/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bedste backup / kopi af HD
Fra : EA_HS
Vist : 1192 gange
260 point
Dato : 02-04-13 17:49

Der bliver jævnligt spurgt om hvordan der tages backup eller kopi af
indholdet på computerens harddisk,
altså et komplet billed / image / kopi,.. osv. af HD nuværende indhold,

der bliver også givet næsten lige så mange forskellige svar,

til formålet findes et stort antal software, både gratis og købe versioner,
- så længe computeren kører perfekt og fejlfri, er det vel også en nem måde at
formatere og geninstallere alt hvad der ligger på en computer incl. div. instillinger,

fx. i forbindelse med udskiftning af HD,

men hvad sker der egentlig når der tages jævnlige backup,
og der med tiden,.. også,.. er / bliver taget backup af ødelagte filer,...
div. uønskede spyware,.. evt. virus, og hvad der ellers får en computer til at
køre langsommere / ringere end den dag,. da alt var helt frisk, og nyinstalleret,.. ?

eller sagt på en anden måde,..
hvordan tager jeg en komplet backup af min nuværende,. og 'hen ad vejen',.
computer / HD tilstand,.... uden alt 'snavset',.. !

findes der en software der 'filtrere' uønskede filer / programmer,.. fra,. ?

og hvad hedder softwaren / programmet ?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-04-13 17:52

acronis er godt og rimelig billig og kan alt det du efterspørger

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-04-13 17:55

Jeg bruger et backupprogram, der er fint overskueligt og er gratis: http://www.karenware.com/cd.asp

Det kan filtrere m.m. kører automatisk hver dag eller periodisk, som man nu vil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-13 19:04

Som tidligere skrevet - Acronis kan det du vil.
Acronis findes i i en købeversion og gratis (en del af den gratis "Hirens boot CD)
Jeg har og bruger begge udgaver til XP / Vista / win7 / (Har ikke prøvet win 8) / diverse linux udgaver bl.a. ubuntu / Zorin / Mint.

Jeg tager total backup indholdet på partitionen C:
Det fylder en del men jeg bruger ikke metoden med bare at fylde over.
Acronis bruges altid fra Live CD

Om det er bedste metode ved jeg ikke, men sådan har jeg kørt i mange år.
Tidligere brugte jeg Partition Magic o Drive Image Via 2 disketter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-04-13 19:48

Win7 har sit eget program, som bare virker som det skal.

Jeg har taget et backup ved ny installation, så kan jeg altid hoppe tilbage til det.
Ellers bruger jeg dette http://www.comodo.com/home/backup-online-storage/data-recovery.php
hvor man kan hoppe mellem mange forskellige dato´er, får man virus eller andet, så bare genstart og gå ind i programmet efter boot og stil maskinen tilbage, tager 10 sekunder og alt er som det skal være.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 02-04-13 21:50

Dit ønske om at kunne lave en sikkerhedskopi, uden at få 'snavset' med deler jeg, men tror også at det er umuligt.

Jeg mener, hvis man kunne det, så kunne man jo også bare bruge metoden til at rense sit kørende system.

Noget af det nærmest er vel at lave en diskafspejling af sin systempartition lige efter en nyinstallation - hvor man så kan vælge, hvor meget man vil installere udover selve OS'et, før man afspejler.

Kan så gentages ved større forandringer, men med tiden vil der komme 'snavs', som du sikkert også har opdaget.

Selv bruger jeg den gratis Acronis til diskafspejlinger - og plejer så at rense med Ccleaner først.

Ellers Synctoy til daglig databackup til NAS og synkronisering til Bitcasa.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-04-13 22:14

Win7 har sit eget program, som bare virker som det skal.
hvis win brækker fuldstændig ned kan du ikke bruge win backup til noget

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-04-13 23:52

Citat
Dit ønske om at kunne lave en sikkerhedskopi, uden at få 'snavset' med deler jeg, men tror også at
det er umuligt.

Jeg mener, hvis man kunne det, så kunne man jo også bare bruge metoden til at rense sit kørende
system..................................................................

ja,... det er sådan omtrent jeg mener,

der er da ikke meget ved at installere en backup,
der er lige så 'snavset' som den man fjerner,...................

når man har en antivirus program installeret,
bliver det værste snavs normalt sorteret fra,

så kan man diskutere hvilket antivirus der er bedst / fjerner mest,
men ikke engang det kan man blive enige om, fx. :
http://www.pcworld.dk/art/113306/stortest-her-er-det-bedste-antivirus-program

men da ingen antivirus program (indtil videre) yder perfekt beskyttelse,
kan det vel heller ikke undgås at computeren bliver 'snavset til',.. før eller siden,

og når antivirus programmerne ikke kan yde perfekt beskyttelse,
kan et backup program vel heller ikke,... ?

jeg har prøvet Comodo Time Machine (2 gange endda)
det lyder vældig smart,.................... i hvert fald på papiret
begge gange gik der 'koks' i Lo....
dvs. pludselig behøvede programmet mere plads,
herefter 'låste' programmet alle data (programmer, mapper og filer)
eneste udvej var at formatere disken,
dét var altså ikke særlig smart,..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-13 02:08

Med snavs behøver malware - virus og andet skadeligt software ikke være det eneste, tiden tand fylder en masse på computere som kan gøre dem langsomme, programmer som installeres og fjernes igen, uanset hvilken metode du bruger til afinstallere og rydde op så vil der være rester, måned efter måned, år efter år vil computeren umærkelig blive langsommere og en disk afbildning af en langsom computer er i mine øjne ikke meget værd, medmindre der ikke er en disk afbildning fra dengang computeren var ny, jeg har oprettet en ISO med Windows indbyggede program lige da computeren var velkørende med alle drivere og de programmer som jeg ved at der skal være på plads, den disk afbildning bliver ikke opdateret men får lov at ligge og vente på et eventuelt nedbrud, personlig kan jeg ikke drømme om at lave en disk afbildning af en gammel og langsom installation, jeg nøjes med backup af mine filer
Citat
Win7 har sit eget program, som bare virker som det skal.
hvis win brækker fuldstændig ned kan du ikke bruge win backup til noget
jo da man brænder en Start og reparations CD ved samme lejlighed den kan starte computeren så man får adgang til den eksterne harddisk hvor ISO filen ligger CDen kan også bruges til at reparere en Windows 7 eller 8 som er gået ned, det er ikke sikkert at man får brug for ISO backup
Jeg ved godt at det ikke er det du spurgte om men det er altså min mening
En disk afbildning af en nyinstalleret Windows med drivere og programmer og så regelmæssig backup af filer på et eksternt drev, filerne på computeren bør ligge på et andet drev end drev C
Sandsynligheden for at du nogensinde får brug for din disk afbildning er meget lille så hvorfor have besvær med den mere end 1 gang

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-13 06:35

Citat
jeg har prøvet Comodo Time Machine (2 gange endda)
det lyder vældig smart,.................... i hvert fald på papiret
begge gange gik der 'koks' i Lo....
dvs. pludselig behøvede programmet mere plads,
herefter 'låste' programmet alle data (programmer, mapper og filer)
eneste udvej var at formatere disken,
dét var altså ikke særlig smart,..

Så har det været fordi du har sat det forkert op under SETTINGS, ved normal opsætning tager den et nyt billede hver gang du starter op, og så løber du hurtig tør for plads - du skal bare fjerne afkrysdningen, så virker det perfekt.
Jeg har et billede af systemet, da jeg installerede programmet, og så har jeg et par andre jeg kan hoppe imellem.
Og det burde ikke være nødvendig med en formatering, du kan komme ind i programmet inder opstart, og fjerne det, ellers kan du via en Windows skive, bare skrive en ny MBR det tager 2 minutter og alt virker som det skal, igen, du skulle nok bare have spurgt om lidt vejledning.

http://www.gratisimage.dk/image-3FDD_515BB048.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 09:08

Det eneste rigtige er efter min mening, at lave spejlbillede (image) af C: og lægge det på en ekstern harddisk. Den bedste metode er, at lave det "udefra" med Live CD, og så lægge vigtige filer på samme harddisk.
Så er man også sikret mod intern harddisknedbrud og computer tyve.
Der findes flere gode Live programmer som kan gøre det.
Hilsen fra manden med livrem og seler.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 03-04-13 11:37

<i>ja,... det er sådan omtrent jeg mener,

der er da ikke meget ved at installere en backup,
der er lige så 'snavset' som den man fjerner,................... </i>

Nej, det er rigtigt, men rensning er jo ikke meningen med backup.

Er systemet 'sandet til', som man siger, er der ingen andre veje frem end en diskafbildning fra engang, alt var i orden eller en ren nyinstallation.

Backup er ellers mest til sikring af ens data, der jo er det eneste, der ikke kan gendannes med en vis arbejdsindsats.

Idéen med at kunne holde en windowsinstallation kørende i det uendelige har jeg også været inde på, men jeg er kommet frem til at det er umuligt.

Win 8 har en funktion med to niveauer, der helt eller delvist gendanner windowsinstallationen, men de er vist ikke videre forskellige fra 'at reparere' eller 'nyinstallere' - bare lidt mere automatiske.

Som andre også er inde på, tror jeg ikke man kommer nærmere idealet end diskafspejlinger fra udvalgte tidspunkter og så hyppig data-backup.

Uanset, hvordan man indretter sig, kommer man ikke udenom mere eller mindre at skulle genindrette sig på maskinen.

Jeg vil dog sige at det sagtens kan lade sig gøre at holde et system kørende et par år uden problemer - man kan gøre en nyinstallation meget nemmere ved at samle alt, der skal bruges et bestemt sted.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-04-13 12:46

Citat
Hilsen fra manden med livrem og seler.

Jamen livrem og seler er skam også udmærket,
sålænge de ikke er slidte, revnet eller bare er ved at være for gamle,
og dermed ikke er så sikre som da de var nye.

- jeg mener,.. et komplet spejlbillede, image, kopi mv. af harddisken,
som den så ud da den var frisk og nyinstalleret,
lyder i det mindste som den perfekte backup,
- det har jeg faktisk af min egen,

men efterhånden er jeg meget i tvivl om jeg nogensinde får brug for det,

min PC blev formateret for ca. 6 mdr. siden, (dvs. en laptop og desktop)
i forbindelse med install. af SSD Disk,
i den forløbne tid, er der modtaget omkring 250 - 300 opdateringer,
alene fra Microsoft,

dertil kommer alle andre opdateringer fx. Java,
hvad med evt. rester fra ældre versioner,
+ et 'utal' af opdateringer til stort set alle andre programmer, drivere osv.

så hvis jeg skulle skifte HD inden for en overskuelig tid,
eller bare formatere / geninstallere af andre årsager,..
er der vist ikke meget sparet ved at installere en over 6 mdr. gl. backup / image, spejlbilled mm.

slet ikke hvis den jævnligt er fulgt op med nyeste backup,
og dermed risiko for evt. Uønskede programmer / spyware mm.
- jeg mener,.. hver gang der bliver givet tilladelse til updates,
er det nødvendig med internetadgang,..
når der er internetadgang,.. er der vel også åbent for andet end ØNSKEDE updates, ?

en komplet ny-installation på en SSD Disk tager ca. 15 - 20 min,
afh. af 'manden',.. M/K,.. der installerer,
+.. naturligvis alle opdateringer,

hvis jeg i stedet installerer / geninstallerer den,.. nu,.. gamle backup,
ja,.. så har jeg en installation af hvordan min PC så ud for 6 mdr,.. eller mere,. siden,
begge,.. mangler div. updates fra de sidste 6 mdr. .. eller mere,

fordelen ved en HELT NY installation,
er at den er 100% fejlfri,.... og formentlig fri for Uønsket snavs, spyware mm.

MEN,... det er dét jeg prøver at finde ud af,
den bedste måde må vel være at spørge hvad andre mener,
på den måde er der i hvert fald større mulighed for at vælge den rigtige løsning,
for mit vedkommende,.. den løsning jeg finder bedst,..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-04-13 12:48

@mig-selv
det er meget muligt du har ret,.....
da jeg brugte Comodo T.M.
var der masser af,.. ekstra plads på HD,.. min. 50%
det var på en ret stor HD.

nu har jeg en forh. lille HD
og oplevelserne fra dengang giver ikke lyst til at eksperimentere mere med C.T.M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-04-13 12:53

Citat
Er systemet 'sandet til', som man siger, er der ingen andre veje frem end en diskafbildning fra engang, alt var i orden eller en ren nyinstallation.

Backup er ellers mest til sikring af ens data, der jo er det eneste, der ikke kan gendannes med en vis arbejdsindsats.

@sferling
Stammer backup måske i virkeligheden fra engang hvor extern HD stadig var ualmindelig,. ?

mener,.. der er vel forskel på backup,.. (komplet system afbildning / image mm.)
og gemme / kopierer sine vigtige data,. ?

- kan svagt mindes noget fra engang, hvor ’backup’ var noget med at brænde alle sine data
på nogle få CD,.. !

for mit eget vedkommende gemmer jeg mine vigtigste data på externe HD,
da de let fylder 500 – 1000 GB

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-13 13:30

jamen så prøv dette, meget simpelt, enten er det slået til eller ej
eneste ulempe, der følger antivirus scanner med.
http://www.returnilvirtualsystem.com/products

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 14:18

Tja - det kan godt være at det er lidt gammeldags.
Ofte køber mine venner og børnebørn en færdiginstalleret computer.
Jeg sørger for at lave et drev til dokumenter (D:>dokumenter) foreslår at alle filer også læges på det drev......................og så laver og gemmer jeg en image af deres C: når de fleste programmer er installeret.

Hvis de kommer og skal have et eller andet rettet op - så laves der også lige et spejlbillede af C:

De kommer en gang i mellem og skal have rettet dyret op.....og så er det nemt med den image,
hvis det er gået helt i koks.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 03-04-13 17:01

Citat
Stammer backup måske i virkeligheden fra engang hvor extern HD stadig var ualmindelig,. ?

Man kan vel sige at billige eksterne harddiske har gjort backup meget nemmere og hurtigere - bånd, disketter og optiske medier har altid været tidskrævende og havde ofte fejl.

Man kan ikke bare kopiere sit system til en anden disk og så derfra få et op at køre igen - dertil må man bruge afspejling - til gengæld er databackup blevet meget nem, især hvis man bruger et program, der løbende synkroniserer til ekstern disk - f.eks. med 'filhistorie' i win8 - og/eller til 'skyen' med f.eks. Bitcasa.

Vil man ikke betale for plads i skyen, må man så bruge en ekstern disk, der jo så også skal findes i to eksemplarer, hvis man ikke altid også har det hele på sin maskine.

Seriøs backup betyder mindst to sikkerhedskopier, hvoraf den ene skal være et fysisk andet sted.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-04-13 18:05

Citat
Man kan ikke bare kopiere sit system til en anden disk og så derfra få et op at køre igen - dertil må man bruge afspejling - til gengæld er databackup blevet meget nem, især hvis man bruger et program, der løbende synkroniserer til ekstern disk - f.eks. med 'filhistorie' i win8 - og/eller til 'skyen' med f.eks. Bitcasa.

Hm,.. interessant indføring i IT-teknologien,..
men er vi ikke ved at være tilbage ved indgangs spørgsmålet nu,.. ?

Citat
men hvad sker der egentlig når der tages jævnlige backup,
og der med tiden,.. også,.. er / bliver taget backup af ødelagte filer,...
div. uønskede spyware,.. evt. virus, og hvad der ellers får en computer til at
køre langsommere / ringere end den dag,. da alt var helt frisk, og nyinstalleret,.. ?

eller sagt på en anden måde,..
hvordan tager jeg en komplet backup af min nuværende,. og 'hen ad vejen',.
computer / HD tilstand,.... uden alt 'snavset',.. !

findes der en software der 'filtrere' uønskede filer / programmer,.. fra,. ?

Når du skriver ’løbende synkroniserer’,..
betyder det så på alm. Dansk,.. noget i retning af –
- ’udveksle / opdatere informationer’,..
altså udveksle / opdatere de informationer der er hentet på nettet,..
med risiko for at samme informationer / opdateringer er inficeret med ’snavs’,..
i værste fald i form af Uønskede spy- / malware / virus,

det jeg mener er,
at hvis et program,.. uanset navn, fabrikat, brand osv.
skal være afhængig af internettet (downloade, opdatere, synkroniserer mm.)
kan det vel ikke undgås at indebære en risiko for at blive ’smittet med snavs’

Og,.. hvis en synkronisering, image, spejlbillede, ISO fil,
kopi af HD,.. eller hvad pokker man finder på at kalde en komplet kopi af harddisken,
indeholder det mindste spor af ’snavs’,…. (uanset betegnelsen)
så er den (i mine øjne) intet værd,..

jeg mener som tidligere beskrevet
HVIS en synkronisering, image, spejlbillede, mm.
ikke er bedre end det den erstatter,.. hvorfor så i det hele taget erstatte,.. ?

er man så ikke langt bedre stillet med en ny-installation,.. ?

jag kan da sagtens se / forstå, at hvis der fandtes et program,
der kunne tage en komplet kopi af en computers (HD) nuværende tilstand,
(uanset hvor tilsnavset den er)
derefter slette / formatere harddisken,.. og gen- / ny- installere kopien,
og alt ’snavs’, ødelagte filer, malware, virus, fejl, osv.
SAMTIDIG var forsvundet som ’dug for solen’,.. ville det være fantastisk,

Men det ser ikke ud til at være tilfældet,.. hvis jeg har forstået det rigtigt, ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 19:08

Citat
HVIS en synkronisering, image, spejlbillede, mm.
ikke er bedre end det den erstatter,.. hvorfor så i det hele taget erstatte,.. ?

Synkronisering er ikke det samme som at lave et image(spejlbillede)

Ved Synkronisering kan der hældes møg ned over en ren installation som så hentes......skørt

Ved brug af image, hentes en installation som fungerede, ind igen.
Denne metode bruges faktisk af udviklere, for ikke at skulle begynde forfra hele tiden.

Når jeg laver en ny installation fra grunden, laves der adskillige image undervejs.
Lægges der så noget bras ind.......................tilbage til forrige udgave.

Samme metode bruger jeg også i office programmerne og især tegneprogrammer som autocad.
Men der gemmer jeg bare sådan her i eks word:
abc.doc
abc1.doc
abc2.doc
abc3.doc

Sker der noget uventet (sletter en side), så bare tilbage til forrige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-13 19:35

Rigtige MÆND tager ikke Backup

Vigtige filer har man lokalt og bruger ?? Goodsync, som lægger det andre steder hen
eller bare www.4shared.com som har et backup program der synkroniserer mapper der skal beskyttes = on the fly, og det er gratis.

Nå men tilbage til mit eget backup

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-04-13 10:13

Citat
Samme metode bruger jeg også i office programmerne og især tegneprogrammer som autocad.
Men der gemmer jeg bare sådan her i eks word:
abc.doc
abc1.doc
abc2.doc
abc3.doc

Sker der noget uventet (sletter en side), så bare tilbage til forrige.

Ja,... Eyvind

i,.. OFFICE - programmer, og 1000. vis af andre programmer / situationer,
DER er det smart,.. eller ligefrem genialt,.. at kunne gå tilbage i historien, og starte forfra
hvis noget går galt,

det er fordi der ikke kræves en internetforbindelse,
og dermed ikke bliver tilsmudset,.. som et operativsystem,

hvis et operativsystem (OS) som win 7,.. XP, osv. (win 8 kender jeg ikke)
IKKE havde adgang til internettet,.. og dermed en masse 'snavs' og hackere,

var det sikkert lige så smart / genialt, med en backup / image / spejlbilled,
men nu bruger langt de fleste internettet jævnligt (incl. mig selv)

et image / spejlbilled af min PC, som den så ud for halve eller hele år siden,
kan jeg ikke bruge til noget i dag,
da alt er udskiftet / opdateret.

der foretrækker jeg en ny-installation,
men det ser det ud til at der er meget delte meninger om. !

så når,.. @mig-selv,.. spøgfuldt siger :
"Rigtige MÆND tager ikke Backup"

er det måske slet ikke så tosset endda,
rigtige mænd tager en kopi af deres vigtigste data,
så er DE nemlig sikret i tilfælde af 'uheld',.................

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 260 point
Dato : 04-04-13 17:03

Man bruger normalt ikke synkronisering af sin systempartition - som man jo bør have adskilt fra sin datapartition.

Det er data, det er interessant at synkronisere/spejle til en anden fysisk disk, helst så langt væk som muligt fra maskinen, helst et helt andet hus - eller 'skyen'.

Så ja, jeg tror også at du er bedst tjent med at nyinstallere af og til - hele idéen med at kunne rense op er ikke realistisk - og så fik du lidt nye idéer til databackup, som jo altså også er langt det vigtigste.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-04-13 17:33

Citat
Så ja, jeg tror også at du er bedst tjent med at nyinstallere af og til - hele idéen med at kunne
rense op er ikke realistisk

Mm,.. næ,.. det har du nok ret i,.. desværre,
tilsyneladende ser der ikke ud til at være noget der virkelig dur,

lader lige spørgsmålet stå et par timer mere,
hvem ved,.... der kunne jo være kommet noget nyt på markedet i dag,...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-04-13 20:50

Jeg synes at have fundet et rimeligt setup.

Jeg har en 64 GB SSD - og lægger alle mine filer som jeg selv skriver (word, excel, powerpoints, favorites... i dropboxen - som synkroniseres med de øvrige komputere i huset og på nettet)

Engang imellem laver jeg også en komplet backup af SSD en vha. http://download.cnet.com/Macrium-Reflect-Free-Edition/3000-2242_4-11108843.html

Så de gange hvor styresystemet er stået af - så kan jeg genetablere på 10 minutter.

Eneste problem er foto - hvor jeg har 50 GB - men dem ligger jeg på en extern harddisk - så jeg også kan tage dem med mig til svigermor, vise dem på TV m.v.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-04-13 21:59

Folk som laver ny installation hver gang deres maskine ikke kører ordenligt har for meget tid.

Nej det de erfarende næsten skriver:

Installere maskinen med de rigtige driver og det Firewall ,samt antivirus/antispy/antimailware/anti.... programmel du bedst kan lide.
Flyt dokument, Billede, Film, .... mapper/folderne over på en andet drev en System drevet (helst uden indehold)
Ny har du en maskine som er konfigureret optimalt.
Lav en Image Backup til en USB Stik, som der kan bootes fra (Crash Restore)

Kør Live Update så alle fixes er installeret

Installlere de programmer du ønsker at bruge
EKS. via http://ninite.com/ & gem også URL'en med Pakke løsningen i din Dokument mappe, til en evt. geninstallation hvis du Restore Image Backup'en

Tilføje dine personlige filer til dokument, Billede, Film, .... mapper/folderne

Udført en File Level backup af dine personlige filer med det program du bedst kan lide.

Nu kan du nemt få en REN (Hurtig) maskine igen uden at miste dine Personlige filer, og kan også hurtigt installere de rigtige opdaterede programmer som du bruger.

Og hvis du vil ha endnu hurtigere Restore med Crash, laver du udover det første Image, en gang i mellem nye Image af System Drevet. Da crash tit sker lige efter "dårlige" programmer installeres eller hvis harddisk går i stykker, Hvorfor sidste Image Backup jo stadig er tilfredsstillende.

Personligt laver jeg Image Backup & File Level backup med Acronis True Image, da denne kan begge del, og kan lave Incremental Image Backups (meget hurtigere end Fuld Image Backup).
Plus er det program som jeg føler er hurtigst, mest stabil og laver de backup Images som fylder mindst.

Det var min 25øre.

PS. mit System drev er SSD og mit D: drev til personlige filer er "bare" en stor normal Harddisk, som skiftes ud ~ hvert andet år.
Backups gemmes på NAS med RAID(mirror), og den bliver der engang i mellem laver backup af direkte til en stor USB Disk.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 04-04-13 23:14

Tak for svaret sferling.

Citat
Så ja, jeg tror også at du er bedst tjent med at nyinstallere af og til - hele idéen med at kunne rense op er ikke realistisk

Ja,.. det bliver vist det nærmeste vi kommer den ideelle løsning.. !