun er hverken familie, ven eller bekendt, "bare" en advokat, der laver det hun skal, og ikke flår sine kunder!

tovenielsen.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-13 22:00

Vagnr.... Tove Nielsen har jeg også brugt som advokat.... mage til dårlig service skal jeg lede længe efter, hun sagde vi havde en sag - syltede os- og efter laaaang tid (flere mdr. hvor vi havde rykket)blev vi kontaktet af en anden advokat som sagde at vi ikke havde en sag alligevel. Vi betalte med det samme, men ET ÅR efter fik vi en rykker, vi ringede og sagde vi havde betalt. Vi har efterfølgende intet hørt, hun ville ikke engang se en kvittering.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-13 22:27

Hej Nordsted1, mærkeligt så forskelligt det kan gå! Som nævnt, tre køb (det ene med problemer med sælger, som TN klarede) og et salg, ingen problemer, kun god service, og en pris der lå langt under det min svigerinde (advokat), tog for et helt rutinemæssigt køb!

Men uanset advokaten, så er jeg temmelig sikker på du tager fejl, når du skriver

Citat
Jeg håber du vil skrive resultatet her på siden, for jeg tror ikke du har en sag, når du vel sagtens har underskrevet papiret hvor der står at kommunen fraskriver sig alle rettigheder.

Der er masser af områder, hvor sælger ikke kan indskrænke dine rettigheder efter loven, bare tænk på at købe noget, hvor sælger skriver "Ingen garanti, købt som beset"!

Mange love kan ikke fraviges ved aftale, jeg mener bestemt denne er en af dem

https://www.familieadvokaten.dk/emner/776.html

"Der er med virkning fra d. 01.07.2000 blevet indsat en bestemmelse i § 21 a i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, som foreskriver, at generelle ansvarsfraskrivelsesklausuler ikke gøres gældende over for køberen, i det omfang sælgeren kunne have opnået den samme retsvirkning ved at følge den ovenfor omtalte fremgangsmåde med tilstandsrapport og tilbud på ejerskifteforsikring. Dette gælder også, når sælgeren er et dødsbo, og derfor bør man også ved salg fra et dødsbo sørge for at indhente tilstandsrapport og tilbud på ejerskifteforsikring."

Jeg tror ikke en kommune, der trods alt har ejet huset, selv om det har været udlejet, står bedre end et dødsbo, der jo ikke kender bygningen!

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 05-04-13 04:48

Du får ikke noget af kommunen. Når man sælger en udlejningsejendom eller ejerlejlighed skal der ikke foreligge en tilstandsrapport. Jeg har selv solgt sådanne typer af boliger.
Har en lejer boet i et hus som lejer og de køber ejendommen skal der heller ikke være en tilstandsrapport, da de har boet i huset.
SORRY du skulle have tjekket huset noget bedre inden du købte det.

vic200

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-04-13 08:47

I tågen inde i mit hovede ser jeg andre sager, hvor kommuner har andre retsstillinger end "dødelige". Jeg tror på, at de har mulighed for at fraskrive sig ansvar, medmindre der er ændrede love. Hvad med at spørge kommunen om, hvilke love de henholder sig til, så vil det også være lettere for advokathjælpen at finde ud af, da de ikke skal igennem hele lovjunglen.

Det er nok kun medierne, som kan ryste kommunen - men nok heller ikke ændre din situation.

Mvh

Kommentar
Fra : masilu

Dato : 05-04-13 08:52

Tak for alle svarene. Jeg har prøvet at skrive inde på en af de sider jeg fik foreslået så nu må jeg se.
Er jo bedre at prøve ad om noget kan gøres i stedet for at blive nød til at sælge huset med et stort tab

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-13 09:52

Citat
I tågen inde i mit hovede ser jeg andre sager, hvor kommuner har andre retsstillinger end "dødelige". Jeg tror på, at de har mulighed for at fraskrive sig ansvar, medmindre der er ændrede love. Hvad med at spørge kommunen om, hvilke love de henholder sig til, så vil det også være lettere for advokathjælpen at finde ud af, da de ikke skal igennem hele lovjunglen.

Det er nok kun medierne, som kan ryste kommunen - men nok heller ikke ændre din situation.

Når det gælder borgeres retsstilling overfor kommunerne er det gummiparagraffer fyldt med kattelemme.
Man ser det udpræget i sociale sager hvor kommuners afgørelser bliver underkendt, herefter klager kommunen over afgørelsen..........og får somme tider ret

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 05-04-13 10:49

Havde du ikke en advokat med da du handlede, eller var det kommunen der lavede papirerne. Er du sikker på at det ikke er dig der har fraskrevet dig rettighederne?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-04-13 11:10

vic200, hvis du sælger en udlejningsejendom til en anden, der skal leje den ud skal der ikke laves tilstandsrapport, men sælger du et hus, du har haft udlejet, til en der selv skal bo der, skal der laves en tilstandsrapport, og gives et tilbud om betaling af ½ ejerskifteforsikring, hvis du ikke selv vil hænge på det ti-årige ansvar.

Loven https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=143099#Kap6

er klar, og kan ikke fraviges ved aftale overfor ikke-erhversdrivende købere.

"§ 6. Reglerne i dette kapitel gælder med de i stk. 2 nævnte undtagelser for aftaler om køb af fast ejendom, når ejendommen hovedsagelig er bestemt til beboelse for køberen,.."
og
"§ 21. Reglerne i kapitel 1 kan ikke ved aftale fraviges til skade for køberen eller sælgeren, medmindre den pågældende har handlet som led i sit erhverv..." Og her er det køber, der skulle have det som erhverv, ikke sælger.

Der er ikke nogen særregler for kommuner i loven, men det er et faktum, at en kommune har råd til en dyr advokat, det har privatpersoner sjældent.

Så masilu skal nok også finde ud af, om han? har en retshjælpsforsikring, eller om der kan fås fri proces http://www.civilstyrelsen.dk/da/Fri_proces/fri_proces.aspx

Et er at have ret, men det vigtige er at få ret

Ved ejerlejligheder er det ganske rigtigt ikke normalt at lave tilstandsrapport mv, fordi den i så fald skal laves for hele bygningen. Men sælger har alligevel ansvaret for fejl og mangler!

Kommentar
Fra : masilu

Dato : 05-04-13 11:32

Nej var ingen advokater været inde over. Andet end dem der skulle lave skøde. Og ejerskifteforsikring kunne jeg ikke lave.

Jeg tror jeg prøver at kontakte en advokat og ser hvad de siger. Er næsten bedre at bruge de penge og så blive helt sikker på hvad jeg kan gøre og ikke gøre.

Retshjælpsforsikring har jeg heldigvis hvis jeg skulle få brug for det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-13 12:04

Vær opmærksom på, at en rethjælpsforsikring kun dækker hvis det bliver til en retssag. Forsikringen dækker ikke juridisk bistand